Gå til innhold

Når unger spyr i senga om natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt småbarnsforeldre fortelle at barna deres svært ofte spyr i senga si om natta. Hvis unger spyr masse i senga si om natta, må man både skifte sengetøy og pysjamas og til og med dra dem i dusjen. Selvsagt må man skifte både pysjamas og sengetøy, men er det nødvendig å dra en unge som nettopp har spydd brutalt inn i

dusjen? Er ikke det litt brutalt å tvinge en stakkars unge som er skrekkelig trøtt og som har våknet brått av et spymareritt, til å dusje?? Jeg syns det høres veldig brutalt ut! Holder det ikke å bare vaske av det verste spysølet med en vaskeklut foran vasken? Å dra en syk unge med makt i dusjen syns jeg høres veldig brutalt ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ungen er full av spy i håret osv, ville jeg nok dusjet den. Spy er fult av bakterier og ekstremt smittefarlig må du huske på..Ikke noe å ligge å rulle i eller være i nærheten av. Fins jo rolige måter å dusje barnet på..

Skrevet

Gutten min tar det som en selvfølge å dusje hvis han er full i oppkast.

Han føler det ikke som tvang, det er mer en befrielse å dusje av seg litt av gørret.

Skrevet

Man trenger ikke å dra dem brutalt inn i dusjen, man kan jo gjøre det på en litt koselig måte evt. tappe opp ett godt og varmt bad. Syntes det er en sevfølge at barna blir skikkelig rene etter oppkast!

Skrevet

Det er jo nesten ikke noe poeng å skifte på senga dersom håret er innsmurt med spy.

Nei, her tar får tassen beskjed om å ta en liten dusj (mamma og pappa kan godt hjelpe hvis han vil). Den andre tar av seg senga.

kan du tenke degå ligge i spy selv?

Skrevet

Må jo vaske ungen da. Stakkar, ligge der med masse spy på seg og lukter..Nei, da er det jo nesten ikke noe vits i å bytte på senga heller da...

Trenger ikke å brutalt dra ungen inn i dusjen. og de fleste har vel våknet litt og synes sikkert det er deilig å få av seg møkka...

Gutten vår synes nå det da...

Skrevet

Man trenger jo ikke å være brutal da... Vi dusjer barna våre om natten hvis de er innsmurt i spy, det synes de er deilig selv. Det er jo ikke noe digg å være full av spy. Jeg synes ikke det er så vanskelig å gjøre det til en ok opplevelse - har litt dempet belysning, sier i fra til barnet for hver ting jeg gjør (eks. nå skrur jeg på vannet, nå dusjer jeg deg etc...), snakker lavt og mykt, også tuller jeg barnet inn i et mykt håndkle etterpå. Sitter litt med han/henne på fanget før vi går og legger oss igjen. De slutter faktisk å gråte når jeg tar dem med i dusjen.

Skrevet

Åååå, nok et spyinnlegg av Nøffemor.....

Skrevet

Jeg er en mamma som er gjennom dette svært så ofte. Min 2åring har astma, og tidvis hoster han så mye at han spyr. Da er det rett i dusjen, uansett om det er natt. Spy i hår, og over alt er ikke noe stas. I tillegg må jo dyner, puter og madrasser vaskes! Gutten må sove hos mor og far. Dette kan faktisk skje opp til tre fire ganger i de værste periodene..... Svært slitsomt! Heldigvis er han mye bedre i år, enn i fjor på samme tid. Da var det ett helvete her! Skikkelig slitsomt, og mor ble sykmeldt pga at jeg var så utslitt...

Mulig du mener det er fælt å dra en trett unge ut av senga, og rett i dusjen. Men gutten vår setter veldig pris på det. Han elsker å bli ren etter en slik episode, og han slapper bedre av, og hosten avtar for en stund.

Skrevet

Har du noen gang oppsøkt psykolog, nøffemor?

Vil anbefale deg det, for å tenke så mye på og om oppkast og avføring er overhodet ikke normalt!

Skrevet

Venninda mi har en god løsning på dette. Når gutten hennes spyr, legger hun masse håndklær oppå hverandre i sin og mannens seng og legger ungen der med henne. (han er 2 år) Når ungen spyr, tar hun vekk et lag med håndklær, så ligger det nytt rent lag under. Da får de tatt alt med engang han spyr, så lipper noen å ligge å rulle i det eller få spy i håret.

Skrevet

Mine barn ber om å få dusje selv de. Skjønner det godt.

Skrevet

Hahahaha, er det noen som har tellet hvor mange ganger nøffemor har skrevet brutalt i innlegget sitt??

Skrevet

Beklager nøffemor, men du har utrolig mange rare innlegg?? Kjeder du deg mye?

Skrevet

Dette er vel 4 ller 5 spy innlegget....

Du hadde nok hatt godt av en skikkelig runde spysjuke du...eller rett å slett en tur til psykologen..

Skrevet

jenta mi på to år spydde i senga igår natt.. hun skrek å var lei seg å ble redd da hun såg alt "æsje" som hun selv sa..ble kjempe glad da hun fikk bade å vaske seg..å sovnet med en gang da hun ble lagt igjen. så hos oss er ikke dette no brutalt synes jeg.

Skrevet

Jeg må bare ærlig innrømme at jeg har et stort problem når det gjelder oppkast. Jeg har hatt alvorlig oppkastfobi siden jeg var liten. Jeg kan bare ikke for det. Jeg er så redd for å kaste opp at jeg er nesten like redd for å spy som for å dø. Redselen er overspilt, forstår at mange syns det, men jeg kan ikke noe for dette.

Skrevet

Skriv akkurat det du vil du nøffemor. Ikke hørt på de hormonelle krekene, som må kakke på andre, av en eller annen grunn. Til sån har vi kranglesiden ;)

Skrevet

Nøffemor, jeg skjønner hva du mener. Jeg har også angst for å kaste opp, men prøøøver å ikke "male fanden på veggen", om du skjønner:-)

Til dere andre som tydeligvis har et problem med hva nøffemor skriver:

DRIT I Å LESE/SVARE PÅ INNLEGGET DA FOR F**N!!

Skrevet

Jeg har også oppkastfobi, men nettopp derfor så holder jeg meg unna. Nå har jeg holdt til her en stund, og leser innleggene til nøffemor av ren skjær empati. Empati for et menneske som ikke eksisterer. For nøffemor lager utelukkende spyinnleg.

Så du bryllupsnatt- du må nok kjenne lusa på gangen før du hisser deg opp.. (jeg har også høydeskrekk-- Skal jeg derfor lage ti talls innlegg om det?)

Herreugd nøffemor, har psykologen din tatt fri i dag, da??

Skrevet

Synd å høre at det er slik det ligger an med deg nøffemor, men oppordrer deg til å søke hjelp!! Det er fort gjort å "overføre" slike fobier til barna sine og det vil du vel ikke??? Det er normalt å spy når man er syk, og det vet jo du også...

Skrevet

Dette er et ikke-eksisterende problem gitt. Jentungen på snart 9 år har ikke kastet opp en eneste gang.

Skrevet

Lillegutt var veldig syk ifjor og kastet opp daglig i en måned. Da også flere ganger om natten.

Det var bere en gang jeg måtte dusje han. ellers holdt det å vaske han med en klut inntil morgenen etter.

Det var plagsomt nok for han å være så syk og han var ekstra sliten pga det. Så kunne jeg få bort alt med en klut gjorde jeg det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...