Morelli *fødte 06.08.08* Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Hører så mye rart. Som at fødsel nr 2 ofte tar kortere tid enn første, og at den er bedre, men jeg hører jo stadig fra de jeg kjenner iat de kke har opplevd det "som sies". Så hvordan var deres andre fødsel?
ninanja Skrevet 1. februar 2008 #3 Skrevet 1. februar 2008 Kortere enn den første. Var mer bevisst og likte å være aktiv i åpningsfasen. Sto ved prekestol under hele åpningstiden - som bare tok en time fra 2-10 cm. Det gikk fort første gangen også, men da fikk jeg ikke fødestue før full åpning, og skjønte ikke helt hvordan jeg skulle ligge/stå for å takle riene. Hadde ikke pressrier under noen av fødslene, og sleit litt med å skjønne når jeg skulle trykke. Alt i alt var fasen før selve fødselen mye bedre, mens etterrier og ubehag etterpå var noe sterkere. Men det kan man jo få noe for.
gullegget Skrevet 1. februar 2008 #4 Skrevet 1. februar 2008 Min fødsel nummer to var 3 timer kortere, riene var ikke like vonde, klarte meg fint uten epedural, revnet mindre, var mere klar i hodet, tilstedeværende under fødselen. Men det kan ha noe med at riene ikke var like intense og vonde.
PlinkiPlonk Skrevet 1. februar 2008 #5 Skrevet 1. februar 2008 Min første fødsel varte i 20 timer, med revning og alt som hører med. Men nr 2 tok 3 timer, og jeg var supersprek etterpå, og riene kunne ikke sammnelignes med de jeg hadde med første. Sydde bare 2 sting nå, mot store skader som det tok 9 mnd å bli smertefri fra. Derfor tok det 9 år før neste kom:) Er gravid på nytt med nr 3, er i uke 29, og har en liten gutt på 10 mnd, så gruer meg ikke til denne fødselen.
sydilla Skrevet 1. februar 2008 #6 Skrevet 1. februar 2008 tok 2 timer, hadde ikke særlig vondt og hadde ingen ytre rifter. Kom meg MYE fortere etterpå. Nr. 1 tok 7 timer, hadde endel inneffektive rier og måtte had epidural. Tilslutt tok den han med vakum fordi jeg var utslipp pga. sykdom. Jeg tror den største forskjellen mellom de to fødslene handlet om min allmenntilstand... Men det var bare 15 mnd mellom fødslene så det kan ha litt å si. Dessuten har jo størrelsen på baby av og til innvirkning på fødselen. De fleste får større og større barn. Min jordmor har sagt at når størrelsen er mellom 2,5 og 4 kg har størrelse lite å si fordi hodet vil være størst uansett. Bikker en 4 kg kan skuldrene være breiest, hvis en da ligger oppunder 4 kg med nr. en og får en nr 2. som er større kan det kanskje gjøre at en ikke "drar nytte av" den tidligere fødselen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå