Gå til innhold

Herlige noen av disse på skravle.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

ER SÅ LEI DEBATTER ANG ALENEMØDRE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om du sikter til den depaten som handler om samfunnet er lagt opp til at man må være ferdig utdannet før man får barn så er ikke det en hets mot alenemødre. heller et ønske om at familier som har 2 foreldre som er foreksempel i utdanning eller av anne grunn ikke har inntekt. også burde få til livets opphold.

og det er jeg i grunn enig i.

det blir naturlig og ta oss om eksempel, uten at de mener at vi skal få mindre av den grunn

Skrevet

Jeg har ikke lest så mye på skravle den siste tiden, men hvis det er en slik debatt som blir beskrevet under her, så er det ikke rart at aleneforeldre blir trukket frem. Flere av våre vennepar sliter veldig økonomisk, fordi den ene/begge studerer eller fordi den ene er uten jobb. De får ingen støtte, mens noen av oss som aleneforeldre får mer i måneden enn de med helt normal lønn i fulltidsarbeid.

Skrevet

Skjerp deg !! med dagens stønadsnivå for alenemødre er det helt naturlig at vi blir en del av debatten..

Stønadsnivået er kunstig høyt i forhold til lønnsnivået ellers i landet - godene er knallbra ( jf feks os i inntil 5 år for å studere- få barn først og du slipper unna størsteparten av de 3-400 000 en del har i studielån- likevel KLAGER alenemødre her inne- jeg blir flau ! ).

Har vært både gift, alenemor, samboer og nå alenemor igjen, flere med meg kan bekrefte at bedre økonomi enn den du har som alenemor skal du faktisk lete etter....

Tjener selv rett over grensen til os og barnetilsyn, men ser jo at det ikke er så mye mindre jeg hadde hatt å rutte med hver mnd om jeg hadde valgt å studere med os eller gå hjemme i tre år istedet for å stresse med full jobb, såpass lite ekstra pr mnd at det egentlig er vanskelig å forsvare i forhold til ungene med mindre man ønsker å lære dem visse andre verdier...

Denne krav og klag mentaliteten som man ser en del av her inne ødelegger utrolig for gruppen alenemødre ute i samfunnet...

Skrevet

Er vel en god grunn til at det er så mange debatter ang alenemødre....

Skrevet

En alenemor jeg kjenner til har ca 32000,- netto i stønader (3 unger og jobber ikke.. orker ikke for det er så slitsomt når man har 3 unger..) og det er nesten like mye som jeg og mannen har tilsammen i full jobb... Hun kastet ut faren til 2 av ungene for hun fikk ikke stønader når hun hadde samboer og tapte så mye på det..... så da er det mye bedre å være alene å få dekket alt i hue og ræva.. Skjønner godt folk er misunnelige jeg når det skal lønne seg å være alene fremfor gift/samboer.

Skrevet

Her er grunnen til at jeg er lei...se anonym over!!

HI

Skrevet

Hva er det du er så lei av egentlig?

Skrevet

At folk får for seg at vi har ræva full av penger!!!

Jeg får

10300; os (betaler 2000; i skatt) = 8300

1250 bidrag

2600 b.trygd

dvs 12150; utbetalt

HAR JEG RÆVA FULL AV PENGER!!!??????

Skrevet

Helt enig med hun over. Det er klart at de aller fleste samboende par har MYE mer å rutte med enn oss. De har jo gjerne 20.000 hver utbetalt i måneden, og det eneste "ekstra" de betaler i forhold til oss er en kuvert mer i matbudsjett.

Greit nok at JA det er urettferdig at unge par som f.eks.studerer nesten ikke får noen ting, og at alenemødre da kommer mye bedre ut av det. MEN dette er jo ikke situasjonen for de fleste av oss.

Dessuten syns jeg det er oss vel unnet å ha "litt ekstra" å rutte med de første årene når vi får OS, og evt. er studenter. Senere blir det hardt. De fleste av oss vil mest sannsynlig aldri kunne ha råd til å kjøpe seg egen bolig slik som markedet er i dag.. Det er litt trist.

Skrevet

Har aldri klaget jeg....Har det toppers som alenemor på stønadene mine..Har jobba for å få dem på forhånd.... såeee..

Skrevet

Jeg får også utbetalt ca. 12.000 i mnd. Så jeg har hvertfall ikke ræva full av penge....Men nå har jeg ganske høy husleie.....

Skrevet

Dere to som "bare" har 12 000 kr pr mnd, dere kan jo faktisk komme dere ut i jobb slik som andre må.

Skrevet

Nå var ikke jeg en av de to. Men jeg har kanskje rundt 15 i måneden, og jeg skulle gjerne ut i jobb, hadde det ikke vært for at jeg var student da jeg ble gravid og er nå i fødselspermisjon.

Vurderer å droppe skolegang tl fordel for jobbing fordi økonomien ikke er så bra.

Skrevet

du mener ikke seriøst å droppe ut av studiene som sikkrer en inntekt resten av livet...bare for å få en litt bra jobb for å ha mer penger å kjøpe ting for i mnd???

jeg selv har 8300 utbetalt i mnd i os.

3600 i barnetryggd inkl. småbarnstillegg.

1890 i bidrag ca.

og kontantstøtte på 3300kr i mnd....

nå er jeg hjemme-student i tillegg frem til jul for å få studiekompetanse....

og gud bedre jeg klager ikke over stønadene!!! nå har jeg også søkt på stipend og håååper at jeg får det.....

jeg har to barn og sitter med all gjeld fra ekteskapet som er måndlige minstebeløp på 11000kr i mnd + barnehage til størsta og husleie strøm og mat....

jeg lever trangt....så derfor kommer det godt med å få stipend...

at jeg sitter med alle lånene er kun min egen skyld for at jeg var så dom å tok dem i kun mitt navn for å "bedre" situasjonen i forholdet.....det svir jeg for i dag....

jeg har ikke mulighet for å jobbe i tillegg til 100% studier med ei på 1mnd hjemme og ei på 5 !/2 år i barnehagen....

jeg har ingen som kan passe dem på kveldene heller for eventuell kveldsjobb.

MEN JEG KLAGER AAAALDRI PÅ LITE PENGER!!! JEG HAR DÅRLIG RÅD PGA: TIDLIGERE FEILER....men jeg gjør noe for å få stønadene mine....jeg studerer for å unngå at jeg og ungene skal bli sosialklienter etter os er over....

Skrevet

Nå tviler jeg på at en kunstutdannelse for å bli modist eller skomaker akkurat er "sikker" lønn...

Jeg tror jeg nesten kan garantere at jeg ville tjent bedre i kassa på en butikk i noen år framfor å være kunstner, som jeg har lyst å bli.

Jeg har heller ikke klaga på inntektene mine eller min økonomiske situasjon, jeg bare kom med en grunn til hvorfor det kan være vanskelig å få seg god inntekt i fødselspermisjonen.

Skrevet

Skal jeg komme meg ut i jobb da barnet mitt er 4 mnd gammel? ja jeg har kun utbetalt dette ettersom jeg jobbet som vikar da jeg ble gravid. (og det var mindre i mnd enn os, derfor fant jeg og saks behandler ut at os var best for meg) Derfor får jeg os i og utb ca 12000; i mnd...synes det er kjipt av deg å skrive det du skriver mamma&andrea+spire

Dessuten klager jeg ikke over stønaden jeg får, synes ordningen er kjempe bra...men er lei av at folk tror jeg har mye penger som enslig.

Skrevet

De stønadene vi har som alenemødre tilsvarer utbetalt begynnerlønna til ingeniører. Vi trenger nemlig ikke skatte av det.

Jeg får stønader nå, men skal flytte sammen med kjæresten min til sommerern. 12 mnd etter det mister vi stønadene mine, og da skal han ut i jobb. Vi vil da får 1000 kr mer i mnd enn det vi vil ha med mine stønader.

Konklusjon: våre stønader tilsvarer en god årslønn.

Skrevet

Vi lever jo ganske greit, jeg har aldri før hatt så mye penger som nå..Men så har jeg jo uførestønad i tilleg til stønadene jeg får som alenemor.

Likevel kunne jeg heller tenkt meg å jobbe, men klarer desverre ikke enda pga diverse problemer.

Og enda sterkere kunne jeg tenkt meg å ha en mann, jeg skulle lett gitt slipp på alle stønader for å ha en å dele hverdagen med.

Vi ønsker jo ikke å sitte alene vi heller, det er ikke slik at vi har valgt å bli alenemødre for å få masse penger ?

Så ja vi får så vi klarer oss vi alenemødre, men kunne vi valgt hadde nok de fleste av oss mye heller ville hatt en mann og litt trang økonomi enn å sitte alene med grei økonomi vel?

Skrevet

Jeg har jobbet med to damer som ikke gadd å jobbe fordi de fikk mere av å gå hjemme, men de jobbet sombarnehageassistenter, og det er jo ikke akkurat en gullgruve rent lønnsmessig.

Da jeg ble gravid hadde jeg en god stilling med en årsinntekt på 400 000, og det sier seg selv at jeg ved å få utbetalt 2500 for barnet i tillegg til min vanlige lønn ikke ville hatt særlig dårlig råd, når jeg får dekket en del av barnepass.

Nå har jeg fått en 80% stilling med årslønn på 314 000 (for 100%). Jeg får fremdeles 2500 i bidrag, så jeg kan ikke nå si at jeg har GOD råd, men dette er delvis pga boutgiftene, men jeg er jo ikke direkte fattig heller....

De som lever kun på OS har da ikke mye penger? Når du er 18-20-22 år og ikke har noen inntekt og får et barn, så har du ikke tenkt økonomi oppi det hele, og da er det lett for bli oppgitt etterpå, men da er det jo litt sent.

Jeg syns ikke det er mye klaging over dårlig økonomi her inne, men jeg syns det er mye oppgitthet over treghet i systemer som går utover de som er på dette forumet. De som ikke tåler å lese om det kan jo holde seg unna!

Men jeg er enig med noen over her; Det er faktisk de som mottar nesten like mye i støtte som man ville fått i en jobb, og da gidder de ikke å jobbe. Sånt ødelegger utrolig mye for andre. Det syns jeg er direkte kvalmt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...