snart mor til 3 Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Mannspanelet vil utvide bedriftshelsetjenesten for menn og gi kortere arbeidstid til menn med små barn. De foreslår også regelmessig innkalling til fastlege. http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=506880 Da er det offesielt... mannfolkene er de store taperne i samfunnet idag... hvor er mødrene og hvorfor har vi ikke oppdratt guttene våre bedre?? Hvis vi virkelig har kommet så langt nå at man er nødt til å starte med årlige innkallinger til lege.. Hvis de nå er nødt til å kortere arbeidstid enn kvinner... Hvis de er nødt til å bli tvunget til å være hjemme med barna for å få et forhold til dem... Hvorfor ikke umyndigjøre dem med en eneste gang?????????
kokosyklus Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2227778.ece
snart mor til 3 Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2008 hehe... så det er viktigere at far får være hjemme med barnet litt lenger når det er lite enn hva det er å få mer tid med barnet i hverdagen mens barnet er fortsatt et barn?? nei huff nå styrer de litt for mye sytnes nå jeg... selvfølgelig hadde det vært kjempeflott om alle kunne fått 30 timers arbeidsuker med lik lønn som dem som arbeider 100%...uten tvil... men da hadde det måtte vært for begge parter... mor har like mye bruk for den ekstra tiden om ikke mer.. ser ikke for meg at hvis far er ferdig en time tidligere vil mor komme hjem til ferdig middag akkurat.. hva er det som foregår for tiden nå egentlig??hvorfor skal de drive å tulle med så mye?? ja,gi oss gjerne alle mulighet til å arbeide 6 timers arbeidsdager..kjempeflott!!! hehe... men hvorfor skal de kappe av ba...(beklager ordbruken) hvorfor skal de kappe av mennenes edle deler av den grunn?? det er jo det man gjør nå... nei herlighet skal de først gjøre forandringer så må de ikke gjøre forskjellen enda større.. hvor er likestillingen om mennene får enda mer betalt for enda mindre jobb?? kan se det for meg..far ferdig på arbeid i to-tre tiden og drar hjem til barna.. skikkelig kvalitetstid uten tvil... så er mor ferdig på arbeid klokken fire..skal rett på butikken å handle inn til middag før hun kommer hjem litt over halv fem og skal starte å lage mat, mate barna,gjøre husarbeid,rydde etter fars hjemme-alene-tid, vaske klær,legge barna osv osv..... ja..høre bra ut... eeeelller??? hmm.... men at begge parter kan være hjemme til i to-tre tiden med barna og få litt tid sammens som en familie som ikke kun dreier seg om MÅ gjøres... det å ha tid til å gå ut å leke etter middag....sette seg på gulvet å pusle et puslespill..midt i uka... slike goder som i hverdagen fort blir utsatt til helgen....
kokosyklus Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Du har nok rett sommerfugl, mest sannsynlig vil det bli like mye jobb i huset på mor, mens far får mye fritid. OPg mest sannsynlig blir det bare mer tid til at far kan jobber kestra mye overtid. For hvilken mann er det som haster hjem klokka to fordi han vet at vaskerommet er stappfullt av klær? Angående husarbeid; jeg synes vi kvinner godt kan skylde oss selv litt hvis vi klager over at menn ikke gjør noe i huset, mens vi tar alt selv. Veldig ofte krever man ingenting av mennene hjemme. Jeg gjorde alt her i huset til jeg en dag bare sa at nå er det nok. Jeg er ikke ansatt her. Jeg synes det er like kjedelig som deg, så kan vi fordele på en måte vi begge synes er ok. Hva ønsker du? Da ble det plutselig fordelt og vi er enige om at vi vasker huset sammen hver torsdag. Resten av uka har han ansvar for oppvaska og jeg har ansvar for klesvaska. Så har jeg måttet lære meg at han vasker opp på sin måte når han mener det er på tide, ikke når jeg mener det er på tide at han skal gjøre det. Oppvasken er faktisk like ren som den ville vært hvis jeg tok den selv.
Supertea Skrevet 30. januar 2008 #5 Skrevet 30. januar 2008 Angående husarbeid, så synes jeg vi som får sønner har et stort ansvar for å oppdra dem til å ta ansvar i hjemmet
snart mor til 3 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2008 nettop... nå kan jeg som vanlig begynne med alle de praktiske grunnene til hvorfor dette forslaget ikke vil fungere for alle og stille spørsmål om hvordan de har tenkt å gjøre det for dem som ikke bor i oslo,men det gidder jeg ikke nå..hehe... ang sønnene våre så har jeg allerede filmet og dokumentert en hel haaaug av ting guttungen har lovet å gjøre når han blir stor..det inkluderer alt fra å støvsuge når mor sier det, måkke snø,holde rommet ryddig,finne ei søt jente som han skal gifte seg med å gi med mange barnebarn,skal alltid være flink til å hjelpe til i heimen,bli flink å lage mat og bake kaker.. osv osv...alt ble dokumentert mens han var ca ett år gammel og i sin særiøse "ja" periode
Tassen79 Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 6.timers arbeids dag er flott, men hvorfor skal de bestemmes at det er far som skal ha dette? hvorfor ikke si at i alle familier hvor der er småbarn (under 12år) så kan enten mor eller far jobbe 6.timers arbeidsdag (og få betalt for 100%) ? det må vel være opp til hver enkelt familie om hvem som ønsker å være mer hjemme. Kanskje er det far, kanskje er det mor.
semma Skrevet 31. januar 2008 #8 Skrevet 31. januar 2008 Hørte stortingsforslag på radio i dag; Var det 6-timers dager eller 4 hele dager for småbarnsfedre? ¤ hele dager på jobb og fri èn dag men med full lønn, hadde vært helt ypperlig for oss!
snart mor til 3 Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 31. januar 2008 hvis man får valget vil jo det kun bli kvinnene som får nyte goden av det.. må ikke glemme av at det vi tidligere kalte mannfolk nå er utviklet til å bli noen kastrerte tøfler uten mening og vilje selv.. så det ville ikke funket... nei,hadde nok måtte vært at begge fikk denne goden...
semma Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 Helt enig med deg. Om man ikke har noen øvre grense på utbetaling for "fridagen", kunne vi velge fritt her hjemme hvem som ble hjemme èn dag pr uke. Nå tjener mannen min og jeg svært forskjellig (flere hundre tusen forskjell..) og han har også mye mere ansvar enn meg, så pappaperm tar han nok ikke i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå