Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Jeg er student og har en deltidsjobb ved siden av skolen. Jobber ca 12 vakter i mnd. Jeg har alltid tenkt sånn at jeg skal jobbe så lenge jeg orker, sikkert til og med 7 mnd. Det skal sies at jeg jobber som servitør, en veldig stressende jobb og i tillegg vet man aldri når man er ferdig på jobb. Det kan bli mange lange kvelder og det sammen med et fulltidsstudie er ikke en kjempebra kombinasjon når jeg går gravid. Jeg kjenner jeg blir sliten bare av tanken på å dra rett på jobb etter en full dag på skolen og kanskje ikke være ferdig før 23 på kvelden..laaange dager med andre ord og opp før 7 dagen etter:( Jeg er nå snart 20 uker på vei, men syns på en måte det er litt tidlig å sykemelde meg..men jeg ser jo at jeg kommer til å slite med å fullføre utdanningen min hvis det skal fortsette sånn...(er ferdig utdannet til våren) Jeg vil bare høre hva andre syns om dette, føler meg litt lost...Jeg har alltid hatt den holdningen at det "ikke er noen sykdom å være gravid".. På forhånd takk:)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 da synes jeg du skal sykemlde deg, ikke no vits i tømme seg helt for krefter og overskudd.. Tror legen din vil skjønne det, det er bare å si det som det er, at det går bare ikke nå, og når du i tillegg sier du har skolen ved siden av, så er jeg sikker på at han skjønner det.. Lykke til videre
Bubba75 Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Er ikke til det beste hverken for deg eller babyen at du sliter deg ut. Snakk med legen din om hvordan du har det. Jeg har vært utslitt i begge mine svangerskap, og har følt meg litt sytete selv, men har bare møtt forståelse hos min lege.
*Super*Mamman* Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du evnt sykmelder deg. Husk at du har enda en å ta hensyn til nå, han lillen inni magen har det heller ikke noe godt når mamman er så sliten... Hva med gradert sykemelding da feks?
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Hei hei. Er greit å kjenne etter på sin egen kropp. Du kunne jo prøvd 50% sykemelding først? og se hvordan det går? Om det ikke funker så kan du gå 100%. Da viser du iallefall at du prøver
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Jeg kommer nok til å jobbe ut februar, da er jeg 24 uker på vei. Det er ikke bare det at jobben er slitsom fysisk, men blir så sliten mentalt av å aldri vite når jeg er ferdig på jobb osv. I tillegg er det mye tunge løft og jeg "tør" liksom ikke be andre løfte for meg hele tiden(bakker med glass osv i..)Føler meg litt sytete jeg også.. Det rant virkelig over for meg i går, da sjåføren(det er en pizzarestaurant det er snakk om..hehe..) ikke dukket opp på jobb og ikke var mulig å få tak i.. fikk tilslutt tak i han og han satt visst å drakk!! For en seriøs bedrift! Da tok sjefen min det som en selvfølge at jeg, som allerede var på jobb som servitør, tok den vakta, UTEN å spørre meg en gang!! Herregud, det er jo mer anerkjennelse og medvirkning i barnehagen enn på jobben min ikke sant! Så da måtte jeg jobbe 2-3 timer lenger enn jeg skulle + at det var mye mer stress! Sorry for all denne sytingen, men jeg MÅ bare få det ut! Og få litt sympati;)hehe..
mamma sin kompis Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 Uff, ja. å så spørs de va legen sier. Fleste sier, med de som ikke har erfart graviditet selv, at svangerskap ikke er en sykdom. Blir lei av å høre det altså. Er i uke 21, jobber fullt til mandagen, da jeg aktivt sykmldt meg. Hadde jeg hvert deg, siden du studerer, så hadde jeg full sykmld meg. Bedre at du har energi til å gjøre ferdig studiene...enn å jobbe deg ut slik at du ikke klarer det. Og det går utover deg og bebisen. Det kommer en tid etter fødselen oxo. Man trenger all energien man har da...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Legen min fikk 3 barn mens hun studerte medisin, så jeg tror hun vet hva det vil si..hehe..heldigvis! Tror jeg skal få meg en time hos legen å prate om det her:) Tusen takk for god "støtte" alle sammen!hehe...trenger det nå kjenner jeg;)
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 Om sjefen din viser så liten forståelse så skjønner jeg deg!! Da trur jeg det er best for deg å bli sykemeldt. Blei selv sykemeldt fra min nattstilling på ett gamlehjem i uke 20, men gikk tilbake i 50% på mandag. Ville prøve litt til, er så lenge til bebisen kommer i mai:) Men jeg studerer ikke i tillegg da!! Mann får ikke kryss i taket om mann kommer på jobb! Det går bare utover deg selv om du blir sliten.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 Forklarte min NÆRMESTE at jeg vurderer sterkt å sykemelde meg snart og da får jeg tilbake(på sms):"Nei, du da. Er ikke det fjernt da? Sykemelde deg allerede?" Takk skal du faen meg ha! Studerer du fullt ved siden av 50% stilling liksom??? Nei, du jobber 4 vakter i måneden du en ikke fullt så stressende jobb!! Kjerring ass!
Krusemynthe Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 Det der forholdet hadde jeg seriøst vurdert!!!!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 Oops..glemte å skrive "venninne"..det var min nærmeste venninne som sa det. hehe..ikke min samboer nei;)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #13 Skrevet 31. januar 2008 Du må jo ikke nødvendigvis sykemelde deg, hvis du da ikke har plager fysisk/psykisk pga jobben i graviditeten. Hør med legen din eller jordmor om muligheten for tilpassing på arbeidsplassen. Da slipper du å komme inn under sykemeldingsstatistikken, arb.giver kommer i et bedre lys dersom han er villig til å tilrettelegge for deg på arb. plassen, du får sykepenger som NAV betaler, du taper ikke lønn på det, og dette kan du ha prosentvis. I prinsippet fungerer dette på akkurat samme måte som sykemelding, men du slipper også å bruke opp sykemeldingsdager/periode til senere. Dersom du er sykemeldt et visst antall dager/uker tror jeg det er noe med at du mister noen rettigheter o.l. Jeg har en slik jobb der det er vanskelig å gi 100 % for tida, men jeg er ikke syk eller alvorlig plaget på noe måte, hadde bare behov for å "roe ned litt" på tempoet, så jordmor skrev ut tilpassing med sykepenger 40 %, så nå har jeg to dager fri i uka der jeg kan "komme meg" etter noen krevende arbeidsdager. Bare tanken på at jeg slipper å stresse mer gjør noe med meg som gjør at jeg slapper av bedre om dagene, og det er deilig! Så tilpassing er kanskje noe som passer deg bedre...?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #14 Skrevet 31. januar 2008 Det som er litt vanskelig på jobben min er at enten så er du på eller så er du ikke..man kan liksom ikke si "nå trenger jeg en pause" eller "idag må jeg ta det litt rolig" når restauranten er full av folk!hehe..min sjef setter ikke opp en ekstra servitør på jobb slik at det ikke blir så mye stress f.eks. Men har du noe greie på hvilke rettigheter jeg evt mister hvis jeg er sykemeldt for lenge?(anonym 19:07)Dette er vel ting legen min opplyser meg om i tilfelle:)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #15 Skrevet 31. januar 2008 Det er vel kanskje litt vanskelig å ta en pause el.l med din jobb ja, men du kan iallefall få det dokumentert at legen krever du skal slippe tunge løft, og få ta pauser når du trenger det. Kan ikke sjefen din tilby deg dette, så kan du i beste fall (for deg) få svangerskapspenger gjennom resten av svangerskapet, og du slipper å jobbe siden arb. giver ikke vil/kan tilpasse arbeidssituasjonen din nå når du er gravid. Alternativt kan du bare jobbe 2 vakter i måneden mot 4 slik du vanligvis gjør. Dette kan du jo gjøre i samråd med legen din, han skal iallefall vite dine rettigheter om dette. Ang. rettigheter om sykepenger er jeg ikke helt sikker på dette dersom du evt. blir sykemeldt for lenge, men jeg TROR det dreier seg om mer enn 6 mnd. Det er heldigvis ikke aktuelt for deg, men forhør deg gjerne med legen om dette også. Jeg er ikke noe orakel på dette området ;-) Min erfaring er at legen sykemelder mer enn gjerne, mens jordmor (som heller ikke kan skrive ut sykemelding) foretrekker å skrive ut tilpassing på arbl. plassen, så kanskje jordmor har mer peiling på dette?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #16 Skrevet 31. januar 2008 Ser jeg skrev feil ang. antall vakter du jobber i mnd... du skrev 12 vakter i mnd ikke sant? :-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #17 Skrevet 31. januar 2008 Ja, jeg jobber ca 12 vakter++ i mnd:) Stemmer det! Jeg tror jeg bør forhøre meg litt med legen, høre hva hun syns. Jeg kan f.eks bli 50% sykemeldt,jobbe mindre, men samtidig få like mye penger. Jeg vil ikke gå ned i antall vakter og dermed tjene mindre.Det har jeg ikke råd til nå gitt;)
challenge *stolt mor* Skrevet 31. januar 2008 #18 Skrevet 31. januar 2008 Hei alle sammen! Jeg er nå 26+5 og har hatt det ganske greit frem til nå. Egentlig så begynte det for 2 uker siden at jeg plutselig ble kvalm på jobben og måtte sette meg ned etter å ha smurt 1 (!!!) baguett ( helt utrolig!). sånn har det vært i det siste.. alt begynner å bli så tungvindt, jeg jobber 41 timer i uken og er helt utbrent allerede nå, føler at det ikke er noe vits i å jobbe på en cafe når jeg ikke kan jobbe sånn som før. Denne uka har jeg vært hjemme, forloveden min og jeg fant oss endelig et eget sted å bo og nå skal alle tingene på plass, men selv når vi er i de forskjellige butikkene begynner jeg å bli sliten og kvalm. Jeg ringte legen og fikk time samme dagen, MEN det eneste de tok var blodprøve og en urinprøve... og jeg ble bare sykemeldt denne uka her. Legen vet jo ikke hvordan jeg har det, og jeg er ikke en sånn person som VIL bli sykemeldt.. men jeg føler at jeg ikke orker mere.. det blir for mye.. Jeg får også tilføye at jeg ville jobbe så lenge jeg bare orker.. akkurat som dere.. og det må jeg vel også gjøre.. legen vil ikke sykemelde meg! Mye syting.. men jeg er jo bare gravid =) Lykke til med svangerskapet!
Chick Skrevet 31. januar 2008 #19 Skrevet 31. januar 2008 Challenge:Kan jeg spørre om du har mannlig eller kvinnelig lege?hehe..
challenge *stolt mor* Skrevet 2. februar 2008 #20 Skrevet 2. februar 2008 ja hehe svaret kommer litt i seneste laget men har en mannlig lege.. forklarer vel alt? Mvh
Chick Skrevet 2. februar 2008 #21 Skrevet 2. februar 2008 Det kan vel gå begge veier det;) Men mannlige leger har ihvertfall ikke hvert i samme situasjon...
challenge *stolt mor* Skrevet 3. februar 2008 #22 Skrevet 3. februar 2008 nei sant det :-) men sa til han at jeg ikke følte meg vel og at jeg blir fort svimmel (har i tillegg en veldig lav blodprosent-lite jern). uff.. blir til og med sliten når jeg ikke gjør noen ting! =/
Makko med to små gutter Skrevet 3. februar 2008 #23 Skrevet 3. februar 2008 Ganske sikker på at du kan ikke sjukmelde deg fra jobb, men ikke studier.. Så hvis du har tenkt til å rekke eksamen, ev har masse obligatorisk på skolen skal du også være borte fra dette...
Gjest Skrevet 3. februar 2008 #24 Skrevet 3. februar 2008 Jeg var student med deltidsjobb med førstemann og var sykemeldt fra butikkjobben min fra ca halvveis i svangerskapet for å klare å gjennomføre skolen. Fikk ulidelig vondt i rygg og bekken av å lesse og løfte varer hele kvelden 2-3 ganger i uka, så for å i det hele tatt fungere på dagtid ble det dessverre sånn. I samråd med lege og fysioterapeut. Ingen kropper er like, og ingen graviditet er lik. Det du ikke orker er det andre som klarer og omvendt.. Ta vare på deg selv, slik at du får gjennomført skolehverdagen, det prioriterte jeg, og det vil jeg råde deg til også.
MorCathy *spire fire og fem!!* Skrevet 3. februar 2008 #25 Skrevet 3. februar 2008 Trenger ikke sykemelde oss, det er en ting og det andre er at vi som går svangerskapsrelatert sykemeldt (egen avkryssning for legen) går ikke innunder maks 52 uker osv.. osv... Vi sklir utenfor det som "vanlig" sykemeldte går innunder. Det beste for oss som har litt vriene sjefer, mannlige sådane og leger og i det hele tatt... Arbeidstilsynets KRAV om at gravide SKAL ha tilpassninger i jobben. Kan ikke arbeidsgiveren gi oss dette, nei vel... men da har vi krav på svangerskapspenger. Dette skjemaet skal både legen og jordmor ha tilgjengelig, men du kan bare skrive det ut fra arbeidstilsynets nettsider og ta det med deg på neste kontroll. Det er VI som bestemmer hva VI trenger, men VI må klare å sette foten ned for "velmenede" råd fra fjern og nær og stå hardt på vårt. Det er VI som gjør jobben og den er ikke lik for 2 mennesker og da ¨må VI ta hensyn til den svangre kroppen VI har for øyeblikket. Stå på krava jenter!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå