FrøkenKnallkul Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Sambo har to barn fra tidligere som han selvsagt betaler bidrag for, 4/6 i hans "favør". Helt greit det. Etter at vi ble samboere gikk bidragsevnen hans opp (i følge navs bidragskalkulator), også det greit nok, hans boutgifter osv ble jo da redusert siden vi er to som betaler. Etterhvert fikk vi et barn sammen, og vi regnet da med at bidraget hans ville bli redusert igjen, men nei det ble det ikke. Tror faktisk vi må få 5 (eller var det 7??? barn sammen for at det skulle ha noen innvirkning). Mulig jeg er helt korka, men dette skjønner jeg virkelig ikke logikken i, vårt barn koster vel også? Noen som vet om dette faktisk er riktig?
miatittin Skrevet 2. februar 2008 #2 Skrevet 2. februar 2008 Kan dessverre ikke svare deg på dette, men lurer også på det samme. Jeg er nemlig i helt lik situasjon som deg! Kanskje vi kan holde tråen oppe???
alfaalfaalfaalfa Skrevet 2. februar 2008 #3 Skrevet 2. februar 2008 Bakdelen med å være andremann!!! Neida, det henger jo ikke på greip. Og så ulogisk som det går an å få det til. Er i samme båt selv. De stakkars biomødre er jo de som taper uansett, så la de få den lille fordelen ved dette... kremt, kremt... I pose og sekk ja...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. februar 2008 #4 Skrevet 2. februar 2008 jeg TROR det er sånn at det går på bidragsdyktighet. om far han en bidragsdyktighet på 5000 og betaler 1500 i bidrag så blir ikke bidraget påvirket for far er bidragsdyktig nok til og forsørge begge barna. men jeg skal ikke bande i kirka på det
Sorensen Skrevet 3. februar 2008 #5 Skrevet 3. februar 2008 Jeg har også en samboer som har børn fra før, jeg har været uafhængig indtil jeg fik barn med ham. Jeg har ingen rettigheder her i landet=ingen økonomisk støtte. Og min samboer havde og har en god indtægt, meeen som far må han betale til sin eks-som kræver og kræver. Og jeg har derfor meldt fra som kæreste at jeg ikke vil betale en eneste rød reje til alt når det drejer sig om hans børn, han skal forsørge mig og vores datter på fuld tid + hans børn fra før.Det kan lyde lidt hårdt, men jeg skal opdrage et barn i mit hjem og jeg må også kunne leve anstændigt.Men selvfølgeligt deler vi udgifter til mad, uanset hvornår- og vi har det godt uanset om vi har weekendbørnene her eller ej. Børnene skal ikke mærke at der er økonomisk uenighed mellem deres forældre. Jeg har bedt om hjælp hos nav mange gange før, men så længe samboer har indtægt til at klare os- så ingen hjælp...Skal jeg begynde at tjene penge, så går penge til os 3 i hjemmet- jeg er ellers fuld arbejdsdygtig, men vil ikke. Eksen skal ikke have fordele ved at jeg får indtægt. Hun havde haft god mulighed for at samle penge, engang før jeg flyttede hertil-hvor hun fik store summer hver måned. Men der brugte hun penge til alt nyt, nyt fra hus og alt invetar- og hvis mon fejl er??
Sorensen Skrevet 3. februar 2008 #6 Skrevet 3. februar 2008 Ups glemte at min samboer fik redusert sin bidrag, da vi fik barn...snak med nav og forklar, argumenter for alt- I vil få ansøgningsskema og de vil forklare hvordan den skal udfyldes. Der vil gå lidt tid inden I får svar- meget langsommelig process. I kan først søge, når barnet er født- I kan ikke søge på forhånd. Men I kan altid hente papirerne på forhånd, så det er klar til at sendes,-til når barnet jeres er født???
Gjest Skrevet 4. februar 2008 #7 Skrevet 4. februar 2008 Før var det et tak på 28% av mannens inntekt FØR skatt (eller altså 40-50% av det han satt igjen med etter skatt) som skulle gå til barn. Barn han bodde sammen med og "hans" barn hos hans ex'er. Altså jo fler barn med hans "nåværende", desto mindre pott å dele for exene. Nå er det kun "bidragsevne" som gjelder. Mannen må sitte igjen med ca. 100.000 i året å leve for. Plus 30-40.000 for hvert av sine barn som han bor sammen med. Resten av hans inntekt etter skatt utgjør hans "bidragsevne". Og så sant denne bidragsevnen er stor nok til å betale f.eks. 4/6 av utgiftene for barn fra tidligere forhold, så skal han det, uansett hvor mange det er, og hvor mange barn han bor med. (4/6 forutsetter at han tjener mer enn hver av exene sine, ellers blir det 3/6). En barnehageass med 200.000 etter skatt og ett barn med nåværende samboer, vil altså ha en bidragsevne på ca 70.000 i året. Går han over til å kjøre langtransport for å få endene til å møtes, kan han f.eks. klare 300.000 etter skatt. Da øker bidragsevnen til 170.000. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå