Jubelbrus* Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Vi venter vårt første barn om en måneds tid og gleder oss selvfølgelig masse! Det skal bli godt å endelig få se lillemann ) Inntil nå har hunden vår vært "babyen" i familien. Vi har en nydelig irsk setter på 14 mnd. Han er utrolig snill, lydig for alderen og rolig for en settervalp å være. Han har plassen sin (les: buret) i stua, og vandrer da en del rundt her sammen med oss til daglig. Men det jeg sitter og tenker litt på nå er hvordan det kommer til å bli med babyen når han begynner å krabbe rundt på gulvet. Jeg er ganske nøye av meg, men støvsuger ikke mer enn etter behov, noe som det er med hund. Det blir fort hår overalt. Dette kan vel ikke være bra for en baby? Hva gjør og tenker dere andre som har hund? )
AnitaTrymLucasFrida Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Vi hadde engelsk setter da vårt elste barn ble født. I løpet av ganske kort tid forsto vi at vi ikke kunne ha hunden. Ungen ble rødflammet i ansiktet med en gang hunden hadde luktet på barnet. Etter at den lille begynte å bevege seg på gulvet ble ungen ere være. Han så til tider ikke ut. Jeg var svært nøye med å støvsuge, holde det rent på gulvet og ikke minst vaske hunden men vi så oss nødt til å kvitte oss med hunden. ikke på noen av sidene sitter det noen form for alergi. Ungen er i dag tre år og kan være i kontakt med dyr noe av det vi synes var viktig da vi kvittet oss med hunden. Helsesøsteren mente også at vi hadde gjort det riktige i forhold til at ungen ikke skulle utvikle alergi. Vi synes det var trist å kvitte oss med en tidligere god venn men ville at ungen ikke skulle utvikle alergi på grunn av at vi hadde hund hjemme. så hva skal jeg si til deg? det er ikke sikkert at deres unge blir å få noen former for reaksjon på at dere har hund, men jeg tenker at du burde være svært oppmerksom. De skulle være trasi at ungen ikke skal kunne gå bort til dyr når dem er i stand til det selv forde vi hadde tatt ett valg om å ha dyr når dem var små. det er når barna blir eldre at di har glede av dyrene. ble litt rotete. men men
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Leste innlegget over meg, og vil understreke at det er ikke alle som utvikler allergi. Vet også at barn som vokser opp med dyr (ikke alle) "tåler" mer allergier. Har selv vokst opp med dyr og alle som jeg kjenner som har det, er IKKE allergiske. Men de derimot som ikke har vokst opp med dyr, er allergiske. Allergi kan kommer i godt voksen alder det. Men tror jeg ville tatt vekk kassen til hunden fra stuen når babyen kryper rundt. Dette fordi jeg tror det er veldig kjekt å sette seg oppi der. Tror også jeg ville støvsugt relativt ofte. (selv om jeg ikke hadde hatt dyr) tenker liksom på at når barnet kryper rundt, så trenger det ikke å være støvsugeren..
AnitaTrymLucasFrida Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Jeg vet det at ikke alle utvikler allergi det var ikke det som var meningen men jeg tror man i alle fall burde tenke i gennom det hele viss det skulle være tillfelle. Jeg har også hatt hund og katter hele mitt liv det samme gjelder for mannen min men jeg vet at vi kvittet oss med husdyret og at det var ett riktig valg å gjøre selv om barnet ikke hadde fått noe diagnose på allergi. Jeg tenker at det er en del valg som er vanskelig å ta men har man tengt i gennnom det tror jeg valget kan bli enklere å ta viss det blir nødvendig. Håper selfølgelig ikke på de men en vet aldri. ps vi fikk omplasert hunden
Jubelbrus* Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2008 Takk for tilbakemeldinger! Det var nettopp dette med allergier o.l jeg tenkte på. Det kan jo være at de utvikler allergi fordi de utsettes for et slikt miljø. Dette er jo selvfølgelig individuelt, men at man da kanskje er mer nøye den første tiden. Guttens helse går selvfølgelig foran hunden, men man håper jo selvfølgelig at det går greit. Vi får ta det som det kommer. Våren er jo ikke så alt for langt unna, så hunden kan jo være mye ute )
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #6 Skrevet 30. januar 2008 Vi har en firbeint venn og kommer til å gjøre alt vi kan for å beholde han. Synes det høres litt overdrevent ut innlegget over her, høres ut som det er veldig vanlig at ungen utvikler allergi. Selvsagt gjør noen det, men jeg kjenner mange som har vokst opp med hund fra de var baby og dette ikke har vært noe problem for....
indianeren Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 Hei, vi har en firbeint som vi ikke har planer om å kvitte oss med ivertfall. Jeg tror på at unger har godt av basselusker og sånt slik at de utvikler et godt immunforsvar og at de ikke er redde for å omgåes med dyr senere. Jeg er oppvokst med hund og katt og det har gått helt fint. Vi venter vår første barn også og er veldig spente. Når tanteungen min kom til verden for 2,5 år siden gikk det også veldig fint. Hunden var litt sjalu og sprang vekk med engang hun nærmet seg. Nå kan hun gjør hva hun vil med den, kysse han, klappa han, legge han ned og pakke han inn med dyner og alt mulig. Du kan sei det sånt at den er VEEEEEELDIG snill og tålmodig. Ønsker dere masse lykke til!
Ella_A♡-Fødeklar- Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 Her har vi to store hunder og en katt pluss en haug med dyr på gården, har ikke tenkt å kvitte oss med noen av dem, er så utrolig glad i dem. Om da ikke barnet skulle vise seg og være allergisk. Men har null allergi i familien og har selv vokst opp med flere hunder og katter pluss hest osv fra første stund. Det er bare sunt! Syns det blir litt vel hysterisk om ikke ungen kan tåle litt hundehår e.l. Men må jo si at det blir såklart ikke det samme med en allergisk unge. Da går barnet først..uansett hvor glad man er i dyrene..
dolly29 Skrevet 31. januar 2008 #9 Skrevet 31. januar 2008 Jeg tror at spes. damer har en litt lei tendens til å "planlegge" problemer. Ville tatt det som det kom, og dere ser fort om dere kan ha hunden eller ikke. Selv har vi både hund og katt og har ikke noe planer om å kvitte oss med dem.
Rebekka og tre vidundere Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 Det med allergi må man bare ta som det kommer. Det er faktisk bevist at barn som vokser opp på gård, har gjennomsnittlig mindre allergi enn andre barn. Jeg hadde vært mer opptatt av sjalusi. Vi har og en hund (tispe, flatcoated retriver på 1 1/2 år) og jeg tenker mest på at hun kan bli litt sjalu. Hunder er jo som barn! De vil ha oppmerksomhet. Jeg tenker å anskaffe meg en lekegrind til babyen,slik at de kan være adskilt når jeg skal feks på do, lage mat osv. Tror det er viktig å tenke på både babyens og hundens behov. Lykke til med hund og baby i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå