Gå til innhold

Noen som kan å tove votter her????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst til å prøve å lage sånne tykke gode votter. Lurer på hva slags garn, hvilken pinnestr. og hvor mange masker jeg starter med. Og helt sikkert hvor lang/bred den bør være før toving. Gjerne damestørrelse...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett på garnstudio, finner bare ett par og de er i alpakka. Tenkte egentlig å bruke en rimeligere (og tykkere) garntype jeg da...

Skrevet

Er ingen ekspert på toving, men jeg tror det er vanlig å bruke ganske tynt garn, ofte ubehandlet, slik at det tover seg i maskinen. Bruker man vanlig garn, vil jo de fleste av disse faktisk tåle maskinvask. Selv om man bruker tynt garn, bruker man tykke pinner, de skal jo strikkes stort, slik at de skal kunne krympe endel.

Skrevet

Mamma strikker slike votter. Hu kjøper tråd som er beregna på toving, og strikker bare vottene litt større enn normalt. Så tover hu dei i maskinen. Snakk med dei på garnforretningen, så får du nok svar på alle dine spørsmål.

Dei første vottene mamma strikka, var forresten Blåfjell- vottene (julekalenderen), og dei hadde eg oppskrift på.

Mine unger elsker dei vottene, og vil helst ikkje bruka andre. Eit tips er å strikka inn hull til snor rundt håndleddet, så sitter vottene bedre.

Skrevet

Fritidsgarn toves perfekt i vaskemaskin på 60 grader. Vask gjerne sammen med dongeribukser, for da får de skikkelig røff behandling!

Skrevet

Fritidsgarn er vel tykt? Har sett sitteunderlag lagd av det og de var skikkelig tykke og gode. Skulle gjerne hatt sånne votter ja. Hmm, får vel prøve meg frem med det da.

Takk for svar alle sammen!

Skrevet

Snakka med mamma i dag, og fekk beskjed om at den beste tråden til å lage tova votter er "Blåfjell-tråden". Om du finner den noe sted, ville eg prøvd den. Våre votter er i alle fall supre, og holder ungene tørre og varme i slaps og sølevær.

Skrevet

Vi har ett par "Blåfjellvotter" etter guttungen, men de er for store ennå. Husker han var alltid god og varm med de så da prøver jeg å få tak i det garnet. Tror nok jeg vet hvilken butikk som kan ha det :¤)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...