Gå til innhold

Hva tror folk på her inne??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, bare nyskjerrig, hva tror folk på her og evt hvorfor? Jeg var selv kristen "i ungdomen" men nå tror jeg at det ikke finnes noen gud. Må si at jeg nok kan kalle meg ateist. Men har jo sef. respekt for hva andre måtte tro. Ønsker ikke at mine barn skal vokse opp å tro på Gud, fikk det så mye bedre selv etter at jeg sluttet å tro...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg tror på men jeg tror ikke på Gud.

Skrevet

Jeg ser ikke på meg selv som kristen eller tilhenger av noen spesielt religion. Men jeg liker å tro at det er noe mellom himmel og jord som bare ikke kan forkalres vitenskapelig, at det er "noe" der ute, uten at jeg kan svare på hva :o)

Skrevet

Er vel en form for agnostiker jeg da. Føler ikke at jeg er i en posisjon hvor jeg kan fortelle andre at det de tror på er feil, men klarer samtidig ikke å tro på det selv. Det jeg tror mest er vel at omtrent alt en dag ville kunne forklares "vitenskapelig", bare at vitenskapen ikke er kommet så veldig langt at det gjør noe enda på denne fronten og det dermed kan ta tid.

Jeg oppdrar ikke barna mine til kristen tro og har også plukket av barnehagen å synge kristen bordbønn før maten, men de får så klart høre om kristendommen og Jesu siden det er en stor del av den norske kulturen, men jeg har også diskutert hinduismen og andre religioner med 5 åringen min, som helt av seg selv kom frem til at han tror på reinkarnasjon (han visste jo ikke at det heter det da) :-)

Er veldig opptatt av og interessert i religion da, har til og med mellomfag i det, hehe...

Skrevet

Engler og sånt ;o) ;o)

Skrevet

Jeg tror på en universell kraft som omgir alt og alle, og som finnes i oss alle. Kristendommen har navngitt det som Gud/djevelen, andre som kjærlighet/hat eller godhet/ondskap. Jeg føler igrunn ikke noe behov for å navngi eller personifisere disse kreftene.

Jeg ser på det mer som en urkraft som alltid har vært og alltid vil være her, like naturlig som fjell og vann.

De fleste religioner og kulturer har forskjellige navn på og historier knyttet til dette, antageligvis for å gjøre det mer håndfast og forståelig, da det abstrakte alltid har vært vanskelig å godta for menneskeheten.

Kall det yin og yang om du vil. Lyset har deer en naturlig plass i mørket og omvendt, ufravikelig en del av hverandre.

Skrevet

agnostiker. er oppvokst med en kristen mor. savner på et vis tilhørigheten, men synes det blir feil å gå i kirka bare pga det.

synes religion og livssyn er et spennende område

Skrevet

Julenissen og påskeharen :) He, he.

Nei. Er vel kanskje kristen, men går aldri i kirka. Grøsser når jeg svipper forbi superkristne tv- og eller radiokanaler. Og spesielt når jeg ser de står og taler i tunger, og har med barna sine på dette.

Har ingen dårlige opplevelser selv, men synes barn skal skånes for den type påvirkning.

Ingen har vondt av å lære religion i en mild og informativ form i barnehage, skole e.l. men ingen skal tvinges til å tro, som skjer i mange sekter. Der går alt på synd, og at man skal be og be og be for tilgivelse. Gjerne i senga til en av lederene..................!

Skrevet

Fint lite.

Sekularisering og humanisme og stryk kristenkorset av ditt flagg ...

Skrevet

Kn ikke sette min tro inn i en egen religion, men jeg tro det er noe høyere enn oss, kansje mer en kraft enn noe som er "personifisert". Jeg har kokketro på at det er noe etter vårt jordiske liv, men hva det er er umulig å si, men jeg tro det er av det gode.

Skrevet

Jeg tror på spøkelser og ånder..

Skrevet

Tror bare det fins et liv etter døden. Eller det du gjør mot andre i dette livet, vil du få tilbake det dobbelte. Det tror jeg på...men Gud og sånn...tja...ikke helt der.

Skrevet

Søndagsskole fra jeg var 3 år til 12 år.. (skada meg psykisk rett og slett, for fikk vite om satan og demoner +++ så jeg hadde forferdelige mareritt når jeg var liten.. Er ikke sånn du sitter å forteller til en 3 åring liksom) Så vet endel om det å være kristen.. Men jeg er ikke personlig kristen.. Men har vært på møter og sånn i menigheter.. Ungdomsleir og sånne ting.. Kjenner under møtene at det er noe der, men vet ikke hva.. Legger meg ikke så mye opp i det egentlig..

Sønnen min kommer sikkert til å bli vokst opp som meg(å vite alt, men ikke tro på alt), for mamma og pappa er jo kristne.. Mamma synger for lillegutten vår nesten hele tiden.. En kristen sang som hun sang til meg når jeg var liten og skulle sove..

Ellers så tror jeg på spøkelser og syns det er skikkelig fasinerende og se det på tv og høre om det.. (men hvis det var i mitt eget hus, så hadde jeg flytta på dagen!) Men mamma tror det er demoner som er kledd i menneske former som bare er der for å skremme livskitten av folk.. hehe

Men samboer tror på at vi stammer fra apene.. og da blir jeg sur! hehe..

Så det tror jeg iallefall ikke på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...