Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Hva mener dere om forslaget hvor far skal ha 1/3 av permisjonen? Det innebærer at mor skal ut i jobb allerede etter 6mnd. Fint om far deltar mer, men strengt tatt har familien valget i dag allerede! - Mor er ofte sliten etter graviditet og fødsel og trenger tid for å hente seg inn igjen. F.eks. pga bekkenløsning eller keisersnitt. Mitt keisersnitt gjør fortsatt vondt ved anstengelser etter 5mnd - Det passer ikke alltid at far skal ta ut lang permisjon, pga av arbeidsituasjon eller økonomi. Hva når mor er uten jobb etter permisjonen eller far studerer - Så til amminga! Leste i nyeste F&B at KUN 30% fullammet ved 6mnd, og dette ble brukt som et argument for det nye forslaget. Det betyr jo faktisk at nærmere 1/3 av alle mødre (og dermed en større andel av de ammende) må redusere amminga pga permisjonsslutt. I tillegg kommer vel de som ammer til hvert måltid selv om babyen får smake annen mat!!! Det blir jo feil å tvinge de som kan og vil amme inn i et slik system. Utrolig bakstreversk etter den innsatsen som er lagt ned de senere å for å flere til å amme å lenger. Mødre har rett på 2 timer ammefri, betalt i offentlig sektor, ulønnet i det private enn så lenge. Ikke akkurat noe fristende å skulle ansette potensielle og nybakte mødre som er borte deler av dagen. På min tidligere arbeidsplass hadde vi nok med å avvikle lunsjen, ettersom vi var avhengige av hverandre. 2 amminger per arbeidsdag ville ha medført 2t og 20min reisetid for enten meg eller junior. Vil tro at det er ganske mange andre som har minst en halv time arbeidsvei. Dette innlegget er ikke ment som et innlegg mot de som ikke ammer, men for de som faktisk gjør det
1+1=2+1+x Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Enig i alt over! La folk bestemme selv! Og hvem skal betale permisjonspenger til far? Det er MANGE menn, og ikke fullt så mange kvinner som tener mer en 6G. Detter gjør at det kan bli dyrt for mange familier. Hvis mannen tener 700 000 - og familien har boliglån på åtte mill har man ikke råd til å miste lønna si.
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2008 Ja, all lønn bør vel dekkes av NAV i den delen av fars permisjon som er obligatorisk. Dersom far skal få mer permisjonstid, bør den komme i tillegg til eksisterende permisjon synes jeg
Heli 79-har jente+ gutt Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 helt enig med deg hi... Her lar det seg ikke gjøre med ammefri fra jobb da jeg har et yrke der jeg har lang reisevei + at det går ikke an å være borte bare sånn midt på dagen. folk må få velge selv. i noen familier går det an mens andre ikke. Far her i huset kan ikke avvikle så lang permisjon og det har da betydd at jenta vår har måtta bli kasta i barnehagen når hun er så lita og de har måtta begynt med tilvenning av fast føde osv.... Jeg husker den tia når hun var 6 mnd godt jeg. Har aldri verden begynt i arbeid da. Da har jeg heller avvikla permisjon uten lønn, men det har da ført til dårlig økonomi og vanskelige situasjoner.... Vil de virkelig ha det slik da**?????
Mammapudding Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Helt enig! Hvorfor skal staten bestemme hvordan alle barnefamilier skal leve? Tåpelig og provoserende! Folk er vel i stand til å vite selv hva som er best for dem. Her i huset VIL ikke far være hjemme, mens jeg vil det..dessuten vil jeg amme så mye som mulig så lenge som mulig! For andre fungerer det kanskje bedre at far tar mesteparten av permisjonen, for andre igjen at de deler den i to..men dette vet jo folk best selv!!
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2008 Godt å se at flere er enig med meg. Synes uttalelsene i media stort sett er FOR det nye forslaget. En slik permisjonsløsning ville absolutt ikke passe hos oss. Junior har allerede kostet meg en fast stilling (advokat er satt på saken), så jeg har ingen jobb å komme tilbake til.
hvorlangtkandetteegentligvære. Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 Et annet poeng er at det er anbefalt at man skal amme i 6 måneder, men permisjonen begynner 3 uker før termin. Største prosenten føder etter termin. Dette betyr at hvis dette blir lovforslaget vil man bare amme i 5 måneder. Den første måneden går jo med til venting og fødsel.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Vel dere, nå er det jo bare 1 av 6 som fullammer, og de aller fleste som fullammer begynner også med grøt før 6 mnd. Så hvorfor skulle jobb få færre til å amme? (når de aller fleste gir MME i tillegg???) Jeg fullammer, og kunne fint ha gått tilbake i jobb etter 6 mnd. Tror ikke det hadde hatt noen innvirkning på ammingen i det hele tatt. Jeg kan jo fint pumpe meg om dte skulle være noe, dessuten spiser babyen mer og mer grøt, fruktmos osv etter 6 mnd. Synes det er flott at pappa får en større del av permisjonen, skulle jo egentlig bare mangle i vårt likestilte samfunn, spør du meg...
hvorlangtkandetteegentligvære. Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 Husk at det ikke er spørsmål om 6 måneder, men om 5 (som jeg skrev litt over) Den første måneden av permisjonen er forbeholdt mor og hennes venting, og fødsel. Ville du gått ut i full jobb etter 5 måneder er jo egentlig spørsmålet.
Krokka og prinsessa Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 Dette burde være frivillig. Her er det 4 mnd siden en hard fødsel,og jeg sliter enda med å ikke være kommet i form. Nattammmer annevhver time, og hun får kun pupp på dagen. Vil ikke ta flaske. En halv times kjøring til jobben, og ser mørkt på å skulle begynne etter 6 mnd......
Mammapudding Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 Nettopp derfor bør man kunne bestemme selv, for deg kunne det funket bra å gå ut i jobb etter 6 mnd, men ikke for alle..alle familier er forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 Jeg er enig i at familien bør fordele ukene seg i mellom slik det passer dem best, men merker at jeg blir litt provosert når mannens økonomi blir brukt som argument. Både jeg og de fleste av mine venninner tjener godt over 6G men det er ingen av oss som klager på permisjonsordningene av den grunn, men når menn skal være hjemme, da er det plutselig et stort argument....
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 31. januar 2008 Men pappaen kan jo allerede ta ut størsteparten av permisjonen. All honnør til de familier som det passer for og som velger den løsningen. Mange ammer og gir fast føde, langt ifra alle som gir mme. Kjenner ei som har en baby på 7,5mnd, som ammes minst 4 ganger på dagtid i tillegg til 3-4 måltider. Junior her i huset på snart5,5mnd ammes omtrent hver 2.time på dagtid og ammes før annen mat. Mitt poeng er at man ikke skal måtte avvenne, pumpe eller skifte til mme pga nye permisjonsregler. Og for meg fungerer pumping dårlig når ikke junior har startet utdrivinga...
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 31. januar 2008 Junior har heller ikke tatt flaske enda heller....
Makkapakka Skrevet 31. januar 2008 #15 Skrevet 31. januar 2008 Disse tallene stemmer da ikke???? Ved 12 mnd permisjon som skal deles på 3 (og en av delene er valgfrie mellom far og mor) så har jo mor 8 mnd permisjon. Hvis en tredeling blir realisert, blir jo også pappaperm og permisjonen forebeholdt mor endret også.... Vi har valget i dag også, ja, men så lenge mor tviholder på permisjonen og nekter å la far slippe til, så må det kanskje "tvang" til. Synes å høre mer og mer at mor til og med tar ferie når pappa egentlig skal være hjemme i sin pappa perm. Akkurat som de er livredde for å slippe far til alene. Kanskje er det et tilbakesteg for amming, men en fremgang for likelønn og likestilling i arbeidslivet!!! Alle andre land i Europa (verden!) klarer da å gå tilbake på jobb tidligere, bare ikke norske kvinner. Hadde det vært opp til de fleste norske kvinner så ville de helst ha vært hjemmeværende resten av livet etter at de har fått barn. Sitte på cafe, bake kaker, sitte å sladre, kanskje gjøre litt husarbeid! Jeg blir så irritert - vi har det sååå godt her i Norge, men man klager og klager..... Dette ble svært rotete, sorry, men jeg blir så engasjert.....
Minnie Mom Skrevet 31. januar 2008 #16 Skrevet 31. januar 2008 Helt enig med HI, og det er sambo også. Nå vil det ikke gjelde oss uansett, for nå har vi fått to barn og er mest sannsynlig ferdig. Men jeg håper ikke dette forslaget går gjennom allikevel..
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #18 Skrevet 31. januar 2008 Ved 100% løsning får man 44 uker, ideelt sett 41 etter fødsel. 2/3 av 41 uker blir 27 uker, noe som tilsvarer ca 6 mnd
Mammapudding Skrevet 31. januar 2008 #19 Skrevet 31. januar 2008 Men det bør være et valg alle kan bestemme selv. Hver eneste familie klarer å avgjøre hva som passer dem best. Her i huset så vil en slik ordning gå ut over barnet rett og slett fordi far ikke VIL være hjemme, han ville ikke ha trivdes og da ville det ha gått ut over babyen. Mener slett ikke at mor skal tviholde på permisjonen, men at mor og far i hver enkelt familie kan finne ut selv hva som passer best for akkurat dem. Hvorfor skal andre bestemme det?
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #20 Skrevet 31. januar 2008 Her i huset kan ikke far ta langvarig permisjon store deler av året, pga innspurt på jobb på senvinter/vår, pluss onnetid på gården i mai og august-oktober og alt annet forefallende på gården. Har i grunn unntakstilstand 9 mnd i året Var i grunn 'alenemor' de første 7 ukene, familierom på sykehuset var en fjern drøm. Mannen kom inn klokka 22-23. Var j...slitsomt
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #21 Skrevet 31. januar 2008 Jeg er veldig positiv til det nye forslaget. Tror dette er en veldig fin måte for far å få mer kontakt med barnet. Også en veldig fin bonus med mer likestilling i arbeidslivet og kanskje mer likelønn? Man kan jo fortsatte amme morgen, ettermiddag og kveld og evt pumpe seg på jobben. Hos oss skal far ta 1/3 av permisjonen. Tror det er bra for far, barnet og også parforholdet. Og jeg tror helt klart mange menn ikke tar mer enn "pappapermisjonen" fordi det ikke er akseptert i arbeidslivet at han tar mer og at også mange mødre ikke slipper faren til(erfaring fra venniner som ikke vil dele og ser på permisjonen som "sin").
Makkapakka Skrevet 31. januar 2008 #22 Skrevet 31. januar 2008 ...."far ikke VIL være hjemme...." Jeg har heller ikke sånn kjempelyst til å være hjemme, men man deler da på ansvaret - gjør man ikke?
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #23 Skrevet 31. januar 2008 Hva med nattamming og arbeid, slitsomt for mor! Ser poenget med at en del fedre ikke vurderer å ta en større del av permisjonen pga holdningene ute i samfunnet. Men biologien med graviditet og fødsel spiller også en rolle når mor betrakter permisjonen som sin, ikke bare amming og trass.
Gjest MyIian Skrevet 31. januar 2008 #24 Skrevet 31. januar 2008 Tilbakesteg for ammingen? Jeg syns faen meg den ammingen er rimelig overdreven nå. Det er jo et jævla mantra om fullamming - nei, kanskje ammingen trenger et lite tilbakesteg for nå er det faen meg ekstremt! Jeg har venninner som gråter seg igjennom ammestunden fordi det gjør vondt og de hater det, men de gjør det fordi noe annet er jo bare "galskap"!!!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #25 Skrevet 31. januar 2008 Hos oss skal far ta 1/3 av permisjonen, men jeg er negativ til det nye forslaget. Vi klarte faktisk å ha en saklig diskusjon der vi fordelte permisjonen oss i mellom slik det passet oss best denne gangen. Ingen på hans arbeidsplass reagerer, og det er faktisk flere fedre som er hjemme lenger enn 6 uker. Jeg klarer ikke helt å se for meg at menn er så "svake" at de ikke klarer å få gjennomslag hos mødre (som de faktisk er i et parforhold med) når det gjelder fordeling av permisjon. Jeg mener det er opp til enhver familie å velge den løsningen som er mest praktisk for dem, såklart med barnets beste i fokus, men også hva som er praktisk mulig for den enkelte familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå