Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 En vennine av meg har et barn med en mann. Vennina mi har foreldrerett, mannen betaler barnebidrag. En mann jeg kjenner har et barn, Han har foreldrerettt, men motar ikke barnebidrag. Hvorfor er det slik? dette er et av mange tilfeller. Og hvorfor har ikke kvinner obligatorisk førstegangstjeneste?
mamsemums <3 Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Er ikke barnebidrag noe man kan ordne privat også da!? Men hvis man ikke blir enig så må NAV hjelpe til å fastsette barnebidraget.. Men tror ikke det er noe som sier at man MÅ betale barnebidrag, blir begge partene enige om at han/hun ikke vil ha noe barnebidrag, så blir det ikke.. Men jeg mener man kan ordne det privat! Men jeg er litt usikker;) Førstegangstjeneste!? Mamma'mia....
mamsemums <3 Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Foressten: Det er jo de med hovedOMSORGEN som skal mottad barnebidrag, og samværsforeldren som skal betale barnebidraget! Uansett, om den ene eller andre har foreldreRETT (eller delt for den del) så har det ingenting med barnebidraget å gjøre.. Foreldrerett er jo bare om bestemmelser!
Prompepute promkjerring Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2008 Begge av de jeg prater om har omsorg og foreldrerett. Men mannen jeg kjenner mottar ingenting, hvorfor vet jeg ikke, mor til barna jobber.
mamsemums <3 Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 deler de 50/50 på OMSORGEN? hvis de gjør det så skal man ikke betale barnebidrag, da de har barnet like ofte begge to. Men hvis mannen f-eks har 60% og kvinnen 40% så er det vell opp til han med hovedomsorgen om barnemoren skal betale eller ikke.. !?
Prompepute promkjerring Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. februar 2008 Begge de jeg prater om har 100%.
mamsemums <3 Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Muligens de har blitt enige om å ikke batale barnebidrag da? Hvem vet? =)
Prompepute promkjerring Skrevet 1. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. februar 2008 Nei, når det gjelder kvinner som har 100% foreldrerett, så krever staten at menn betaler. Men om menn har 100% foreldrerett, så er ikke staten så nøye med det, og det er rart.
mamsemums <3 Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 husk foreldrerett og foreldreomsorg er 2 forskjellige ting!! ;p Men skjønner hva du mener. Nja, det er jo ikke nav som ordner dette, de bare fastsetter en sum som skal betales til den som har hovedomsorgen (utfra samvær osv). Men de bare fastsetter summen om partene ikke blir enige om en sum, for den del, det kan jo være at han mannen du kjenner ikke vil ha noe barnebidrag fra denne kvinnen? Hvis han vil mottad barnebidrag fra denne damen, så får han det! Men, jeg er jo som sakt ikke 100%sikker!
Monique72 Skrevet 2. februar 2008 #11 Skrevet 2. februar 2008 Det spiller jo selvfølgelig inn hvor mye man tjener også da... Selv om far har barnet 100% , og mor er i full jobb, er det ikke sikkert hun har bidragsevne. Det er jo lett som en plett å finne ut av hvis du går inn på bidragskalkulatoren på NAV sine sider.
AndreVonDrei Skrevet 3. februar 2008 #12 Skrevet 3. februar 2008 Alle som har forsørgeransvaret for et barn (kvinne eller mann) har rett på barnebidrag. Hvis ikke betaleren har inntekt, får man et bidragsforskudd fra Nav på 1270 kr. Dette er likt for alle, men det må søkes om, da -mulig denne mannen ikke har gjort det?
Monique72 Skrevet 3. februar 2008 #13 Skrevet 3. februar 2008 Dette er nok ikke riktig. Bidragsforskuddet er behovsprøvd ut fra bidragsmottakerens inntekt. Bidragsforskudd gis med 0, 50, 75 eller 100 prosent av full sats. Jeg får f.eks. bare 640 kr. i bidragsforskudd fra NAV de gangene det har skjedd at far ikke har betalt i tide e.l. Som sagt: sjekk sidene til NAV da vel!!
AndreVonDrei Skrevet 3. februar 2008 #14 Skrevet 3. februar 2008 Hvis bidragspliktiges inntekt er satt i null, får du det forskuddet på 1270,-. Men det stemmer at dette har med samværet med barnet. Dette eksempelet jeg snakker utifra er når far/mor IKKE har samvær med barnet. DET blir jo noe annet, ja.
Monique72 Skrevet 3. februar 2008 #15 Skrevet 3. februar 2008 "Vår" barnefar har ikke samvær i det hele tatt. Ingen kontakt.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2008 #16 Skrevet 3. februar 2008 Er ingenting som heter foreldrerett... Se i lovverket...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå