♥mini♥lille♥knerten Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 jeg har termin sept/okt mnd skiftet, og skal studere fulltid frem til juni - sommern. Vil jeg får fødselsstipend når jeg har født, eller må jeg melde meg opp til noe "bare for å melde meg opp til noe" for å få det utbetalt? Jeg får jo ikke gjort noe fra 20. august til 10 september uansett?
JordbærMamma Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Du må være student til 3 uker før termin ja... Litt firkanta regel det der, men det vil med andre ord si at om du ikke søker på noen fag til høsten så vil du ikke få utbetalt noe fra lånekassen. Det var slik da jeg gikk med min førstefødte også, hadde termin 18. september, så var jo ikke mange dagene jeg var student det året i realiteten... Når du kommer inn på studiet sender du inn permisjonssøknad, vær nøye på dato slik at de ikke setter deg på permisjon helt fra året begynner - da kan de på lånekassa være litt vrange... Lykke til!
1.gang84 Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og: * at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen * at du bor sammen med barnet * at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto) Dette står på lånekassen sine sider, så du trenger vel strengt tatt ikke være student i tre uker før fødselen... du trenger bare å være opptatt til et studie og få permisjon fra det! Venninna mi hadde termin midten av Oktober og måtte ikke gå på skolen den høsten før barnet ble født... ring lånekassen så får du alt på det rene,...
~sjiraff~ Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Du må studere frem til permisjonsstart hvis ikke får du ikke noe. Altså permisjonen du tar fra studiene må begynne tidligst 3 uker før termin. Så du MÅ være student fra august og til midten av september... Altså du må jo ikke gå på skola, men du må være registrert og oppmeldt og ikke ha søkt om permisjon før du skal..
Nora 82 Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 har du mulighet til å utsette en eksamen el noe,er skolen som sender papirer på perm til lånekassen. hør med rådgiver om hun kan "skreddersy" et opplegg til deg og forsikre deg deretter med lånekassen. slik har jeg gjort det,men føder i mai. litt annerledes,men utsetter juni-eksamen et år og får dermed fødselsstipend i 10 mnd.lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå