Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Skal begynne i ulønna permisjon fra mai. Ka skal eg gjere dersom eg er gravid igjen? Vist eg er gravid od terminen er i oktober? Får ingen penga da eller? vil vere anonym
Tinden ruger på nytt gull Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 det lurer egentlig jeg også på, for det kan være aktuelt at jeg er i ulønna perm neste gang vi skal ha barn. Vet at det er 6 av de 10 siste mnd som gjelder som grunnlag for førselspenger, så mai til oktober går vel greit. I alle fall dersom du skal ta ut noe ferie i løpet av sommeren uansett? Dersom du ikke hare rett på fødselspenger, så får du uansett engangsutbetalingen, usikker på hva den ligger på for tiden. Mitt beste tips er å sjekke nav.no under familie og omsorg (eller noe sånn), eller ringe et nav-kontor. lykke til!
gullgutt0805 Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Kommer an på hvilken type permisjon du søker. Søker du vanlig perm u lønn vil du motta engangsstønad, hvis du derimot søker omsorgspermisjon skal dette telle som yrkesaktivitet dersom du blir gravid i løpet av permisjonen. Slik at du er berettiget foreldrepenger basert på inntekten enten under forrige foreldrepenge periode eller lønn før forrige permisjon. For sikkerhetsskyld kan du sjekke med NAV. Lykke til )
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 Det er ikke forskjell på permisjon uten lønn og omsorgspermisjon.. Det er det samme, bare sagt på to forskjellige måter. Årsaken til at du har permisjon uten lønn (omsorg for eget barn/ omsorgspermisjon) gir deg opptjente pensjonsrettigheter.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Så i ditt tilfelle, så vil utbetaling av foreldrepenger være avhengig av om du har hatt inntekt 6 av de 10 siste mnd. I verste fall får du altså bare engangsutbetalingen.
Drømmemagen Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 Slik jeg tolker infoen på Nav.no, så er foreldrepenger likestilt med vannlig lønn. Dvs hvis du har mottatt foreldrepenger for 6 av de 10 siste månedene, så vil du også motta foreldrepenger for det nye barnet. Ser imidlertid ut som om du akkurat ikke kommer inn under denne kategorien. Du har ikke mulighet til å begynne litt tidligere da, evt jobbe deltid?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 Vist arbeidsgiver går med på dette, veit ikke ka dei seie til det? Sidan jeg allerede har søkt
Drømmemagen Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 Hvis du har en real arbeidsgiver, så vil de sikkert hjelpe deg slik at du kan få opparbeidet rettigheter til foreldrepenger. Råder deg til å kontakte Nav og få råd om ulike løsninger for så å diskutere disse løsningene med arbeidsgiver. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå