mor til Nutten og Tuteluttemor Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Mener jeg har hørt en gang at man helst ikke skal ligge på ryggen etter 4. mnd eller noe, men nå kan jeg ikke finne noe om det... Er det noen som har hørt at man stopper blodsirkulasjonen hvis man ligger på ryggen? Trives så godt der...
irdilenji-jente-og-gutt Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Jeg lå på ryggen store deler av mitt forrige svangerskap. Det var det som gjorde minst vondt på slutten. Det er visst en fare for at en blodåre kan komme i klem, men min jordmor mente jeg kom til å merke det og at det var greit å ligge på ryggen så lenge det var behagelig.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Det er bare helt på slutten av svangerskapet at noen anbefaler å ikke ligge på ryggen. Fra uke 35 ca.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2008 #4 Skrevet 2. februar 2008 Det er fordi hovedpulsåren (aorta) kan komme i klem. Man anbefaler å ikke ligge på ryggen dersom det er ubehagelig fordi det er fare for å besvime, og da igjen fare for barnets blodtilførsel. Som regel snur man seg selv før dette blir noe problem...
mine små alver... Skrevet 2. februar 2008 #5 Skrevet 2. februar 2008 Dette står på min side nå og jeg er i uke 30: Babyen er nå 36 centimeter lang og veier 1100 gram. Du vil kanskje merke ubehag dersom du blir liggende flatt på ryggen. Dette heter venacava syndromet. Det er rett og slett at livmoren nå begynner å bli så stor at den kan klemme av for hovedpulsårens tilbakeføring av blod slik at du blir svimmel og faktisk kan besvime. Legg deg derfor med en liten pute under den ene siden, slik at du får en liten tipp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå