gærne ko Skrevet 31. januar 2008 #1 Skrevet 31. januar 2008 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.4683360 Må sei eg fikk litt sjokk når eg leste denne artikkelen. At en person som er bibliotekar og prosjektleder for en barne- og ungdomslitteraturkonferanse som heiter "Mangfold 2008" kan sei noke sånt. Blir det meir mangfold ved å tvinge folk til å lese kun nye barnebøker?
Gjest MyIian Skrevet 31. januar 2008 #2 Skrevet 31. januar 2008 Synd å lese. Det er mange barn som har stor glede av de gamle barnebøkene- særlig fordi foreldrene gjerne husker disse bøkene som noe positivt. Selv var jeg veldig glad i Mummi og Pippi. Når jeg tenker på at jeg skal lese disse for jenta mi blir jeg glad, for jeg husker selv hvor morro jeg syns det var. Tenk å fjerne sånne bøker fordi noen syns de er utgått.
Darth Vader Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Betyr det at jeg må kaste alle bøkene mine også som er eldre enn fem år? I så fall tar gråten meg :-(.
gærne ko Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 31. januar 2008 ja, det ser sånn ut... antar det samme gjelder for oss voksne
Himmel og hav Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Det mest horrible er vel at hun påstår at det er slik man tar litteraturformidling for barn og unge på alvor... Det bør vel være slik for voksne også da. Så folkens, vekk med Ibsen, Bjørnson, Shakespeare, Skram og Undset, bare avlegs skitt som ikke tar oss voksne på alvor... I min bokhylle er en godt formidlet historie tidløs, når første opplag ble trykket spiller liten rolle. Eller kanskje hun i all hemmelighet mottar litt penger fra et forlag eller to?
*smula* Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Hahaha.... at det går an! Her i huset skal det leses bøker av den gode gamle sorten. Både jeg og mannen elsker bøkene fra vår egen barndom! Men at det er viktig å lese ny litteratur også, det tror jeg. Det skrives mange gode barnebøker for tiden.
ana baroma Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 Ja,det der var merkelig... Men heldigvis er det bare en forskrudd tanke fra en som sikkert har lest FOR mange bøker... håper jeg. jeg liker selv bøker som er skrevet av for eks Hamsun, så da skal vel de også kastes? Ja til å fremme ny litteratur for barn, for det er virkelig mye bra!! Men jeg er litt Ole Brumm, og sier ja takk, begge deler:)
dritgrei hei hei! Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 Dette ler jeg av... natagelig erhun en yutdannet biblotekar som føler at hun må ta den moderne litteraturen på alvor, men dette er virkelig noe av det latterligste jeghar sett! Alt det som er god litteratur av den moderen arten gir jeg gjerne til mine barn, men fy fader så mye sprøyt som er gitt. Jeg syns mye av det som skrives for barn i dag, ikke tar vare på barnet, men mener at barn må bli små voksne bøller med en gang, og DET vil ikke jeg ha i mine bokhyller. Det er virkelig noe av det dummeste jeg har sett på lenge dette her...
dritgrei hei hei! Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 ...og når man blir ivrig og litt sur, så går det unna i skrivesvingene kan jeg se ;-)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 31. januar 2008 #11 Skrevet 31. januar 2008 Tull.. Skal man liksom si... No more Charles Dickens, John Irving og ihvertfall ikke Shakespear, de skulle jo vært kastet på bålet for lenge siden..
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 Hva men Ole Brumm? Når skal den feite gamle bjørnen gå av med pensjon? Nei.. de bøkene er like gode i gag som da de var nye.
gærne ko Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 31. januar 2008 Det skumle er jo at hun som sagt er prosjektleder for en litteraturkonferanse for barn og ungdom og i tillegg er hun litteraturformidler...Er mykje bra nytt, men dei bøkene hun vil fjerne er jo dei bra gamle bøkene som har "overlevd". Bra er bra uansett om det er nytt eller gammalt, og folk bør sjølv få velge!
Gjest -<<- Skrevet 31. januar 2008 #14 Skrevet 31. januar 2008 Hun overdriver helt klart, men har likevel et poeng. Mange foreldre kjøper bortimot utelukkende det de selv likte i barndommen og ignorerer nyere kvalitetslitteratur - som kanskje gjenspeiler deres barns hverdag i større grad enn den eldre litteraturen. Men her kan man da få både i pose og sekk uten problem.
Odine! Skrevet 31. januar 2008 #15 Skrevet 31. januar 2008 Jeg er littegranne enig. Ikke i at alt som er eldre enn 5 år er utdatert, men en del av de bøkene jeg leste da jeg var liten, og elsket, vil være "kjedelig" for barna mine. Jeg var engang vitne til at ei mor ville få sønnen sin til å lese "Peters baby" (typisk 70-tallslitteratur om gutt som blir alenepappa til baby). Jeg likte den boka kjempegodt, men dette var en gutt som fra før av ikke virket overvettes bokinterssert, og jeg er redd å bli tvunget til å lese den boka ikke hjalp på leselysten hans. Noen bøker varer, andre varer ikke. Pippi tror jeg aldri dør, men hvor mange leser om "Katti i Paris" i dag? (ungpikebøker skrevet av Astrid Lindgren)
gærne ko Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 31. januar 2008 Men det er då opp til foreldrene å tenke fornuft. Blir litt ekstremt å sei at all gammal litteratur er uinteressant for alle barn. Vi er alle forskjellige og eg blir provosert når en fagkyndig person kjem med sånne uttalelser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå