mamma`n til Amalie og Albert Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 jobber i en IA-bedrift.... jeg brukte 3 dager på egenmelding før helgen, måtte gå hjem fra jobb idag, mulig jeg ikke kommer meg på jobb imrogen, må jeg ha sykemelding eller kan jeg ta disse dagene på egenmelding? mener å huske noe om at man må ha vært i jobb i 8eller 16 dager før man kan bruke nye dager på egenmelding.... eller husker eg feil...?
ღDidrikmamsenღ Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Du må ha vært i jobb i 16 dager før du kan ta en ny egenmelding ja.
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Man må ikke ha vært i jobb 16 dager for å benytte ny egenmelding. Det er kun om man har benyttet egenmelding med 8 dager, da må man vente 16 dager før man kan benytte ny. Bruker du tre dager, jobber to dager kan du fint benytte egenmelding igjen.
ღDidrikmamsenღ Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Har du brukt en egenmelding, bare en dag også, og vært på jobb en dag feks. Så kan du ikke benytte egenmelding igjen neste dag. Må ha vært i jobb i 16 dager før du kan ta ny egenmelding...
~~¤~~Jøssica~~¤~~ Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Det er vel slik som regel, men ring og spør for sikkerhets skyld:d)
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Nei det er helt feil ) Sjekket opp dette på jobb fordi vi hadde ei med en kronisk sykdom som tilsier at hun er borte mye enkelt dager og det må IKKE gå 16 dager mellom egenmeldingene med mindre hun benytter en full egenmelding (altså 8 dager).
mamma`n til Amalie og Albert Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 31. januar 2008 håper du har rett sjiraff.... orker ikkje kontakte lege, sitter på dass stort sett hele tiden, enten den ene eller andre veien. helt forferdelig, aldri følt meg så sjuk før.... blæææææ
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 http://www.kirken.no/nidaros/doc/Ressurser/IA/Veiledning%20i%20bruk%20av%20egenmeldt%20frav%C3%A6r%20i%20IA%20virksomhet.htm "Antall egenmeldingsdager - Avtalen gir vår virksomhet mulighet til uttak av 24 egenmeldingsdager over en periode på 12 måneder. - Hver arbeidstaker har rett til å ta inntill 8 dagers sammenhengende egenmeldt sykefravær. Har du brukt 8 egenmeldingsdager (sammenhengende eller enkelte dager), må du være arbeidsfør i 16 kalenderdager før egenmelding kan benyttes igjen etter siste bruk av egenmelding. - Ved uttak av egenmeldingsdager regnes fridagene inn i egenmeldingsperioden."
Darth Vader Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 Det skal gå 16 dager mellom hver egenmelding. Uansett hvor mange dager egenmelding man tok ut. Det er hovedregelen - men dere kan selvsagt ha andre regler internt hos dere.
mamma`n til Amalie og Albert Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 31. januar 2008 har kopiert dette fra NAV sine sider, kan noen hjelpe meg å tolke disse? klarer ikkje tenke klart
ღDidrikmamsenღ Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 Det er jo som du skriver da sjifraff: Hver arbeidstaker har rett til å ta inntill 8 dagers sammenhengende egenmeldt sykefravær. Har du brukt 8 egenmeldingsdager (sammenhengende eller enkelte dager), må du være arbeidsfør i 16 kalenderdager før egenmelding kan benyttes igjen etter siste bruk av egenmelding. Du må være på jobb i 16 kalenderdager før du kan benytte egenmelding igjen. Dette er jobben min, så slik er det i allefall i kommunen.
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 fra nav: "Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du imidlertid bruke egenmelding i til sammen 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Det innebærer at egenmelding for eksempel kan benyttes for 24 enkeltdager. Egenmelding kan ikke benyttes i mer enn åtte dager per fraværstilfelle. Ved nytt sykefravær innen 16 dager medregnes tidligere fraværsdager som det ikke foreligger sykmeldingsattest for. Når du har brukt opp de tre eller åtte egenmeldingsdagene i løpet av en 16 dagers periode, må du arbeide sammenhengende i 16 kalenderdager før egenmelding kan brukes på nytt. Er du syk utover egenmeldingsdagene, må du kontakte legen. Egenmeldte fraværsdager forutfor sykmelding fra lege, regnes som brukte egenmeldingsdager." Så det jeg skrev istad var litt feil, men her står det at om man bruker 8 egenmeldingsdager i løpet av en 16 dagersperiode, så må det gå 16 nye dager. Kan aldri tenkte meg at det er egne interne regler hos oss, jobber i staten og de følger reglene slavisk i alle andre tilfeller. Det må ikke gå 16 dager i mellom egenmeldingene.
mamma`n til Amalie og Albert Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 31. januar 2008 glemte å legge til teksten: hehe Med egenmelding menes at du som arbeidstaker melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring. For å få rett til å bruke egenmelding må du ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Hovedregelen er at retten til egenmelding kan brukes i opptil tre kalenderdager fire ganger i løpet av en 12 måneders periode. Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du imidlertid bruke egenmelding i til sammen 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Det innebærer at egenmelding for eksempel kan benyttes for 24 enkeltdager. Egenmelding kan ikke benyttes i mer enn åtte dager per fraværstilfelle. Ved nytt sykefravær innen 16 dager medregnes tidligere fraværsdager som det ikke foreligger sykmeldingsattest for. Når du har brukt opp de tre eller åtte egenmeldingsdagene i løpet av en 16 dagers periode, må du arbeide sammenhengende i 16 kalenderdager før egenmelding kan brukes på nytt. Er du syk utover egenmeldingsdagene, må du kontakte legen. Egenmeldte fraværsdager forutfor sykmelding fra lege, regnes som brukte egenmeldingsdager
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #14 Skrevet 31. januar 2008 Men da må du ha brukt 8 dager i løpet av en 16 dagers periode... Hi har bare brukt tre dager og kan dermed benytte egenmelding igjen. Jeg jobber i staten og her var de rimelig klare på at hun jeg sjekket opp på kunne være borte annenhver dga om hun ville uten at det var behov for annet enn egenmeldinger.
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #15 Skrevet 31. januar 2008 Det betyr enkelt og greit at du kan være borte 8 dager i løpet av en 16 dagersperiode, uavhengig av om det er sammenhengende eller ikke, før du trenger sykemelding.
Darth Vader Skrevet 31. januar 2008 #16 Skrevet 31. januar 2008 Ja - jeg er enig med den tolkninga. Og da lærte jeg noe nytt i dag. (Og det skal jeg lære videre til lønningskontoret vårt for jeg ble trukket en dag i lønn i desember på grunn av en lignende situasjon som HI)
mamma`n til Amalie og Albert Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #17 Skrevet 31. januar 2008 det var slik eg og kunne tyde den:)
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #18 Skrevet 31. januar 2008 Ja da må du lære opp lønningskontoret ditt ) Vi trodde nemlig også at det var slik at det måtte gå 16 dager i mellom, og tok kontakt med perosnalkontoret pga vi har ei med kronisk sykdom og eventuelt fritak for denne 16 dagers perioden (kan gies ved legeeerklæring), var da de så fint opplyst oss om at det ikke var slik at det måtte gå 16 dager i mellom.
mamma`n til Amalie og Albert Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 31. januar 2008 blir de dagene jeg brukte forige uke og disse to dagene regnet sammen i en periode?
~sjiraff~ Skrevet 31. januar 2008 #20 Skrevet 31. januar 2008 De blir regnet sammen i den fortsand at de tre dagene forrige uke og de to dagene denne uke tilsammen utgjør 5 dager. Det betyr at du har tre dager til å gå på (hvis det skulle være behov) i denne 16 dagersperioden (som da begynte ved førstefraværsdag forrige uke).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå