Gå til innhold

smokk el ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei...er gravid for første gang!

lurer på om noen har noen tanker om bruk av smokk?

Farer og skader?

Vet at det kan være mye trøst i en smokk for barnet,selv for oss foreldre,men er det nok?

hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ha smokker liggende. Men om jeg bruker de kommer ann på hvor mye jeg får ammet og hvor stort sugebehov barnet har.

Skrevet

Så lenge en venter med smokken til ammingen er etablert er det største "problemet" når ungen skal slutte i 2 - 3 års alderen.

Mine to gutter har aldri brukt smokk, de ville ikke ha det og de fikk pupp i stedenfor. Slitsomt for meg i perioder, men helt greit siden de har vært veldig enkle unger. Hadde vi hatt unger med kolikk eller som på annen måte skreik mye hadde jeg nok pusha mer på den smokken for å si det sånn.

Denne gangen lurer vi på om vi skal prøve å få til den smokken rett og slett fordi det gir storebrødrene en mye større mulighet til å bidra positivt og trøste lillebror...

Skrevet

ser ikke noe negativt med smokken i det hele tatt og kommer til å la dette barnet også ha smokken...

problemer oppstår kun med smokken om man ikke får barnet til å slutte med smokken i tide...

problemet jeg ser mange har hvis de ikke har gitt barnet smokk er at de suger på tommelen istedenfor...

og det er lettere å ta bort en smokke enn å ta bort tommelen.....

men smokken bør nok forsvinne i to-årsalderen :-)

Skrevet

godt tips at man bør vente til ammingen er godt i gang! viktig!

Skrevet

Smokk kan være veldig greit! Det syntes vi da Susanne var liten. Hun skrek veldig mye de to første mnd, mye magevondt, så hun roet seg bedre med smokk. Men nå som hun nettopp har blitt to år, er smokken vår fiende og hennes beste venn. Hun har den når hun sover hjemme og i bhg, resten av dagen i bhg ligger den i hyllen hennes. Men her hjemme skal hun ha den, og vi må legge den vekk slik at hun ikke finner den. Men ser hun en smokk på butikken, eller en vi har lagt høyt opp i en hylle(for at hun ikke skal få tak i den) tar hun helt av.

Skrevet

enig med sommerfugl-vist jeg skal komme med en innrømmelse;sugde jeg på tommelfingeren til jeg var 13år(i smug,men det var slitsomt å overnatte hos venner).da er det lettere å fjerne en smokk

Skrevet

smokk er gull verdt, angrer så på at jeg ikke fortsatte med å gi guttungen smokk da han var 5-6 måneder,sluttet da vi drev med å flytte, mistet smokkene i øst å vest, så gav opp! så istede er jeg blitt brukt som smokk for guttungen, å d er SLITSOMT!! hadde kolikk han oxo da...

men på nestemann så kommer jeg nok til å ha et godt lager med smokker, med mindre h*n ikke vil ha da! er jo noen som ikke vil ha snokk... men håper ikke det er nr.2 hos meg!!:P

Skrevet

Begge jentene mine begynte med smokk allerede på sykehuset. Nummer to hadde så stort sugebehov, at den eneste måten å få henne rolig på første natta, var å la henne sutte på lillefingeren min. Og hver gang den datt ut, fordi jeg sovnet, så våknet hun og skrek ... Så med nr 3 skal jeg ha en nykokt smokk klar i baggen!

Ja, det er smart å vente til man har fått dreisen på ammingen - de suger på en annen måte når de bruker smokk, og blir nok litt forvirret. Men må man, så må man!

Skrevet

Angrer fryktelig på at jeg ikke gav lillegutt smokk som nyfødt..

Virker utrolig deilig å bare gi smokken når han våkner på natten men NEI, han skal opp og ammes:-)

Virker også som en god trøst for mange barn ved sykdom og andre triste ting.

Selv om barnet bruker smokk finnes det jo en mellomting, det er ikke nødvendig at de har smokk i munnen hele dagen og hele natten...

Skrevet

Har lest flere steder at smokk kan redusere faren for krybbedød, så sånn sett er det positivt.

Noen får anbefalt å bruke det allerede på sykehuset for å unngå at mor brukes som smokk for barn med stort sugebehov.

Vi har kjøpt en 2 pakning og ser an rett og slett. Har flere venninner som anbefaler å introdusere den tidlig fordi de selv har blitt smokker og det var ikke så lett å avvende.

Skrevet

Tror nok vi kommer til å inntrodusere sutten når amminga er i gang, hvis den lille vil ha da. Er nok praktisk med en "propp". Jeg har tenkt å prøve de nye suttene som de kan legge tunga inni så det ikke blir så skadelig for tannstillinga.

Skrevet

takk for mange gode tanker og tips!

vil gjerne ha fler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...