Gå til innhold

Flere med streptokokk B i skjeden...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk påvist streptokokk B i skjeden nå, er i uke 38.

Legen sa at da må jeg dra på sykehuset så fort veene starter, slik at jeg får antibiotika intravenøst under fødselen, dette for å forhindre at babyen skal få infeksjoner i etterkant.

Noen flere som har fått påvist sånne? Noen som har født med dem? Erfaringer?

Ble fortalt at ca 1 av 3 kvinner har disse bakteriene, men at det bare i veldig få tilfeller kan være farlig for babyen. Det er visst spesielt Vestfold spesielt som kjører antibiotika uansett, siden de har hatt dødsfall pga. det, og jeg bor i Vestfold. Syns det er rart at ikke hele landet har samme rutiner.. Leste etter litt googling at det var vanlig å teste for disse bakteriene og gi antibiotika under fødselen i mange andre land, bl.a. USA, men ikke i Norge (enda)...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har fått påvist det jeg også... syns det hørtes skummelt ut jeg :( hvor bor du? jeg bor i vestfold jeg også :)

Skrevet

Hei, jeg har også streptokokk B i skjeden. (GBS)

Jeg fødte 7 uker for tidlig for 11 år siden, hadde da også GBS men var ikke klar over det. Jeg fikk påvist GBS nå etter en periode med masse kynnere. Fikk antibiotika og kynnerne roet seg. Jeg får trolig antibiotika under fødselen, skal undersøke muligheten for å få en kur før fødselen, for å unngå kanyle og ledninger under fødselen!

Sist jeg fødte var det ikke så mye oppmerksomhet på streptokokker, jeg var ikke klar over at jeg hadde det, og det gikk helt fint for både meg og jentungen.

Denne gangen skal jeg be om en ny prøve på neste kontroll, har jeg da rikelig vekst, skal jeg be om antibiotika. Vet at de kommer til å følge ekstra med på babyen etter fødselen, med tanke på infeksjon. Vil få antibiotika hvis det tar lang tid mellom vannavgang og fødsel.

Skrevet

Hei. Jeg er ikke alene om dette nei. Jeg fikk også påvist dette og fikk antibiotika. Hadde en del kynnere og livmorhalsen hadde blitt kortere enn normalt. Er nå i 35 svangerskapsuke. Hvordan er det med sex når en har dette??

Skrevet

GBS har ikke noe å si i forhold til sex. Men om livmorhalsen er forkortet pga kynnere må du være forsiktig/avstå fra sex. Det er større fare for prematur fødsel når man har GBS og sex kan sette igang fødselen. Du kan høre med legen/jordmor! Kommer ann på hvor lang livmorhalsen er! Har du 1 cm igjen, ville jeg avstått fra sex.

Skrevet

Jeg har stadig slitt med disse bakteriene i skjeden, og hadde de antaglig under forrige fødsel. Min datter var blandt de veldig få barna som blir smittet under fødselen, og hun fikk sepsis, altså blodforgiftning med spor av hjernehinnebetennelse. Det tar jo tross alt litt tid før det bryter ut, akkuratt lenge nok til å bli overført til sykehotellet, siden alt var tilsynelatende bra. Etter fire timer med masse gråt så vi at hun var blå fra livet og ned. Dette førte til 14 dager på nyfødt intensiv avdelingen med antibiotika. Vi fikk ikke ta på henne før den fjerde dagen, og hun var veldig syk. Nå er hun nesten 7 år og har ikke hatt noen senskader. Hun er frisk og fin! Men det første året var hun nok litt svekket pga sykdommen og antibiotikaen, og ble fort syk.

Denne gangen får jeg tettere oppfølging, og vil mest sannsynlig bli satt på intravinøs antibiotika hver 6.time under fødselen. Det blir neppe tatt noen flere prøver av meg, siden det ikke ble tatt prøver rett etter fødselen sist, og ingen kan med sikkerhet si om det var grunnen til at datteren min ble syk.

Håper ikke jeg skremte deg med dette! Det er som sagt veldig mange kvinner som har disse bakteriene og veldig få barn som blir syke. Vet man at man har bakteriene så er det viktigste å være oppmerksom rett etter føselen, hjelpen er jo aldri langt unna på et sykehus!

Lykke til! Godt du også får god oppfølging. Jeg føler meg hvertfall veldig trygg på Gjøvik sykehus som jeg skal føde nå!

Skrevet

Hvordan merker dere at dere at disse bakteriene i skjeden?

Skrevet

Man merker ikke disse bakteriene- har de selv, og hadde de sist også.

Antibiotika kuren kan ikke gis i forkant av fødsel, den må gis under fødsel, men tar jo ikke veldig lang tid da- får den intravinøst...

De som blir testet er heldige- ikke alle leger/ jm som gjør d, gikk en debatt på sykehusene sist jeg fødte 2år siden om de skulle fortsette med antibiotika siden d var så få barn som ble smittet- men heldigvis var legen på Tønsberg enig i at d skulle fortsette- glad jeg skal dit:)) ikke alle sykehusene som har antibiotikaen heller faktisk....

Lykketil alle sammen og ikke la dere skremme av den...

Skrevet

Hmmm Vestfold her også!!

Jeg hadde dette med forrige mann. Ble skylt med antibiotika i skjeden 3 ganger under veene. Merket ingen ting til det verken før eller etter. Om jeg har det denne gangen vet jeg ikke, men det sjekker de vel evnt når det nærmer seg.... Og nå er det 36 dager igjen:o)

Skrevet

Jeg bor i Tønsberg og skal føde her... Legen sa at jeg kom til å få antibiotika intravenøst under fødselen.

Det hørtes ganske mye bedre ut å bli skylt i skjeden med antib. noen ganger mens det pågår..! Det blir så mye kanyler og ledninger og rør stukket inn her og der. Jeg får bare være glad for at det er oppdaget og at sykehuset er klar over det, da er de sikkert litt ekstra observante på babyen..

Skrevet

Jeg har også lyst å sjekke dette, men legen min er litt rar når det gjelder sånt. Tar veldig lett på ting og synes jeg er morsom når jeg bekymrer meg over noe.. Må det en gu til, eller kan man ta urinprøve?

Vet at det er liten sjanse for å smitte barnet om man har dette, men siden 1 av 3 kvinner har det, så er det jo ikke så rart at tankene begynner å kverne...

Skrevet

Bambi, man må ta gu for å få sjekket det skikkelig (i hvertfall sier legen min det). De tar en q-tip inn i rompa også... det er visst mest av disse bakteriene der..

Jeg ville krevd å få tatt en slik test selv om legen din mener det er unødvendig. Nettop pga av det du sier - 1 av 3 har det.

Men man må teste i uke 37 eller senere, siden bakteriene kan utvikles i slutten av sv.skapet. (Ergo har du de ikke i uke 33 kan du likevel ha de i uke 38).

Skrevet

har også fått påvist dette og gikk på antibiotika i to uker. Fikk også beskjed om å si ifra på sykehuset når jeg skulle føde slik at jeg kunne få antibiotika kur. Men kan dette sette fødselen igang tidligere?????

Skrevet

Er det ingen symtomer på dette?

Skrevet

på meg ble det tatt prøve fra skjeden og urin prøve.. ikke noe fra endetarm

Skrevet

Da skal jeg nevne det for han når jeg nærmer meg slutten. Han kommer nok til å trekke litt på smilebåndet, men det får han bare gjøre. Det er jo ikke det at man går og tenker det verste hele tiden, men når noe så viktig kan bekreftes eller avkreftes så enkelt, så synes jeg det er lurt å gjøre det. Selv om det sjelden skjer noe med de nyfødte, så skjer det jo desverre med noen... Og jeg vil heller ikke at mitt barn skal være en av dem.

Skrevet

Hmm. legen min sa at mange som ikke hadde disse bakteriene i skjeden hadde de likevel i endetarmen. Babyen kan visst bli smittet derfra også under fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...