Gå til innhold

Prest, men ikke i kirke..???


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi vil ikke gifte oss i kirka på en lørdag med masse folk osv, vi vil ha bare oss med forlovere, men vi vil gjøre det kirkelig. Når man gifter seg på tinghuset, er det det samme som borgelig? Har ikke helt peiling på dette, men vi vil ha prest og evt kirke men hvordan er dette i forhold til at vi vil ha bare oss 4, og pris å sånn. vi kan vel finne et sted å leie prest, men det er vel dyrt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TInghuset er borgerlig vielse, ja. Men man bestemmer jo selv hvem man vil invitere til vielsen i kirken også, det MÅ ikke være andre enn dere for forloverne. Såvidt jeg vet er det da også mulig å gifte seg i kirken på andre dager enn på en lørdag.

 

Ta kontakt med ditt lokale menighetskontor, det er ikke sånn at alle prester vil la seg leie til å foreta vielsen et annet sted heller. Men hvorfor kan dere ikke bare la være å invitere noen andre til vielsen? Verre er det ikke. Det er helt mulig å ha en "lukket" vielse i kirken, dette avtaler dere bare med prest/menighetskontor.

 

Såvidt jeg husker koster det ikke noe å bruke kirken hvis det er en av kirkene i den menigheten du sogner til, men skal dere benytte en kirke og prest et annet sted enn der du bor, koster det et par tusen. Men alt dette kan de svare på hos menighetskontoret - ring dit.

Skrevet

Det er noen prester som er villige til å gå ut av kirkerommet, men det krever leting. Ring og hør, eller dra og snakk. Vis at dere er villige til å beholde det kristelige, for det er det som er viktig for prestene. Si at dere vil inkludere salmer og bibelvers osv, slik at prestene skjønner at det er en kirkelig vielse som er riktig for dere.

 

Får dere presten "ut av kirken" så vil nok dette koste et par tusenlapper, sett utifra hvor dere bor.

 

Et annet alternativ hvis dere føler at kirken er for stor? Er jo å bruke et koselig kapell, forstatt kirke, med musikk og inngang, men i mindre skala, eller på kirkekontoret? kirkekontoret blir jo litt som hos byfogden, man slipper musikk og inngang og stæsj, hvis man ikke vil.

Skrevet

Takk for svar.

joda, vi kan ha en såkalt lukket vielse. jeg får undersøke litt, lurer på om man kan bli gift på et prestekontor e.l. Har hørt litt om det, da blir det ikke en hel kirke på 4 personer liksom.

Skrevet

Ja det er det jeg mener, litt mindre "lokale" For oss er det å bli gift, vi vil gjøre det så stille og rolig som mulig, og gjerne uten alt for mye prat av presten, musikk og salmer osv...

Skrevet

Ei venninna av meg gifta seg i kirka en fredags formiddag. Hadde kun me forlovere. Er faktisk mange prester som også er med på vielser utenfor kirka. Det er jo bare et spørsmål til dem.

Skrevet

pester kan ikke vie utenfor hellig grunn.nye regler.så det må feks ha vert gammel kirkeruin eller lignende for å kunne vies av prest uttafor krka...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...