Gå til innhold

Hvordan er det best å plassere barnesetet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at dette er ett litt betent tema, men jeg trenger råd...:)

Mannen har kjøpt seg ny bil, men den har bare 3 dører. Jeg innbiller meg at det lønner seg å ha tulla bakovervendt i forsetet fremfor fremovervendt i baksetet? Eller er jeg helt på jordet nå....?

Takk for svar...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis det er airbag foran så kan han ikke ha henne der uansett.

Skrevet

bakovervendt i baksetet!

monter er lite speil der bak så du kan følge med i ditt speil foran:)

Skrevet

Barnesete skal ikke plasseres i forsetet, dersom det er airbag der. Det tryggeste er bakovervendt midt i baksetet.

Skrevet

Bakovervendt i forsetet er helt klart bedre enn fremovervendt i baksetet.

Men husk at airbagen MÅ kobles ut!

Skrevet

Så lenge det ikke er airbag er bakovervendt i forsetet å foretrekke ja.

Skrevet

Kobler ut airbagen dersom det er det, såpass har jeg fått med meg....:) Men kan man ha setet baki når det er tredørs (ikke dører bak). Blir ikke det veldig tungvindt??

Skrevet

Hmm...mannen sier at det ER airbag og at det mest sannsynlig ikke kan kobles ut. Tulla må derfor i baksetet.

Derfor lurer jeg nå på om det er mulig å ha henne bakovervendt baki når vi ikke har dører bak? Noen med erfaringer??

Skrevet

Har snart samme problem her... Har en liten 3 dørs bil, og må snart ha nytt sete...

Og det jeg har funnet ut at jeg må gjøre er å ha bilsetet på passasjer siden, og når jeg skal ha snuppa inn i setet, må jeg ta henne inn fra fører siden og over i setet... Får jo ikke plassert hu i et bakovervendt sete fra passasjer siden...

Veldig spent på hvordan dette blir:)

Skrevet

Uavhengig om det er airbag så skal ikke barneseter væære bakovervendt i forsetet. dette sier trygg trafikk.

Skrevet

Mølle:

Må bare spørre hvor du har lest dette? Sist jeg spurte her inne, fikk jeg beskjed om at det ikke var noe spesiell forskjell på om de satt i framsete eller baksete, så lenge airbagen er kobla ut selvfølgelig!!

Ble usikker nå når du skrev dette, siden jeg har snuppa foran da jeg syns det er myyye mer praktisk når jeg kjører alene..

Dette er hva jeg fant på trygg trafikk sin spørsmål og svar side:

"Vi har en datter på 9 mnd. Er det mindre sikkert å plassere henne et bakovervendt sete i passasjersetet foran enn i baksetet? Da med den forutsetning at airbagen er koblet ut. Det er veldig praktisk å ha henne i forsetet når man kjører alene med henne...

Publisert: 01.11.07 - Sist endret 22.01.08.

Svar:

Nei, så lenge airbagen er koblet ut kan dere la henne sitte i passasjersetet foran. Det er veldig liten forskjell i risiko mellom forsete og baksete. I tillegg er også hensynet til at man kan oppleve å bli mindre distrahert som bilfører ved å ha barnet der, er også et poeng."

Skrevet

Og denne til Marte og tulla: (hvis dere kan koble ut airbagen da..)

Dette er også hentet fra spørsmål og svar siden til trygg trafikk:

"Hei! Jeg kjører en liten Golf personbil. Denne må jeg ha et barnesete i og jeg lurer på om det er tryggere å sitte bakovervendt i forsetet ( Kopler selvfølgelig ut airbag ) eller forovervendt i baksetet? Jeg har ikke plass til noe bakovervendt sete bak i bilen. Sønnen min er 10 mnd.

Publisert: 22.01.08 - Sist endret 22.01.08.

Svar:

Det er uansett tryggere å ha barn bakovervendt enn forovervendt. Så fremt kollisjonsputen er utkoblet er det flere fordeler med å ha barnet i forsetet. Kollisjonstester viser en noe lavere risiko for skader ved en frontkollisjon om barnet sitter i en bakovervendt stol lent mot instrumentpanelet foran, sammenlignet med en bakovervendt bilbarnestol i baksetet lent mot ryggen på forsetet. Ved en sidekollisjon er barnet mer beskyttet i midtsetet bak enn i forsetet. Sidekollisjoner er dog mer uvanlig enn frontkollisjoner. Fordelene med å ha barnet foran er dermed flere:

* Foran har barnet bedre plass til bena enn bak. Den ekstra plassen gjør at barnet kan sitte bakovervendt minst ett år lengre enn i baksetet.

* Sjåføren forstyrres mindre. Observasjoner fra USA tyder på at ulykkesrisikoen øker når spebarn eller barn er plassert i baksetet. En sammenligning viste at sjåføren ble distrahert fire ganger oftere av et barn i baksetet enn av en voksen passasjer på samme plass, og nesten åtte ganger mer av et spedbarn.

* Den sosiale kontakten blir bedre mellom sjåfør og barn, noe som har betydning når man kjører alene med barnet.

NB: Kollisjonsputen må alltid være utkoblet når barn under 140 cm skal sitte i forsetet."

Skrevet

Vi hadde barnesetet bakovervendt i baksetet da vi hadde tredørs bil. Var ikke noe problem, det.

Hadde ham bak passasjersetet, og gikk da inn på førersiden når jeg skulle sette han i setet.

Har kjøpt oss "storbil" nå da, og merker at det er veldig deilig å slippe den klatringa. Men det gikk jo bra før vi hadde prøvd noe annet;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...