tebekaa Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Fisk = Æsj Det har vært en kjensgjerning her i heimen helt fra barna har kunnet snakke. Dvs. i 10-11 år. En ting som har hjulpet (i tillegg til at vi har nedlagt forbud mot å si æsj til mat) er at vi har innført dessert på dager det står fisk på menyen. Det kan være alt fra en lollipop til deilig lune brownies og vaniljeis (sikle, sikle...) Men det er jo fortsatt ingen som forsyner seg 2 ganger da, akkurat, og derfor spør jeg: Finnes det egentlig noen gode fiskeretter for superkresne barn??? Og mann??? Og for meg som har vokst opp på vestlandet. Bortskjemt med besteforeldre som fisker maten selv... da er det uaktuelt å handle "fersk" fisk på Meny. Så da blir det Findus gourmettorsk eller seifilet da, i diverse varianter. Har prøvd fiskewok, fiskesuppe, fiskeburger, plukkfisk med bacon (mest populært), fisk mexicana (med tomatbønner - uæh), fiskegrateng osv... Er det noen av damene her som har en "bankers" fiskerett som ALLE liker? Skulle så gjerne hatt fisk litt oftere og at alle ble mette på fisken og ikke desserten...
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Ehhh fiskepinner ? hehe...tror faktisk det er det eneste av "fiskemat" som går ned på høykant her (barn på 1 og 16 år)....Jeg derimot er fra nord og elsker fisk, så det er egentlig ganske kjipt....Røkt kokt fisk, gulrotstuing og potet er favoritten, kjempegodt og passe lettvint. Ellers er jeg imponert, du har jo virkelig prøvd da =0)
Milli Vanilli Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Akkurat som hos dere er "æsj" til mat forbudt. Jeg har unngått å ha desserter, saft og andre "goder" når fisk serveres (min mann begynte i starten med "vi kan i allefall ha saft når vi har fisk" men der er jeg uenig) Dette mener jeg vanliggjør fisk og likestiller det med pølser o.l Jeg har bare sagt at dette har dere alltid spist, så det er merkelig at dere plutselig ikke skulle like det nå. Generelt når det er ting de sier de ikke liker, så sier jeg at jeg ikke er interessret i å høre hva dere ikke liker, plukk ut det enkelte ( f eks paprika) og legg det fint til side. Høres sikkert ut som ei sur megge nå, men jeg er bare bestemt. Disse ytringene deres har jo kommet i rykk og napp, og går som regel over. Lager bare ikke noe nummer av det. Det er dette vi har til middag ida, altså. Dette (mener jeg) har i allefall resultert i at begge to, eller skal jeg si alle tre?? mannen og.. synes fisk er godt, og favoritten er fiskegrateng, og hjemmelaget fiskegryte. Fiskegryten lages av hvit saus (du kan kjøpe denne toro-sausen) Så kutter du 2.3 gulrøtter, litt kålrabi og poteter i terninger og koker det med sausen. Så tar jeg en pakke med sånn fiskeblokk, den er skinn- og beinfri, og lar den trekke. Liker du løk, så kan du ta litt kuttet purreløk opp i på slutten. Smakes til med littegrann karri (bare som smaksforsterker, altså) og gjerne litt aromat-krydder. Denne gryten er snaddergod! hadde den senest i går :-) Synes du det tar for lang tid med de grønnsakene, så kan du bare kjøpe en pose med frosne lapskausgrønnsaker Lykke til
Milli Vanilli Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 He he, veldig viktig at det er akkurat 2,3 gulrøtter!! Neida, det skulle stå 2-3 hi hi
tebekaa Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2008 Åh, lenge siden jeg har prøvd røkt fisk. Takk for tipset! Jeg er kjempeglad i røkt kolje med poteter og hvit saus. Gulrotstuing har jeg ikke prøvd. Lages det på samme måte som kålrabistuing? Bare gulrøtter? Fiskepinner er det selvsagt et av barna som ikke liker... Den andre liker ikke fiskegrateng eller sei! Men begge snakker fortsatt om den gode fisken hos oldefar - som de var med å fisket selv og freste på panna. I smør. Kun servert med poteter og grønnsaker. Og smeltet meierismør, selvsagt. Mengder med smeltet smør - det gjør susen. Selvfølgelig. Alt som er usunt er magnetisk godt!
tebekaa Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2008 Hørtes godt ut med fiskegryte, ja! Er det sei du bruker da? Er vel kanskje bare den som kommer i "blokk"... Skal prøve den, jeg. Høres ut som noe som kan gå bra for alle:-) Takk, takk!
Milli Vanilli Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 Ja, det er sei. Jeg kom på en ting til. Å lage fiskekaker av hyse, og i stede for salt, så har du samme menge grillkrydder i. Kan også ha fersk basilikum, raspet gulrøtter i. De og er kjempegode. Hysen har en sånn kjempegod søt smak. Det er jo havets kylling!! oppskrift på fiskekaker: 1250 g fersk filet av lyr (kan ikke være frossen) Ca 240 g potetmel, avhengig av fisken Ca 2 ss salt (grillkrydder) Spe farsen med h-melk til passe konsistens
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 hehehe blir sulten jeg...rart det der ja, usunt = snadder.. Gulrotstuing : Skjærer gulrøtter i tynne skiver. Freser litt smør og har i et par skjeer hvetemel, salt og litt pepper (er vel hvit saus det..hehe...) Rører inn gulrøtter og litt av vannet de er kokt i...
Milli Vanilli Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 He he, begynner å bli trøtt nå..Tror det er på tide å legge meg.. Oppskriften er en standardoppskrift jeg har, og den er av lyr.. Men jeg bruker altså hyse!! Så var det oppklart også
Attpåklatten :-)™ Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 Jeg husker vi ble "tvunget" til å spise opp fisken vår når vi var barn. Dvs at vi fikk ikke lov til å gå fra bordet før vi hadde spist en porsjon. Det jeg husker best er beina i fisken og til dags dato sliter jeg og brekker meg om jeg får fiskebein i halsen. Så pri en hos oss er å ikke ha fisk med mye bein i. Nå er det kun fjortisen hjemme hos oss som ikke akkurat elsker fisk, mens de to andre sluker det de får servert:-) Men fiskesuppe er jo spennende for både små og store da - og sambo lager verdens beste altså:-) Det er jo rene oppdagelsesreisen hva man kan finne i den - og sikkert gøy for de små også. Blir jo kanskje litt avansert å lage dette to ganger i uken da;-) Hva med torskefilet i form, med hvit saus og sprøstekt bacon over. Gratineres i ovnen og serveres sammen med raspede gulrøtter med rosiner i og kokte poteter. Det er også en success hos oss:-)
Trollmora Skrevet 1. februar 2008 #11 Skrevet 1. februar 2008 Har du prøvd fiskeboller i karrysaus? Med bacon? Det er den eneste retten hvor eldstemann spiser potet og kokt gulrot. Jeg er ganske barnslig når jeg spiser dette, "krakker" alt sammen og drysser bacon over. Ungenes baconbiter dytter jeg litt inn i sausen sånn at de faktisk MÅ smake. Deretter hiver de innpå i store mengder! Bestefaren min pleide å kalle det åndssvakemat, men det er faktisk en av mine yndlingsmiddager (når vi snakker hverdagsmat)! Fiskekaker spiser vi en del av. Kjøper "hjemmelagede" i fiskedisken eller hos fiskehandleren. Men - de må ikke inneholde grønt krydder og serveres kalde til ungene! Pasta og rå gulrøtter i staver ved siden av.
Plutseliten :) Skrevet 1. februar 2008 #12 Skrevet 1. februar 2008 Det er veldig mange barn som liker "rød" fisk. Ørret eller laks ovnsbakt servert med agurksalat. Eller er fiskekaker fra fiskebutikken også noe som de fleste unger synes er greit. Røkt kolje med eggesmør smaker godt..... Her spiser ikke min eldste fisk....det viser seg at dette er også en av de tingene hun er allergisk mot,så da det ble oppdaget var det slutt på maset fra meg Gir ikke store ubehag,men det klør litt og "smaker vondt"
Maud Skrevet 1. februar 2008 #13 Skrevet 1. februar 2008 Hos oss er fiskekaker populært. Særlig de med hvitløk eller de med ost og bacon i. Servert i burgerbrød er det en sikker vinner. Fiskepinner også, men det er jo nesten ikke fisk. Fiskefilet i ildfast form med tykk hvit saus med krydder og gulrøtter er også bra, stekes med revet ost oppå. Storebror griner på nesen, men må spise litt. Det blir mer grønnsaker og poteter, men det maser vi ikke om. Ingen "belønning" her heller, for meg blir det å bekrefte at fisk er noe fælt som man må belønnes for å spise. De fleste får jo heldigvis sansen for fisk igjen da, når de blir eldre. Hvis det er noen trøst...
coscos Skrevet 1. februar 2008 #14 Skrevet 1. februar 2008 Nå har ikke jeg store barn, men jeg pleier å lage et par enkle fiskeformer som i hvertfall slår godt an hos oss voksne. Det ene er en form som er nesten som fløtegratinerte poteter, men i tillegg legger jeg noen fiskestykker (har pleid å bruke lettsaltet torsk, men kan sikkert bruke annen type fisk også) på toppen etter at potetene er halvstekt (har folie på hele tiden). Baccalao er også populært hos oss, men også her bruker jeg lettsaltet torsk i stedet for klippfisk, for enkelhets skyld, samt tar bort alle bena, slik at det er enklere å spise. "Tomatsaus" er jo ofte populært hos barn, så kanskje noe som de ikke forbinder med fisk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå