Gå til innhold

Er det for "dyrt" å adoptere? Ønsker saklig debatt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Veldig mange unge mennesker klarer ikke å få barn, hverken på den vanlige måten eller via IVF og lignende metoder. Dette koster dem mange penger, og mange tar seg opp lån for å kunne betale det.

Men etter en viss stund blir det for noen ikke lenger et poeng i å prøve, noen kvinner er så slitne av hormonkurer og ikke har de penger til det heller lenger, mange blir også deprimerte og føler seg mindre kvinnelige. Nederlaget er totalt og de ønsker ikke dette mer. Så de vender seg mot adopsjon.

 

Men med lån, ikke verdens høyeste inntekt så får de ikke adoptert. Det koster veldig mye å adoptere, selvsagt er ingen pris for et barn for høy. Men jeg tenker på at disse menneskene, kunne de fått barn uten hjelp, så hadde de jo aldri blitt nektet et barn.

 

Er det ikke urettferdig at det skal koste så mye at noen ikke kan få sitt etterlengtede barn på grunn av økonomi?

Unge par har jo gjerne ikke råd til alt dette koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Syns det er et interessant spørsmål du tar opp. -Og jeg er enig med deg, det er VELDIG dyrt å få adoptere et barn.

 

For å kunne diskutere om det er FOR dyrt, har jeg rett og slett for lite kunnskaper og fakta til å si noe om.

 

Det første spørsmålet mitt er da, er det noen som tjener gode penger på adopsjon? -Og hvem er i såfall det?

 

Og det andre jeg tenker er, at ut fra det jeg vet I DAG (som nevnt ikke er så mye..) så syns jeg ikke det er for dyrt. Jeg vil tro at det en betaler for adopsjon inngår i fleres budsjetter, både i hjemland og henteland. Altså så tenker jeg at noe av summen man betaler bør dekke utgifter og lønn til formidlingsbyrå i Norge og til kommunene som faktisk bruker ganske mye ressurser på godkjenningsprosessen og det papirarbeidet som følger med. Her er det snakk om MANGE arbeidstimer per barn, bare hos den lokale barneverntjenesten. Så er det BUFetat som også legger ned en del ressurser i den videre godkjenningen. Så, er det jo hentelandet. Jeg vil tro de trenger en del penger for å kunne opprettholde en trygg og god formidling til land som kanskje har en høyere standard enn det som ellers ville vært i hentelandet. Noen land bruker jo fosterfamilier frem til barnet blir hentet, og det å drive barnehjem er jo heller ikke gratis. Så igjen, det administrative...

 

Til slutt, såvidt jeg har skjønt så er hentereise ofte inkludert i denne summen man må betale. Eller? Mulig jeg tar feil, men det er hvertfall inntrykket mitt. Det er jo en del tusen bare det. Flybillett og opphold i ca 14 dager.

 

Et annet og prinsipielt spørsmål er jo om det er riktig at det skal koste så mye penger å få et barn, når det for så mange andre er helt gratis...! Og sånn mener jeg at det faktisk må være. For hvor skal grensen gå? Hvem skal få "dekket" et barn og ikke? Det har jo blitt sånn at det er veldig mange måter å få barn på, mor-far-og-naturmetoden er jo fremdeles det vanligste, men nå har man jo også homofile par, enslige både menn og kvinner, par som ikke lykkes etter refertilisering, par med egne barn som ønsker å adoptere et i tillegg. For det jeg mener er, at hvis ikke den enkelte måtte betale selv, så er jo alternativet at velferdstaten Norge betaler. Det ER ingen menneskerett å få et barn, og jeg tror det hadde blitt vanskelig å avgjøre hvem som er "verdig" å få dette dekket av staten. Og, det er snakk om ENORME summer, hvis staten skulle gått inn og dekket disse utgiftene for de som ønsker å adoptere.

 

Bare for å ha sagt det eksplisitt, siden jeg nevnte homofile par, det er IKKE for å problematisere at homofile ønsker å adoptere. Jeg syns det er uproblematisk- men i en offentlig debatt om dette tema er jeg helt sikker på at det hadde dukket opp noen som syns det er problematisk.

 

Hva syns dere andre? Er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er ikke en menneskerett å få barn og man får jo så vidt jeg har skjønt et lite bidrag ved adopsjon. Det er jo også flere her inne som skriver at de kan tenke seg f.eks. å være fosterhjem. Det er jo en glimrende måte å få lov til å være med på å forme et barn, selv om jeg selvsagt skjønner at dette ikke er det samme som å adoptere (men så får man jo faktisk betalt også for å gjøre jobben)

 

Som akicha skriver - det er faktisk mange kostnader forbundet med dette med adopsjon. Kommunen gjør forresten "sin" del av jobben gratis for deg.

 

Selv er jeg nå gravid og bruker faktisk 10.000-15.000 kr bare på selve graviditeten - så det er ikke alltid så gratis det heller, selv om det er det for de som ikke har noe trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...