Gå til innhold

Dere som ammer- helt nye babyer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille jente er 9 dager gammel,og jeg pumper og gir henne tillegg fordi jeg ikke har nok melk til henne. Hun drikker 100 ml pr måltid ca,da hun er ei stor og sterk jente.. Så lurer jeg på; er det noen måte jeg kan få til å få mer melk til henne? Jeg pumper veldig ofte, ca hver andre-tredje time.. Blir ikke så mye amming,da jeg blir så veldig sår... Tar imot alle råd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis mye curry, når jeg har spist noe med curry/karri i så får jeg melkespreng:) Ellers kan du se innom ammehjelpen.no, der står det sikkert noen tips:) Lykke til:)

Skrevet

Hei.. Jeg fikk en nesespray som skulle tas fem min.før amming... Den fikk jeg på sykehuset og resept på den etterpå.De sa att nesesprayen skulle gjøre att melka kom lettere.

Skrevet

Først og fremst må jeg bare skryte litt av deg; du er flink! Er tungt å drive med pumping ofte i tillegg til ny baby og amming og såre pupper. Dersom du fortsetter å pumpe annenhver time, og i tillegg (evt istf noen ganger) klarer å la henne ta fra puppen direkte, kommer garantert melkemengden å øke. Du må bare stole på dette, det skjer til slutt. Jeg hadde samme problemet; tok 5 dager før jeg fikk noe særlig melk og en evighet å øke produksjonen; måtte ty til litt erstatning i tillegg i begynnelsen da gutten krevde utrolig mye mat. Nå er jeg som et eget meieri (gutten er blitt 4 mndr), og har mat i massevis. Noen av oss er bare litt tregere til å komme skikkelig i gang enn andre, men dersom du virkelig står på ordner det seg nok. Blir det for tungt er det ikke krise om du må gi litt tillegg, selv om det selvfølgelig er herlig når man klarer seg bare med puppen :) Lykke til!

PS; tror også det kan være lurt å ringe ammehjelpen; sikkert greit å få snakke med en ekspert så en kan spørre og få svar med en gang.

Skrevet

Kjære deg, så slitsomt da.

Jeg vil bare si, stå på, ikke gi deg. Det blir mye lettere og du kan få opp melkeproduksjonen. Viktig at du får tid til å kose deg med babyen, og ammingen. Må du pumpe? Jeg syntes det vanskelig i begynnelsen. Kan du ikke amme og så gi ev flaske etterpå.

Hvil deg mye, si nei til besøk hvis de ikke kommer for å avlaste eller gjøre noe for deg.

Slik nesepray som det snakkes om, slik som hormonet oxitocin, kan hjelpe deg også. Spør legen din.

Babyen min skulle ha pupp hele tiden i begynnelsen, noe som førte at jeg fikk litt mindre melk og puppene fikk aldri fylt seg opp igjen for han skulle ha hele tiden og jeg hadde fått beskjed om å gi når han ville ha. Fikk opp produksjonen ved å amme regelmessig hver 3 time, lenge 20 min på hver pupp. Etterpå ga jeg han flaske. Lå på sofaen og hvilte mye , også med han. Slik kom han i spiserutiner og jeg fikk fylt opp puppene...og jeg har fortsatt mye melk til å fullamme en stor 8kg gutt på 6 mnd.

Lykke til!........og hvis alle råd du får ikke fungerer så ikke ta det som et nederlag å fostre opp et "flaske-barn". Men det er verdt et forsøk og du vil klare det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...