miniime Skrevet 1. februar 2008 #1 Skrevet 1. februar 2008 Barnefar har ikke råd til å betale flybillett for ungen denne mnd, men skal absolutt ha h*n. Så nå skal han kjøre 160 mil for å hente h*n og det er jo vinter og fælt føre og vær. Han kjører som en idiot også! Jeg er så bekymmret. Kan jeg ikke nekte han å kjøre med h*n så langt på denne årstida?
solstråle69 Skrevet 1. februar 2008 #2 Skrevet 1. februar 2008 Det tror jeg ikke du kan nekte ham, men jeg hadde ikke vært i tvil! Jeg hadde betalt flybilletten fra egen lomme!.....
Gjest -<<- Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Rent juridisk; nei. I praksis kan du jo nekte, men da risikere at det slår tilbake på deg om det skulle bli konflikt om samværet fremover.
Mulle :) Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Hva med å hjelpe han med flybilletten da?
dione Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 oi, er det et helgebesøk? for isåfall kan jo kanskje barnefaren komme til dere og tilbringe helgen der. Jeg vet jo ikke hva slags forhold dere har, og om dette ville latt seg gjøre, men å kjøre så langt på dårlig føre høres jo ikke ideelt ut. Jeg kan ikke nok omlover og regler anngående om du kan nekte han, men det beste ville vel vært at dere klarte å bli enige om noe sammen. Har du muligheten til å låne han pengene til flybillett?
miniime Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. februar 2008 Ja jeg tenker faktisk på det, at jeg skal hjelpe han med den, det er tross alt for at barnet mitt skal komme seg trygt frem. Men er redd han da vil komme til å bruke det i mot meg hver gang h*n skal til han.. Sånn at jeg må betale hver gang...
miniime Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. februar 2008 Nei h*n skal være der ei halvannen uke. Min Sambo og mamma mener at jeg ikke skal betale, for han gjør dette kun for å presse meg. (Han betaler ikke barnebidrag, han slutta plutselig for VI hadde jo blitt enige om det... Det hadde vi ikke! Så jeg sendte krav gjennom nav, og det resulterte i at han har ikke råd til billetter sier han. Rart han har råd til sine egne fornøyelser som scooter osv) Mam og Sambo mener at han bare presser og presser, og kommer i hvertfal ikke til å slutte med det når jeg gir etter. (Han har stortsett ALLTID fått viljen sin hos meg) De sier også at jeg må faktisk bare ta sjangsen å la han kjøre med h*n, for man kan ikke tenke negativt hele tiden. Jævlig føre er det jo der h*n skal være også... Er jeg rett og slett dum hvis jeg lar han kjøre med h*n?
Gjest Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Kontakt nav og hør om ikke de kan være mellommann for at du får igjen penger du evt legger ut? Men tanke på fremtidige omsorgstvister ligger du veldig dårlig an hvis du ikke legger til rette for denne fyren, selv om han er tafatt nok til å påstå at han ikke har råd til flybilett fordi han må betale barnebidrag...
miniime Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. februar 2008 Hvordan ligger jeg dårlig an?? Skal jeg trekke tilbake barnebidragskravet, slik at det ender med at det faktisk er jeg som betaler ALT på h*n? Er det faktisk slik det skal være? Høres jo helt utrolig ut spør du meg.
Gjest Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 neinei, det er ikke det jeg mener:) Når begge har laget barnet får begge forsørge det. Jeg mente, hvis du velger å låne ham pengene til flybiletten denne ene gangen. Men hvis han skulle kreve mer omsorg senere vil en meglingsmann legge vekt på at du har "nektet" ham samvær og dermed stiller du dårligere.
Nyckelpiga Skrevet 1. februar 2008 #11 Skrevet 1. februar 2008 er det billigere å kjøre 160 mil, enn en flybillett?
miniime Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 1. februar 2008 Men jeg nekter han jo overhodet ikke samvær. Jeg har aldri prøvd å nekte det en gang. Jeg har en gang før betalt en del av flybilletten, og de pengene så jeg aldri igjen. Jeg har til og med tilbydd at jeg flyr med barnet både opp og ned hver gang, for jeg reiser billigere enn han p.g.a jeg er student. Det må de da se på?
miniime Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 1. februar 2008 Det spurte jeg og om ,men han får drivstoff av faren som har en masse "på lager"....
Espoir Skrevet 1. februar 2008 #14 Skrevet 1. februar 2008 Jeg tror jeg bare hadde kjøpt billett. Heller det enn å risikere barnets liv.
(0_o) Skrevet 1. februar 2008 #15 Skrevet 1. februar 2008 jeg ville lånt ham penger til billett og gjort det klart for ham at dette er et engangstilfelle og at hvis han skal ha ansvar for et barn i halvannen uke så bør han kanskje ha litt orden på økonomien. Jeg mener, han har vel visst om dette en stund? Og hvordan skal de klare seg i halvannen uke uten penger?
Gjest Skrevet 1. februar 2008 #16 Skrevet 1. februar 2008 Huff, dette er ikke noen god situasjon for deg og barnet ditt. Det er tydelig at han presser deg, men skal du være nødt til å fire på dine sikkerhetskrav til barnet for det? Det er kanskje mulig å lage ny avtale med ham ift henting/bringing, f.eks å skriftliggjøre at det ikke skal skje i bil. Hvor gammelt er barnet? Å kjøre 160 mil på vinterføre er ikke "barnets beste". Jeg ville nektet å la ham ta barnet med. Jeg mener du stiller sterkt i en ev. ny barneford.sak fordi DU tenker barnets beste her og ikke faren. Be ham holde seg hjemme eller skaffe seg penger til flybillett på annen måte. Faren kommer til å presse deg for all framtid, sett en standard nå, men da må du vite at du orker å ri srormen av. Lykke tl!
Silje *trebarnsmamma* Skrevet 1. februar 2008 #17 Skrevet 1. februar 2008 Er det ikke sånn at man skal dele på alle slike utgifter i forbindelse med samvær da? Vet ikke hvilken ordning dere har, men jeg hadde gladelig betalt for at sønnen min fikk besøke pappan sin så lenge. Han bor langt unna oss, og de treffes kun 1-2 ganger pr år. Du får prioritere da: Sønn får besøke pappa, kjører bil og du blir overnervøs og stressa og klarer ikke å slappe av... Sønn får besøke pappa, tar fly som er både raskt og sikkert, men du må hamle opp med mor og sambo. Nå syns jeg forsåvidt at din sønns behov og ønsker er viktigere enn å "høre etter" familien din ellers. Kan du ikke si til barnefar at denne gangen betaler du, men dukker dette problemet opp neste gang blir det ikke aktuelt med hverken sponsing av billett eller usikker transport. Da blir det heller ikke samvær på han... Mener ikke å tre meningene mine nedover hodet på det altså... Du må jo uansett gjøre som du syns er best for deg og dine :-)
miniime Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #18 Skrevet 1. februar 2008 Jeg vil selfølgelig det aller beste for barnet mitt, h*n er jo klippen i livet mitt. Vi har praktisert det slik at vi betaler hver vår vei.. Og jeg har ikke råd til å betale 7-8000 i flybilletter som det vil koste begge veier... Barnet blir snart 3 år, så jeg må reise med h*n og det gjør det jo ekstra dyrt. Jeg er så fortvilet for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Vil liksom ikke gjøre noe feil, elsker jo barnet mitt. Men hvis jeg hele tiden gir etter og sier greit jeg betaler 2/3 deler av flybilletten så kommer det til å skje igjen og igjen.. Han klarer så fort å prate meg rundt bestandig.
SusieQ Skrevet 1. februar 2008 #19 Skrevet 1. februar 2008 Du kunne jo ringe en advokat og spørre om du ville ligge dårlig ann i en eventuell barnefordelingssak hvis du nekter han å kjøre så langt med et lite barn på dårlig føre. Og kanskje har advokaten noe råd om hva du burde gjøre....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå