Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Vi har vært i gift i 3 år. han har et barn fra før, og vi har et barn på 2 år sammen.. han jobber fulltid, og jeg 80%.. har vært mye tull med samværavtalen hos mor.. han har egentlig betalt bidrag når han ikke har måttet.. jeg har tatt tak i dette og dyttet han litt i ræva... sagt at han må få ordnet opp i dette, for det går utover familien hans her hjemme.. Sa har han også skattegjeld(fra før vi ble sammen) på altfor mye som de trekker i lønnen hans.. han trekker tilsammen 9000 kr av lønninga,(og det er utenom skatten) då det er ikke mye igjen der.. synes det er rart at de kan trekke sååå mye, han har jo tross alt et barn her hjemme å forsørge også.. jeg har nevnt gjeldsannering, og han er enig... men han gjør ikke noe.. alt er bare preik.. jeg er så lei av å mase... Nå føler jeg snart at jeg ikke takler med, jeg ser alt det negative.. han er en del år eldre enn meg, og jeg føler at vi vokser fra hverandre.. og at vi er mer venner enn kjærester.. Så tenker jeg om det er bedre å gå fra han nå, mens barnet vårt bare er 2 år, så slipper XX å skjønne så mye.. jeg vet ikke... jeg er bare så fortvila.. hva vil alle andre si osv... og vist vi skulle flyttet fra hverandre hadde han ikke hatt råd til husleie engang... men skal vi være sammen bare pga det, det blir jo på feil grunnlag... er det noen som har vært i lignende situasjoner, og kan komme med tips og råd om hvordan jeg kan få løst dett. skrev et innlegg om dette her om dagen, men fikk lite respons.. SÅ prøver meg igjen jeg..
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 hei! Kan lite om sånt, men synes 9000 var veldig mye! Desom bidraget for et barn er så mye må inntekten være svært høy. Og det høres ikke sånn ut. Da jeg og mannen min hadde en turbulent periode sjekket jeg hva jeg ville fått i bidrag pr mnd, og det var i underkant av 4000 enda han tjener over millionen.. synes det virker veldig rart at han blir trukket 9000. Er han helt ærlig med deg?? Ønsker deg bare masse lykke til, og håper du får noen bra svar fra andre her inne )
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 9000 er ikke bare bidrag til barnet.. det er masse annen gjeld også, bla gammel skattegjeld fra før vi ble sammen... så han har to forskjellig påleggstrekk (som det står på lønningsslippen, og bidrag på 2800, (og da er noe av det gjeld fra tidligere da han var i en litt spesiell situasjon)+ noe av det er barnebidrag som blir trekt nå.. Men han har en sak gående med mora nå om delt ansvar for barnet, og da faller barnebidrag bort.. Dvs, de har hatt annenhver uke i snart 5 år, men ho har hatt den daglige omsorgen, så han har betalt til ho..
høstbarn:) Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Hei! "Gidder ikke" kommentere om dere skal flytte fra hverandre eller ikke. MEN kan en del omm gjeld og privatøkonomi. Problemet med sånne trekk er at de forskjellig kreditorene/innkrevningssentralene ikke vet om hverandre. Så både TI og SI kan legge ned trekk samtidig osv. Derfor mp din samboer kontakte de, og forklare situasjonen. Kommunene har egne gjeldsrådgivere, altså et gratis tilbud til sine innbyggere. De er ofte lokalisert på sosialtjenesten/NAV. Små kommuner har sikkert bare gjeldsrådgivning på ordinær sosialtjeneste. Din samboer kan skrive et brev til de forskjellige innkrevere og forklare situasjonen sin, fortelle om de utgifter og inntekter han har. Alt må dokumenteres. Han vil etter dette få en vurdering på hvor store trekk han kan ha på lønnen sin, han skal nemlig ha igjen nok penger til husleie og penger å leve for... Det er ikke lov å trekke så mye at det ikke er igjen penger til livsopphold, husleie, strøm. Dersom samboeren din har mye ubetjent gjeld kan han søke gjeldsordning. Men det er et helt annet kapittel, og da må han i hvert fall få hjelp av en gjeldsrådgiver;) Skjønte du hva jeg mente eller? Bare spør, hvis det var noe du ikke forsto...
Kjukka Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Samboeren min sier at man har krav på livsopphold (7000 kr.) + husleie + noe i tillegg for barna. Resten kan namsmannen eller Staten innkrevningssentral legge ned trekk på.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 hei... takk for at du svarte, ble faktisk litt klokere av det du sa.. Får bare håpe det ikke går ut og inn når jeg nevner det for gubben senere..
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #7 Skrevet 3. februar 2008 dytter litt jeg, i håp om flere svar..
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #8 Skrevet 3. februar 2008 Det han har krav på å sitte igjen med etter alle trekkene er statens gjeldsordningssats. Satsen avhenger av barn osv. http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/rundskriv/2007/Gjeldsordningsloven---regulering-av-veil.html?id=475450 Det er riktig som en over her sier at en må informere kreditorene som har lagt inn trekk om den økonomiske situasjonen og at alle opplysninger må dokumenteres for at kreditorene skal redusere trekkene. Gjeldsordning er kun en løsning som er mulig når en har prøvd å komme til en ordning med kreditorene, uten å lykkes. En skal være "varig ute av stand" til å betjene gjelda. Siden han har 100 % jobb så bør han kunne forhandle fram en ordning med kreditorene sine som dere kan leve med. Namsmannen eller økonomisk rådgiver i kommunen/NAV kan hjelpe dere. Hadde jeg vært i dine sko tror jeg at jeg hadde gitt opp å mase på han og heller bestilt time hos namsmannen eller økonomisk rådgiver og sagt at han MÅTTE bli med. På forhånd bør dere ha med oversikt over gjeld og ta med lønnslipper som viser inntekt og trekk. Er han en bra mann ellers så syns jeg du kan ta rollen som finansminister i hjemmet så får han heller ta andre roller som passer han bedre. Vaktmester, kokk, husfar osv.. Er han HELT håpløs til alt så kan du jo gi han sparken.. ;-) http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023973322.12
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #9 Skrevet 4. februar 2008 takk for gode tips, skal sjekke ut linkene:) gi han sparken ja...hehe.. bra sagt..
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #10 Skrevet 4. februar 2008 Tror det er mange som sliter med å forstå seg på penger. Oppi all elendigheten ser mange seg "nødt til" å lyve for partneren, i frykt for at forholdet skal ta slutt. Er veldig enig med hun over som sier "Er han en bra mann ellers, får du være finansministeren". Slik er det her i huset. Da vi ventet vårt første barn fant jeg ut at han hadde en god del gjeld (borti 200 000) som jeg ikke visste om. Det var vært en tøff prosess og gå gjennom, men i dag er han mye flinkere. Dette er nå 5 år siden, og vi har igjen ca 30 000 av den gamle gjelda. Det er fortsatt jeg som styrer med penger (holder oversikten, betaler regninger osv), men det fungerer kjempefint. Til slutt en oppfordring til alle foreldre; Lær barna deres om penger og om å ikke bruke mer enn man har. Det er lettere hvis man får det inn med morsmelka;-) Lykke til til dere.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2008 #11 Skrevet 5. februar 2008 har tenkt littt... og vil jo så gjenre det skal funke.. så jeg skal prøve å ta på meg rollen som finansminister:) sette opp litt budsjett osv.. jeg skal ha ansvar for ALLE pengene, så får han heller få "lommepenger"... kanskje en litt krenkende situasjon å være i.. men han har selv satt seg i den situasjonen, om han vil fortsette med meg... Nå gjenstår det vel bare å prøve å snakke sammen, for det gjør vi jo heller ikke lenger... og i natt sov han på sofaen.. hilsen HI..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå