Gå til innhold

Gravid og overvektig :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

er ei jente på snart 22 år som er gravid for første gang. Har termin 2.september og mange tanker rundt å få et barn. Men jeg har også noen bekymringer og den største er overvekten min. Er det mulig å gå ned i vekt eventuelt holde samme vekta gjennom svangerskapet uten å skade barnet? og er det noen som har gode råd for hvordan jeg skal gå frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Vet at Grete Roede har et eget opplegg tilpasset gravide og ammende. Du kan prøve å sjekke ut det på www.greteroede.no. Lykke til!

Skrevet

Hei. Prøv å holde deg mye i aktivitet. Gå lange turer og tren hvis du er i form til det. Jeg var ikke direkte overvektig første gangen jeg ble gravid, men litt lubben. I svangerskapet gikk jeg kun opp 7 kilo og gikk 15 dager over termindatoen. Så dagen etter fødselen hadde jeg plutselig gått ned ti kilo fra startvekten min. Og jeg var ikke spesielt flink å trene eller spise sunt. Angret litt etter fødselen, for jeg ble veldig raskt sliten og trøtt. Så nå skal jeg trene mer!

Hvis en har litt ekstra vekt før svangerskapet, så kan man være heldig å gå opp lite, men samtidig er det mange som går opp mye pga vann i kroppen og lignende. Det er utrolig viktig å drikke mye vann + unngå mye sukker. Min erfaring er at jeg ikke legger så lett på meg når jeg er gravid i forhold til ellers. (kanksje litt pga kvalmen som hindrer meg i å spise en god del usunne ting)

Skrevet

Forresten veldig nyttig å finne noen å gå turer eller trene sammen med, gjerne andre gravide. Da blir det mye mer motiverende. Kjempmasse lykke til!!

Skrevet

Jeg har selv noen kg for mye og spurte legen om det samme. Han sa det var helt uproblematisk - bare positivt for meg og barnet. Målet er ikke å holde vekten, men sørge for at vektøkningen blir minst mulig. Jeg fikk beskjed om å ligge på et inntak på ca. 1600 kcal om dagen ut 1. trimester (senere øke til 1900) og prøve å holde meg i fysisk aktivitet tilpasset gravide (prøver å gå en tur minst tre ganger i uken). Hvor mange kcal du bør ligge på kommer an på hvor mye du veier, hvor aktiv du er i hverdagen mm. Så du bør sjekke med legen din hva som passer for deg. Har du sjekket Vektklubben på Grete Roede? Det er et helt gratis system hvor du kan gå inn og registrere det du spiser og trener. Da får du oversikt over hvor mange kcal du har spist og hvor mye du har brukt på trening. Det synes i hvertfall jeg at er praktisk - og du trenger ikke være med på kurs for å bruke den.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg var 95kg i uke 12 med min første og endte på 108kg, det var jo ok vektoppgang. Jeg spiste ikke sunt..

Men nr 2 så gikk jeg opp nesten 30kg, hadde gått ned til 73kg før graviditet og spiste ikke sunt da heller.

For min del nå, når jeg nå igjen er over 90kg så håper jeg på at det skal bli kun 10-13kg vektoppgang, og føler det er lettere å holde vekta stabil når jeg er overvektig fra før.

Jeg ammer fortsatt lillegutt på snart 2år og går ikke ned når jeg ammer. Kanksje jeg vil gå ned litt når jeg slutter...

Hvis vi holder oss i aktivitet og tenker to ganger igjennom hva vi putter i munnen så tror jeg det skal gå bra. Min last for overvekt er overspising i perioder og lite morsjon.

Da jeg gikk med førstemann så gikk jeg også ned 3kg på en mnd(fra 7-8mnd tror jeg) og det sa legen var ok siden jeg var stor fra før.

Jeg hadde nå gått ned 400g på ei uke, og det tror jeg bare er fint for meg og fosteret. Det tar den næringa det trenger uansett ;)

Hvis du bor i Oslo/akershus el nær oslo kan du søke deg inn på riksen; adipol. Men da må man søke tidlig. Det er et opplegg for overvektige gravide for å forhindre at man går opp for mye.

Lykke til :)

Skrevet

Hei! Jeg er ikke så veldig overvektig, men er 164 høy og 75 kg. Samboeren min er nå veldig opptatt av å få i meg nok frukt og grønnsaker, men vi er til vanlig veldig glad i dette.. Trener vanligvis 3-4 ganger i uka, men nå er det 3 uker siden jeg trente sist.. Sååååå trøtt!!!

Har sagt opp medlemskapet på treningssenteret og satser på å heller gå tur og gjøre øvelser på golvet her hjemme...

Håper på å ikke gå opp altfor mye, men regne med det blir ein del... :os

Skrevet

hei=)

jeg er overvektig veide 97kg når jeg ble gravid. men jeg gikk ned den første mnd.. men la nå på meg mange kg på slutten veide 116kg når jeg var høygravid:( men jeg var så heldig å gikk masse inn i mål å la kun på meg rundt magen..

jeg ammet ikke å jeg gikk ned alle 19 kg på 2 uker etter fødselen..

men pass på å gå turer og ikke spis så mye usunne ting.. å prøv å ungå mye salt mat. det gjorde ikke jeg så jeg hadde masse vann i kroppen.

men jeg ønsker deg masse lykke til.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...