Gjest Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Får barna deres frukt og grønsaker hver dag, både i barnehage/skole og hjemme? Liker de frukt og grønsaker? Hva gjør dere evt. for å få dem til å spise mer? Og spiser dere selv 5 om dagen? (Holder på å skrive en oppgave om hvordan få barn til å spise mer frukt og grønsaker, så er litt nyskjerrig:-))
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Min gutt får i seg 5 om dagen ja. Juice, banan, eple, brokkoli, gulrot, paprika, løk, sopp....dette var i dag. Er verre med meg. Elsker grønnsaker, men er ikke så glad i frukt.
It's all about me Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 He he, nei her er det langt unna 5 om dagen. Det eneste av frukt og grønt lillgutt spiser er banan. Har prøvd alt mulig annet, men han nekter. Kjenner smaken hans, så vet han haddelikt masse av det hadde han bare smakt en gang, men kan ikke akkurat trykke det inn i munnen hans med makt og knipe den igjen, he he. Ergelig, men det løsner nok med tiden.
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Spiser frukt og grønt hver dag begge to.Han spiser mer frukt enn meg.Kutter den opp i staver.Og alltid grønt til middag.Jeg er veldig glad i grønt. Han får også frukt i bhg.
It's all about me Skrevet 30. januar 2008 #5 Skrevet 30. januar 2008 Hvis juice gjelder så blir det 2 om dagen, juhu. Og selv så skal jeg gå og ta meg et eple nå :oD
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #6 Skrevet 30. januar 2008 Fem av type fem porsjoner frukt/grønnsaker blir det helt klart, men det er sjeldent fem forskjellige hver dag. Sønnen min liker å få frukt servert som pure, eller ferdigskåret i passelige biter. Han får varm lunsj hos dagmammaen hver dag hvor pure av ferske grønnsaker inngår. Til ettermiddagsmåltid får han fruktpure/fruktbiter eller lignende i tillegg til brødskive. Til frokost får han litt frukt etter morgengrøten sin og det er som regel grønnsaker til middagen + frukt etterpå. Bruker frukt som smakstilsetting i grøten også.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 Vesla på 4 mnd får jo ikke en gang 1 om dagen! Men snulla spiser banan og clementin nesten hver dag samt at hun får sånn pære og mango-mos av og til. Av grønnsaker spiser hun paprika, agurk og tomat...hun greier ikke helt å spise salatblader enda, men antar at det kommer med tida. Poteter spiser hun også. For å lokke i henne mat hun ikke liker blander vi den med mat hun liker...gir henne en bit med noe godt og så en bit med noe hun ikke vil ha, og da pleier jo hun å forsøke å spise den. Hun spiser jo variert nok til at vi ikke må tvinge i henne noe. Jeg fikk avsmak på frukt og grønt da jeg var gravid, så jeg sliter med å få spist det i det hele tatt...på mandag kjente jeg lukta av en banan og spydde!:-/
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 Vi spiser mye grønt og frukt. Agur, toma tog paprika på skiva sammen med ost og kjøttpålegg feks, alltid grønnsaker i en eller annen form til middagen ( enten wok, salat, kokte eller dampa, eller råkost) frukt er snacks og mellommåltid. Har alltid minst 3-4 forkjellige typer frukt, alt etter hva som er i sessong. Gir man ungene frukt og grønt fra de er små så fortsetter de gjenre å spise det oppover i alder også. Veldig populært til 2åringen og 9åringen med stenger av gulerot, kålrot, agurk, paprika osv. Skjærer gjerne opp forskjellig frukt i delikate biter så får de forsyne seg med det de har lyst på. Funnet ut at det er om å gjøre å servere det delikat og ikke ihjelkokte gulerøtter, kålrot og kål..ikke rart mange unger hater grønnsaker hvis de får det servert på den måte. Et fruktfat med fine biter frister mer e om man slenger en hel frukt til dem..og sender man med unger frukt på skolen så lag gjerne en frisk fruktsalat i stedenfor et traust eple :-)
tintafant-m/2 jenter Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 huff, tror ikke mine spiser 5 pm dagen nei, og det er ene og alene min feil da jeg ikke er noe flink til dette.. Sender ofte med størstejenta litt salat med ost og skinke i barnehagen og dette er populært hos de andre også for de vil gjerne smake. Ellers kutter jeg opp frukt og har dem i sånn vakuumpose til lunsj i barnehagen. Mye mer fristende for snuppene når frukten er skjært opp, og frukten er like frisk i disse posene etter en hel dag i barnehagen
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 ps. spiser MINST 5 om dagen, trolig litt mer ;-)
Gjest -<<- Skrevet 30. januar 2008 #11 Skrevet 30. januar 2008 Ja, de spiser plenty begge to. Det har i grunn aldri vært noe problem. Vi bruker mye grønnsaker i maten generelt.
Mamsen til Pjokken Skrevet 30. januar 2008 #12 Skrevet 30. januar 2008 Gutten min nekter å spise grønnsaker. Hvis jeg er heldig en dag så får jeg i ham en eplebåt eller en halv banan...
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 30. januar 2008 #13 Skrevet 30. januar 2008 Niks. Han liker banan veldig godt, men får så hard mage av det... All annet frukt tygger han på, og så spytter han ut igjen.. Håper det går over snart. Grønnsaker har vi ikke så mye av, rett og slett fordi jeg er kresen, og sambo spiser lite grønnsaker, og dermed blir det ofte til at jeg dropper å lage det til middagen...
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #14 Skrevet 30. januar 2008 Ja, det gjør hun. Hun er veldig glad i frukt og grønt, men derimot ikke så glad i kjøtt.. Favorittene er mango, melon, eple, gulrot, cherrytomat, rød paprika og rå kål..
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #15 Skrevet 30. januar 2008 Har alltid grønnsaker til maten og jeg og tuppa spiser frukt hver dag (min kjære er ingen fruktelsker) Vi er veldig glad i grønt så får nok i oss mer enn 5 om dagen også stort sett hver dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå