MamiMaribel Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Hvordan vet man forskjell på forstuving, forslått og brudd ? Etter at jeg falt ned trappa er tre av tærne mine numne, de har begynt å bli misfarget, de har hovnet opp, og det verker moderat. Det er nok helt sikkert ikke brudd, hehe, men skikkelig vondt er det:-)))
Sivalur Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Tror eneste måten er å ta røntgen egentlig... legg is på hvertfall.
Stor_smil Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Er nok ikke alltid like lett merke forskjell på ett brudd eller en forstuelse. Enkelte oppdager aldri at de har hatt ett brudd, det heler seg gjerne selv (med fare for å hele seg feil!)... likevel.. om det fortsetter å gjøre like vondt etter noen dager. Om du ikke får igjen følelsen i alle tærne og hevelsen ikke avtar.. så ville jeg kontaktet lege, mulig det er brudd da! EN forstuelse går som regel kjapt over... god bedring:)
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Tegn på brudd og forstuelse er veldig likt. Du må nok ta en tur til røntgen ja, greit å utelukke.
selfangerkjerringa Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 En skikkelig forstuing kan medføre større smerter enn brudd... dvs hvis du hovner, tærne blir misfarget og du "kun" har moderate smerter, kan det faktisk være brudd. Jeg ville fått sjekka dette hos legevakta om jeg var deg.
MamiMaribel Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. februar 2008 Oi.... Jeg sitter her med en pose frosne erter på (samme pose som jeg legger på åreknutene i musa etter at vi har hatt sex.....ler meg ihjel...:-)))) Så jeg må vurdere legevakta....? blææhhh. Jaja, det er nå heldigvis nærme:-)
selfangerkjerringa Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 du bør ikke "vurdere", du bør rett og slett dra nedover pronto! Tro meg, har vært ute for det samme opptil flere ganger selv Er nemlig sånn typisk "klippekort på legevakta"-person jeg ps: ER du gravid eller ikke?
Guttemamma75 Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Selv om tærne dine skulle vise seg å være brukne så er det svært sjelden at de faktisk gjør noe med det - SÅ fremst det ikke er snakk om stortåen eller grove feilstillinger (og da kan du se de med det blotte øyet!!) ... Du kan gjerne dra på legevakten ogfå det undersøkt men behandlingen blir uansett den samme - R - est I C - ice E - elevate Altså hvile, ising og ligg med foten høyt. Det som også hjelper godt er å buddy tape tærne, dvs bruk tykk brun tape og teip sammen tærne - det gjør at du forhindrer bevegelse (og da spesielt ufrivillig bevegelse sånn som å hekte fast tåa i en stol- VELDIG vondt om du har skada tåa!!) og dermed forhindrer smerte.. Ha de i tape noen dager, ta så tapen av og begynn å beveg tærne forsiktig.. Ta også smertestillende ved behov, gjerne ibux om du kan ta det (kan ikke taes av gravide) da den er betennelsesdempende...
MamiMaribel Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. februar 2008 Hehe, ja er gravid. Svarte deg på den andre tråden min:-) Er du og ?
MamiMaribel Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. februar 2008 Takk for tips, da er mannen i garasjen for å finne teipen:-))) Jeg drøyer legevakta til i morgen - hvis det skulle vise seg å ha blitt riktig ille. Jeg ser ingen feilstilling, men du verden så lubne de har blitt.
Guttemamma75 Skrevet 1. februar 2008 #11 Skrevet 1. februar 2008 Bare et lite tips, om du har kompresser så klipp de til og "surr" de rundt tærne først før du taper, ikke noe krise om du ikke har men det blir litt behageligere å fjerne tapen etter et par dager... Lykke til og god bedring!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå