Dubros Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Jeg er nå i uke 24 + 3 og har frem til nå hatt god men "normal" apetitt. Nå har det imidlertid tatt helt av, og jeg har ikke før spist ferdig et måltid før jeg planlegger det neste. Da jeg ble gravid veide jeg 52 kg, og har nå gått opp 5-6 kg. Helt greit, og synes det er gøy å legge på meg. Har aldri gjort det så lett tidligere...hehe.... Jeg passer imidlertid på å spise sunt, og det er mye frukt og grønt. kan denne plutselige apetitten være et symptom på et eller annet? Formen er ellers veldig fin, og babyen er vel i en vekstperiode nå som krever sitt. På ultralyd i uke 18+3 var babyen akkurat som den skulle og terminen ble ikke endret på. Symfysemålet mitt er normalt, men ligger en cm over streken på det grønne feltet. (men altså innenfor det grønne feltet). Alt er vel som det skal, men bare nysgjerrig om andre plutselig har fått en enorm apetitt på det stadiet i graviditeten som jeg er i nå
~~ElleMelle~~ Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Jeg er nøyaktig like langt som deg, og etter magert intak av mat fram til uke 12 pga kvalme, var det litt i underkant av normal appetitt fram til for et par uker siden, men nå har det tatt helt av. En time etter middag har jeg lyst på mat igjen! Kunne spist hele tiden. Og har et sinnsykt sug etter søte ting -kaker, men prøver jo å holde meg til normale måltider med normalt timeantall mellom...
Gemini7 Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Jeg har høy forbrenning fra naturens side og er vant til å spise myyye uten å gå opp i vekt. I svangerskapet har sulten min mangedoblet seg, så illle at jeg tok det opp med legen. HUn tok blodprøver og snedte til analyse og det viste seg at stoffskiftehormonene mine har tatt helt av under svangerskapet slik at stoffskiftet var skyhøyt -men det har heldigvis stabilisert seg på egenhånd nå som i forrige svangerskap (var verst i 1. tri). Svingenede stoffskifte er ikke å spøke med har jeg skjønt, ville fått dette sjekket om jeg var deg.
Dubros Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 31. januar 2008 Stoffskifte ja...legen min har sagt at jeg har tendens til for lavt stoffskifte, og at jeg skulle være oppmerksom på det etter fødselen. Jeg har også høy forbrenning fra naturens side, og har alltid spist mye. Men nå har den som sagt eksplodert .. Skal nevne det for jordmor når jeg skal dit neste gang. Hvlike "tiltak" settes i gang eventuelt hvis stoffskifte er lavt eller høyt?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Hmmm det var underlig hvis du har tendens til LAVT stoffskifte men likevel har høy forbrenning? Høy forbr. er liksom en indikasjon på høyt stoffskifte og da kan man egentlig spise ubegrenset uten å gå opp i vekt fordi kroppen forbrenner så fort. Mens ved lavt stoffskifte forbrennes jo maten veldig sakte, og man har mindre behov for mat, blir sjelden sulten, men har likevel lettere for å legge på seg. Men jeg ville absolutt fått det sjekket ut, snakk emd jordmor om det. Jeg hadde så høyt st. at de vurderte å medisisnere det, men etter drøye 4 mnd greide kroppen min å stabilisere det av seg selv, i begge svangerskapene (fikk diagnosen svangerskapsfremprovosert hypertyreose). Og da jeg leste om stoffskifte i forb med prøvene de tok av meg, sa flere her inne at det visstnok er verre å ha lavt enn høyt stoffskifte for babyens del. Vet ikke hva det evt kan føre med seg, men lavt stoffskifte pleier å behandles med medisiner i svangerskapet (går forresten veldig ut over allmenntilstand og form også..) Lykke til, kan jo bare hende det bare er svangerskapshormoner også som trigger en veldig sult.. Ikke uvanlig å spise en del når man er gravid heller:)
Dubros Skrevet 31. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. januar 2008 Hmm..ja, det var rart. Har alltid kunnet spise akkurat det jeg har ønsket meg, uten å legge på meg. Hmm... Tror vel egentlig at alt er som det skal nå, og at det bare er svangerskapshormonene som trigger sulten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå