Gå til innhold

Et lite skattespørsmål....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en formue på nesten 900 000,- det er altså penger fra boligsalg + bilen min.

Tenk å være så rik `a.... Det hadde vært noe. Nå er jeg jo ikke det, for pengene er brukt opp og ligger trygt bevart i huset. Og bilen er jo ikke full av penger...

Men denne summen stod på konto pr. 31.12.06

Men får jeg noen formueskatt ut av dette??? Er det ikke sånn at "gevinst" på salg av bolig er skattefritt??????

Ble plutselig litt engstelig for at det kommer en baksmell og jeg liker ikke baksmeller....... Har jo vært selvstendig nær.driv. Og da var det baksmell hvert år...(vel og merke med overlegg:o) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Nå er ikke jeg noen skatteekspert, men du må betale formuesskatt dersom du har formue pr. 31.12. uansett hvordan du har fått pengene. Formuesskatten har forskjellige satser (avhengig av beløp og din skatteklasse), men er maks 1,1 % av netto formue.

Skatt på gevinsten av boligen er noe annet. Dersom du ikke har bodd i boligen det siste året, så måtte du ha skattet av gevinsten, 28 %. Men, hvis du har bodd der hele tiden, slipper du denne skatten.

Håper det var en liten oppklaring :-)

Skrevet

Jepp, vi hadde nå bodd i leil. i 6 år sammenhengende da vi solgte for å bygge hus.

Skrevet

Jeg tror heller ikke at du må betale skatt av de pengene. Gå inn på skattedirektoratets sider. Der står det en del om det :)

Skrevet

Nå er ikke jeg heller noen skatteekspert, men du skal ikke føre opp gevinst på boligsalg så lenge du oppfyller reglene om botid over et år, det gjør jo du.

Men penger på kto. 31.12 skal formuebeskattes uavhenging av hvor pengene kommer fra. Hadde feks pengene gått direkte inn i ny bolig etter salget,og før 31.12, ville du sluppet unna...

Skrevet

Jepp, formuesskatteberegningene og det med gevinst på egen bolig eller .ikke er to helt adskilte forhold, så du kan oppleve å bli formuesbeskattet. Med mindre du har greid å få lånet allerede til å bli større enn formuen slik at du faktisk får formuen ned. Lurt å tenke taktisk når dere fordeler lån og gjeldsrenter i forhold til hvem har formue eller ikke blandt samboere/ektefeller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...