Gå til innhold

Hvor er det best å opprette sparekonto til barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa blir straks ett år, og vi tenkte å opprette konto som vi kan sette inn pengegaver etc til henne. Men i jungelen av banker og kontotyper...hva velger man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har valgt høyrente konto i vår "lokal" bank. Ikke den beste renta, men det er ikke snakk om så mye penger likevel. Ikke enda iallefall. ;)

Tenker litt på at det kan være en fordel og ha det samlet i samme bank. Hjelper iallefall oss nå når vi skal ha tilbud på diverse fra banken.

Skrevet

Vi bruker Fox & Pia fra DnBNOR, men siden vi setter inn barnetrygden og det blir en del så skal vi opprette en ny felles konto og sette det midlertidig inn der før det overstiger 75 000,-. Bare så ikke staten skal komme og bestemme over pengene, så får vi heller betale litt formueskatt.

Skrevet

Sanasol pengene som står i barns navn kommer også på din/deres formue.

Min sønns formue var fordelt 50/50 mellom meg og min mann på ligningen

Skrevet

Joda, men vi gjør det fordi vi ikke vil at overformynderiet skal bestemme over pengene hennes.

Skrevet

Vi har en egen konto for barna i Sparebank 1 som jeg ikke husker hva heter, samt fondskonto...

(og har enda ikke tapt noe på det, utrolig nok!)

Skrevet

Sanasol_: forstår det med overformynderiet, men nevnte det i forhold til formueskatt.

tilab: ikke så rart det at du ikke har tapt. de flest har ikke tapt penger, men verdiene har falt fra desember til januar.

Vi kommer til å spare noe i guttens navn siden han har fått fondsandeler av mormor og morfar.

Jeg regner med at det vil overstige 75.000,- før han er 18 da det allereder står 30.000,- kr der.

I tillegg sparer vi på vår konto da det er mer tilgjengelig om overformynderiet skulle bry seg.

Skrevet

Desidert best avkastning er det ved å spare i fond. F.eks Skagen Global eller Odin Norge er fond som går jevnt over bra, og med lav risiko. Jeg for min del fordeler sparingen mellom Odin Norge, Odin Europa og litt på Odin Offshore. Pluss at mini har fått fond i Skagen Global i gave fra en fadder. De økte med over 30 % fra 19/7-06 frem til 31.12. i år, men har nok falt litt etter det.

Blir det over 75.000 i barnets navn er det overformynderiet som tar styringen på pengene, og dersom det er over 200.000 (tror jeg) når barnet begynner å studere, vil pengene på konto gjøre at h*n ikke er berettiget å få studielån.

Derfor sparer jeg bare litt på høyrente til barna, slik at de har litt penger når de blir 18. Fondskontoen står i mitt navn (og ungene vet ikke om dem), det er uansett jeg og faren som må skatte for barnas formue frem til de er 18. Vil ikke spare i barnas navn også fordi jeg husker selv hvordan det var å få tilgang til masse penger da jeg var 18. Det var ikke mye igjen da jeg trengte de for å kjøpe leilighet, for å si det slik.

Planen er å overføre 10.000 i året til BSU når de får skattbar inntekt, slik at de oppnår skattefordelen.

Ellers kommer jeg til å fordele pengene i fondet til dem når de har behov for det, f.eks til sertifikat, huskjøp, møbler osv..

NB! I dag er det forresten rimelig høy rente på høyrentekontoer jevnt over, det ligger på mellom 4,5 og 6 % i bankene. For noen få år siden var høyrenten på rundt 1,5%. Da lønnet det seg ihvertfall å spare i fond.

Skrevet

Du kan få 6% fra første krone i de riktige bankene for tiden så det er ikke så galt i banken nå. De store bankene har som regel ikke de beste rentene

I det område jeg bor har ikke overformynderiet vært spesielt aktive når det gjelder å gripe inn i formuen til folk.

Det er riktig at Lånekassen ikke gir stipend /lån ved for høy formue Jeg regner med at fribeløpet er økt innen barna våre skal studere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...