*eila* Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 - men legen sier jeg ikke trenger tabletter. Er ikke 6 lavt? Jeg er svimmel og trøtt.. (uke 15)
Renate :-) Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Jeg er i uke 29, hadde ett jernlager på 6 selv sist jeg var hos legen, jeg måtte ta jerntabletter. Legen sa at normalt skal det ligge på 30, men hos gravide som regel på 20, så 6 var alt alt for lavt.... Ta deg en prat med legen igjen eller apoteket. Jerntabletter kjøper du jo uten resept.
Gjest Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Det er jo altfor lavt, ihvertfall så tidlig. Mitt gikk ned fra 41 i uke 11 til 6 i uke 32 og da måtte jeg ta jern.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Jeg hadde jernlager på 5 og fikk streng beskjed om å kjøpe jerntabletter.Disse er uten resept så du kan jo evt spørre på apoteket?
isabell Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 jernlager skal ligge på 11-15 mennen har litt høyere enn dette. alt under er lite,,, Når det er så lavt som du SKAL du ta jern. spiss lever/ leverpostei....... men du skal få i deg masse jern,,,, bruk gjerne tabletter...
HeidiC Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 Er det Ferritin (blodprøve som må sendes til lab) eller Hb (stikk i fingeren) som legen din har målt? Ferretin nivå på 6 er vedlig lavt og rart om du ikke skal ta jern tilskudd. Er det derimot snakk om Hb er ikke dette like "kritisk" det er fortsatt lavt, men jeg hadde faktisk hørt på legen, evt spurt igjen før du på egnehånd tar jern tabeletter. Ferritin og Hb omtales ofte begge som jernlager, men det er faktisk kun ferritin som gir et riktig bilde av jernlageret ditt og det er ikke gitt at dette er lavt selv og hb er lavt. Se om det står noe om Ferritin på helskortet ditt.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 1. februar 2008 #7 Skrevet 1. februar 2008 6 er veldig lavt.. ville forhørt meg med en annen lege. mitt er normalt på 14.
Bobine Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Det isabell sier her, at jernlager skal ligge på 11-15 er feil, det gjelder for hemoglobin, også kaldt blodprosent. Referanseverdien for jernlager (=ferritin) er 18-240. Hemoglobin måles med stikk i fingern, ferritin måles med blodprøve som sendes inn for analyse. Jeg har opplevd at det ikke alltid er noen sammenheng mellom disse to måtene å måle jern på. Jeg hadde ferritin på 8 (langt under normalen) og hemoglobin på 11 (helt fint) sist jeg målte, disse to målingene ble gjort samme dagen. Fordi ferritinen hadde gått mye ned siden sist (fra 16, selv med daglig dose av floradix =15mg jern pr døgn) fikk jeg streng beskjed om å ta "skikkelig" jern med en gang. Så nå er det duroferon duretter det går i, 200 mg jern i døgnet, hardt for magen men det virker. Jeg syns du skal få undersøkt hva de egentlig har målt på deg, og så be de spesifikt om å måle ferritin hvis du er mye plaget med trøtthet, svimmelhet og hodepine.
Glajent@ med baby utenfo magen Skrevet 1. februar 2008 #9 Skrevet 1. februar 2008 Normalverdiene er på Kvinner: 10–110 µg/L. Så ja det er lavt. Men ikke allarmerende lavt. Jeg hadde det selv en gang. Men var ikke gravid.. Fikk bare beskjed om å spise jerntabletter.. Og kontrollere det etter 1 eller 2 mnd.. husker ikke helt.. Mne mitt steg til 25.. Noe som for en ikkegravid er innenfor normalverdiene, men jeg burde ligget på 50-70 egentlig...
sekstisjuer Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 Da jeg var gravid sist lå jernlagrene på under 6. Fikk beskjed om at det var altfor lavt. Måtte derfor ta mye jern og spiste masse rødbeter, og det hjalp, selv om ikke jernlagrene kom opp i de store høyder. Under dette svangerskapet har jeg ikke fått målt jernlagrene fordi legen mente at de var lave uansett, ettersom jeg hadde så lav blodprosent. Jeg trodde kanskje at det var vanlig prosedyre å måle ferritin på alle gravide, og at de som hadde lave verdier måtte følges opp med en ytterligere prøve. Noen som vet mer om det? Nå spiser jeg masse rødbeter og prøver å få i meg jerntabletter hver dag, men på grunn av sterk halsbrann og ditto kvalme er det ikke hver dag at jerntablettene sklir ned. Greier dessverre ikke å ta Floradix, da jeg bare brekker meg av den.
Bobine Skrevet 1. februar 2008 #11 Skrevet 1. februar 2008 Det er ikke vanlig prosedyre å måle ferritin i svangerskapet. Man må be spesifikt om det. Jeg har det som familiesvakhet, så jeg har bedt om å bli ekstra fulgt opp på dette.
Trebarnsmamma30 Skrevet 1. februar 2008 #12 Skrevet 1. februar 2008 Jeg har hatt ferritinnivå nede på 7 (har cøliaki), da var jeg utrolig slapp og trøtt hele tida og fikk beskjed om å ta de sterkeste jerntablettene til det kom seg igjen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå