Gå til innhold

Jenter... hjelp...ang tilvenning til fast føde...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor lang tid dere har brukt på å venne babyene deres til fast føde? Øker dere først bare på kveldsmåltidet til det er kommet opp i en full porsj el skal man øke jevnt med litt mat på morgenen også? Vår sønn på 5,5 mnd startet med smaksporsjoner med grøt på kvelden for 1,5 uke siden og setter tydelig pris på maten, han gaper og ser om det ikke kommer mer når jeg stopper å gi han. Når vi andre spiser middag får han smake litt potet med mm i og han får smake fruktmos når jeg selv spiser frokost.

På 5-mnd-kontrollen var han 70 cm lang og 8565 gram (stor gutt). Helsesøster mente at han hadde fin vektoppgang og at det ikke var nødvendig å starte med måltider med fast føde, men at jeg kunne starte med smaksporsjoner, men kun for å venne han til smaken av mat. Nå hører det med til historien at gutten vår har hatt kolikk og fremdeles nå er urolig i magen og sliter med luft. Helsesøster (og jeg) syntes derfor sakte tilvennig til mat kunne være lurt. Nå ser det ikke ut til at han får mer vondt i magen av maten han har fått (litt hver dag i 12 dager) og han virker på meg interessert i mer.

Jeg er sliten av å amme om natta hver 2. el 3. time, + at han bruker så lang tid på å sovne etter måltidet at jeg ofte bare får en time søvn av gangen.

Jenter jeg trenger råd....hjelp....ønsker mange svar....takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man begynner gjerne med det første faste måltidet på dagtid. Da slipper man å sitte oppe hele natten pga. magevondt. Men som du sier så er det jo ikke noe mageproblemer. Og om det skulle oppstå så ta gjerne malt i grøten.

Det er egentlig bare å øke på med mat. Jeg begynte med to grøtmåltider samtidig - og brukte vel 14 dager til vi var oppe i full porsjon. Jeg gav en skje på dag 1, deretter 2 skjeer på dag 2 osv. Begynte deretter med middag. Og så også brødmat. Frukt valgte jeg å gi aller sist da barn gjerne heller vil spise dette fremfor middagen.

Gutten min begynte med fast føde ved 4mnd.

Skrevet

dytt

Skrevet

Jeg begynnte med noen skjeer grøt allerede èn uke før 4mnd.. Han ELSKER mat.., stakkars har vært sulten i 4mnd egentlig.. Har ammet og ammet og ammet og ammet.. , men aldri vært nok liksom. Begynnte tidlig å gi ekstra flakse mme på kveld. Ca 19, da 'hysteriet' begynner. Trøtt, sulten, lei. Og alltid hatt rutine på bading kl 18 også, selv om jeg ikke trodde det skulle 'virke'. Men, da han var 3mnd (fikk da 220mme på kveld ca 19-tid), beg han sovne kl 21-08..., med èn amming kl 02-06 en gang. Kjapp soving igjen. Allt i mørket, skifte bleie kun om nødvendig,osv. Da jeg beg med litt grøt på dagen først, og litt most potet/gulerot etter noen uker til 'middag', i tillegg til flaske på kveld (nå kl 1830), så sluknet han kl 19, og det gjør han fast nå. Helt ute kl 19-07 ca, med èn amming på natt.. Jippi!! HUSK!!! Gutter er ofte mere hungry enn jenter, og trenger mere mat!

Skrevet

Jeg har begynt med grøt på kveldstid på begge mine. Dette er fordi de plutselig har begynt å våkne om natten. Når de har fått grøt på kvelden sover de natta gjennom igjen.

Bra at du gir han fast føde selv om helsesøster sier at du ikke trenger det, dette er mangel på informasjon. Barna tåler fast føde når de er 4 mnd og mange barn får B12-vitaminmangel fordi mødrene fullammer for lenge... Morsmelk er toppen, men de trenger litt mer enn det etter hvert :-)

Skrevet

Takk for svar :) Nå er jeg i hvertfall sikker på at gutten våkner fordi han er sulten. I kveld lagde jeg en halv porsjon av det som står på maisgrøten til nestle (tør ikke gå for hardt ut pga mageprobl han har hatt og til dels har fremdeles), og han slukte den på rekordtid. Han ville gjerne ha pupp etterpå og har ikke sovnet så raskt på lange tider, helt tydelig mer fornøyd. Stakkars liten, han har sikkert ikke vært mett selv om vektoppgangen hans har vært veldig bra.

Til jenta vår, som nå er snart fire, starta jeg med grøt på kveldstid men jeg husker ikke hvordan vi gjorde det med de andre måltidene. Litt hjernesvinn her i gården ja.. Burde jeg starte med å gi gutten vår litt til middag også siden det virker som det er omtrent på den tiden han ikke blir helt fornøyd av melk? På morgenen er han minst interessert i pupp i hvertfall og virker ikke spesielt sulten. Hva gjør dere andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...