Gjest Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette best mulig så om det virker krast får jeg bare beklage, men må bare spørre. Vi er vel ganske strenge foreldre sett i endel av vår omgangskrets sine øyne. Dvs at vi er konsekvente, har klare regler og grenser på en del ting og forlager at barna våres skal, om ikke klare, så i hvertfall prøve å gjøre endel ting selv før de evt får hjelp. Både til ting som å kle på seg vanskelig klær og løse konflikter selv osv. Så har det seg slik at vi har fått to tilfeller av forespørsel om pass av andres barn, på ulike tidspunkter da. Ene er sønnen til en venninne osm er gjevngammel med vår eldste (5 år), andre er to tantebarn (4,5 år og 3 år). "Problemet" er bare at disse barna blir oppdratt endel anderledes enn våre og er i mine øyne veldig hjelpeløse og tåler dårlig å ikke alltid få viljen sin og mangler endel rutiner. Jeg er kjempeglad i barna altså, ikke missforstå, men irriterer meg litt over hva foreldrene tillater og slikt innimellom. Så når vi nå skal passe dem så er jeg usikker på hvor "strenge" vi egentlig kan være mot andres barn? Vis f.eks (litt teit eksempel da, men...) 5 åringen vi skal passe sitter og sutrer over at han ikke klarer å skrelle poteten eller skjære opp kjøttkaken sin selv, skal vi da hjelpe når vi forlager at både 5 og 3 åringen vår skal klare (eller prøve skikkelig i det minste) dette selv? Eller kan vi forlange at også han prøver slik våres må? Våres unger legger seg fint på kvelden og det er ikke skseptert å stå opp igjen og vi diller aldri med dem, har hatt våres kamper der for å få dette til, men tanteungene diller MYE om kvelden og får lov til dette hjemme også. Står opp igjen ørtentusen gangerosv, kan vi være litt strenge og si at nå er det natt og de får ikke stå opp igjen eller bør vi dille med dem slik foreldrene gjør (og prøve å forklare for våres barn hvorfor kusine/fetter får lov men ikke de) siden de tross alt bare er på besøk? Kunne nevnt massevis av eksempler, men det er slike småting det går i. Vil gjerne ha det så koselig som mulig, men også uten at det helt ødelegger det vi har jobbet sånn med med våres barn om dere skjønner? Sikkert tåpelig å tenke på dette i det hele tatt, men jeg er nå litt slik. Noen her med noen erfaringer på å selv være de litt strenge foreldrene og så passe barn av foreldre som ikke er så strenge?
Kirsebæra Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Altså, leste ikke hele innlegget ditt, men fikk med meg hovedpoenget. Så lenge dere passer barna i DITT hus, så mener jeg at dere bør ha samme regler for dem, som for deres egne barn. Da sier man at her i huset er det sånn og sånn du er desverre ikke hjemme nå. De klarer det en dag eller to. Og tar søstra/broren din/gubben sin det opp med dere så sier dere bare det slik som det er...i vårt hus er det sånn og sånn..... Hadde vært noe annet hvis dere skulle ha passet dem hjemme hos dem, da de er vant med andre ting i sitt eget hus...hvis du skjønner?
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Ja jeg ser forskjellen. Det blir i vårt hus. Er bare litt redd for at vi skal enda opp som "strenge tante og onkel" fordi vi setter grenser og ikke tillatter alt mulig og de ikke vil være hos oss, er jo ikke det vi vil heller liksom. Og vi finner jo på masse gøy og slikt da,er bare litt strengere enn det de er vandt med.
SaDa Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Trur nok dere kan gjøre som med ungene deres. Barn tilpasser seg og lærer fort hvordan det er hos dere. De ser jo også at det er samme regler for barna deres, så da går det nok bra.. Foreldrene til disse barna er vel klar over hvilke grenser dere har for barna deres. Og jeg regner med at de ikke hadde spurt om barnevakt hvis de ikke syntes noe om hvordan dere oppdrar barna deres.
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Jeg ville heller slappa av litt på regelverket når dere passer. Mestringsfølelsen deres vil jo ikke akkurat være høy, hvis de hele tiden "klarer" ting dårligere enn deres barn. dere kan være like strenge på grenser og heller slakke for alle på mestring av ting., av type potetskrelling og kjøttkakeskjæring. Da tror jeg barna dere passer synes det hele blir litt hyggeligere.
LivetErEnLek Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Hvis dere skal passe disse ungene over kort tid, hadde jeg nok ikke vært så strenge med dem som med egne barn. Hvis de, som i eksemplet over ikke vil skrelle poteten sin selv, så hadde ikke jeg lagd noe poeng av det, det spiller jo ingen rolle!
Darth Vader Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 Jeg er enig med SP her. Hadde jeg hatt en unge på besøk som ikke klarte å skrelle poteten - uansett alder - så hadde jeg hjulpet. Det er flott å være streng - men man trenger ikke bli prinsipprytter :-)
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Takker for svar :-) Jeg er igrunnen enig, men samtidig er det litt vanselig å forklare barna våres hvorfor de må prøve selv mens gjevngamle barn får hjelp fra oss. Får bare prøve å unngå slike situasjoner etter beste evne da, f.eks skrelle potetene før jeg koker dem, hehe...
Twintipp og himmelblå Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 Enig med Merrily her oppe. Det kan være ting dine barn ikke mestrer hjemme hos de også... Klarer de ikke skrelle poteten er det bare å gjøre dette og ikke lage noe nummer ut av det. Spør dine barn er det bare å si at x og x ikke er vant til det slik de er. Hadde jo ikke vært noe i veien for at du slakket på kravene når dere har besøk heller vel? Når vi har småtasser her spiser de alle på dynene på gulvet og får maten servert på snurrebrett. Ikke akkurat strengt, he he. Når de legger seg kan det gjerne skli ut, men de overholder våre regler og jeg sitter hos dem som evt, ikke føler seg trygge til de sovner. Men, de er våkne til de er trette, ikke senere enn 10 da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå