Gå til innhold

Blæ! Svigermødre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat vært hos svigerforeldrene. Svigermor sier at jeg skulle tatt frem symaskinen og gjort som henne, hun sydde nesten alle klær til barna sine. Fikk alltis skryt for hvor fine de var på 17. mai og slik. Så blir det snakk om hvor flinke de var til ¨dra på tur med barna sine, og så kommer det jo frem at de synes vi er lite ute med barna.

Jeg skjønner at hun vil ha anerkjennelse for det hun gjorde bra, jeg skulle ønske egoet mitt ikke var så stort at det automatisk trer inn i slike situasjoner. At jeg bare var enig med henne om hvor flink hun var, at jeg tar meg tid til å høre på og støtte. Er bare så forbaska unødvendig å blande oss inn i det. Hun kan nå vel fortelle om at hun sydde, hun trenger ikke si at jeg skulle gjort det, det skaper motsand i meg med en gang. Samme med det å gå tur med barna, kunne de ikke bare holde seg til seg selv, hvorfor nevne oss? Særlig nå som vi er ute kjempelite, på grunn av at jeg har vært sykemeldt i lang tid. Jeg kan ikke gå lange turer, eller gå på ski med barna. Før jeg ble sykemeldt så var jeg den som var pådriveren for alle turene vi var på. Vi bodde også et annet sted, så hva vi gjorde i hverdagen vet de veldig lite om.

Jeg håper jeg tar lærdom av dette og snakker på en annen måte til mine svigerdøtre. :)!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen, særlig vår foreldregenerasjon, har stort behov for å fortelle om alt de gjorde bra før... Og i tillegg kanskje fremheve for andre hvor flinke de var selv. Jeg har et godt forhold til min svigermor, men jeg har hele tiden vært klar på at i vår familie gjør vi sånn som VI synes er best, og ikke sånn andre synes vi burde gjøre. Hun har fått klar, men ikke sur, beskjed om at vi har funnet våre måter å gjøre ting på, og det har hun respektert. Hun forteller om hvor flinke de var før, og jeg sier at "JØSS, det var godt gjort, jeg er litt glad jeg slipper, takk og lov for Hennes og Mauritz..." Det gjelder i alle situasjoner. MEN: dersom hun faktisk kommer med noe jeg føler jeg kan gjøre etter henne, passer jeg på at hun får vite at jeg har gjort det, og satt pris på ideen. Da blir hun kjempeglad!

Har faktisk litt større problemer med svigerfar, jeg. Vi har ekstremt lite til felles, og føler at han er mer "dømmende" overfor hvordan vi har det, og at vi burde fulgt hans greie litt mer. Men han har nok møtt en vegg hos meg, for jeg klarer ikke å bry meg så veldig. Og jeg er heller ikke redd for å si fra hva jeg mener til noen av dem.

Kanskje godt de bor på andre kanten av landet, det ville sikkert blitt en del heftige meningsutvekslinger dersom de bodde i nabohuset!

Men for all del, de har oppdradd mannen jeg elsker, så noe bra må de ha gjort... han er i alle fall fantastisk.

Skrevet

Kjenner meg igjen der ja, men jeg har det med begge svigers. De forteller om hvor flinke de var til å få pengene til å gå rundt med to små barn, mens vi bare går ut og kjøper det vi vil ha.

Tror den generasjonen har behov for å fremstille seg som "flinke". Heldigvis er ikke mine foreldre slik, de holder klokelig kjeft.

Har heller ikke så mye til felles med mine svigers, de er litt voldsomme og alt skal skje på deres primisser. De ble sure nå i helgen da de var hos oss fordi vi hadde kjøpt inn møbler og vogn. For da kunne ikke de kjøpe noe av det. Men de har visst i flere måneder at de skal bli besteforeldre og at vi pusser opp rommet (er 35 + 3), så de har hatt god tid til å si hva de ønsker å kjøpe. Foreldrene mine har sagt de vil kjøpe vogn, men at vi skulle finne den og få en vi likte.

Så svigers er ikke så lette og jeg håper selv jeg ikke blir slik som svigers når den tid kommer.

Skrevet

Heldig jeg da som har både foreldre og svigerforeldre, som riktignok av og til forteller om hvordan det var da de osv..., men som alltid understreker at nå er det andre tider og at det er viktig at vi spør andre småbarnsforeldre om råd. Dessuten har de alle vært kjappe med å si at vi må bare si i fra hva vi ønsker oss, så gir de oss bidrag til det slik at vi får akkurat det vi vil. Bestilte vogn i går!

Viktig å passe på å spørre svigemor om råd når jeg kan - særlig min som ikke har døtre. Viktig å involvere også pappaen sin mamma. Skal på en haug ultralyder pga komplikasjoner og har tenkt til å be henne med på en av dem om hun har lyst til å være med. (mammaen min har fått førsteretten, skal være med på den neste nå, pappaen var med på den første av disse "ekstraomgangene")

Skrevet

Hihi.

Skjønner problemstillingen. Kan du ikke bare svare at: "Åh, tatt frem symaskinen, det skulle jeg gjerne gjort, ja! Problemet er jo bare det at i dag er det jo så mye dyrere å kjøpe stoff og tråd, enn å kjøpe ferdig nytt. Synd det der når man likevel er så opptatt av miljøet, men jeg blir jo nødt til å forholde meg til det. Dessuten får jeg jo mere tid til å være sammen med barna, når jeg ikke må sitte over symaskinen om kveldene..."

: )

Lykke til. Har selv verdens snilleste svigermor, men liker likevel dårlig når alle sier meg hva jeg MÅ gjøre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...