Gå til innhold

Helt grønn mtp BILSTOL- trenger tips og råd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter nr 2 nå, men siden vi ikke hadde bil da førstemann var liten trenger jeg nå gode råd om bilstoler for babyer. Hvilke merker er bra?? Hva slags pris er ok?? Hvike butikker? Så akkurat en annonse fra Barnas Hus på Alna hvor de reklamerte med en Maxi Cosi Cabriofix bilstol til kr 999, tidligere pris; 1599. Er det en grei pris? Mener jeg har sett noen tråder her inne hvor man snakker om bilstoler for 3000 kr, og det syntes jeg hørtes vel drøyt ut.

Om denne stolen står det at den kan monteres med og uten base - hva er base??? Og at den passer på mange vogner. Godkjent for 0-13 kg, og bakovervendt (det er vel de fleste stoler?). Er det sånn at man "bør" bytte ut stolen med en ny etter et visst antall kg (en stund før barnet når maxkg for første stolen?) Råd og synspunkter på dette tas mot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

www.forbrukerportalen.no har test av bilstoler. Det er jo en fint sted å starte. Der vinner forøvrig MAxi Cosi setet testen, men det er testet med base og kun med isofixfester. Så om det er like sikkert uten isofix eller med bare setet vites ikke.

Base er noe du fester i bilen enten med bilens sele eller med isofixfeste. Så "klikker" du bare babysetet på denne basen. Har ikke prøvd det selv ennå, men skal visst være mye mer lettvindt enn å feste selve setet med bilselene.

Ellers er iZiSleep et bra sete om du skal bruke det mye på vogn også, der kan nemlig setet legges helt ned i ryggen da du ikke har det i bilen. Genialt om du skalbruke det på en vogn.

Setet kan brukes til maks vekt er nådd (med klær vel og merke) eller hodet stikker over kanten på setet.

Skrevet

Er ganske grønn selv når det kommer til det her. Men vi har iallefall valgt besafe izi sleep. Kostet 1699. Det som er så kjekt med den er at når du ikke har babyen i bilen så kan du felle ned ryggen slik at det er mer komfertabelt dersom babyen skulle sovne, Vet også at den har kommet best ut i test. Bilstoler generelt koster vel mellomm 1000-3000. Men det vanligste er vel ca 1000-1700

Skrevet

tror det er mye bra på markedet, men maxi cosi .. er en god stol. Fin pris også,men dette er da uten base i prisen. En base er en sak du monterer i bilen som gjør det enkelt å klikke på bilstolen slik at du slipper å tukle med beltet hver gang. stolene er godkjent for opp til 13-14 kg stort sett,men det sies at du er god hvis du får en unge på 14 kg til å sitte ok i en bilstol som er beregnet opptil 14 kg. Da må barnet ha en ny stol!:) jeg har selv kjøpt akta graco logico s bilstol med base for tilsammen 1599kr på tilbud..denne har i tillegg solskjerm som er kjekt!:)

Skrevet

Min anbefaling:

Maxi Cosi Cabrio - uten base. Jeg synes den er lettere å bruke uten. Vi har 2 biler og det varierte hvilken bil vi kjørte. 999,- er en god pris. Ca det den vil koste i Sverige med en grei kurs.

Skrevet

Tuuusen takk for svar!!! da vet jeg litt mer:)

Skrevet

Ville tenkt meg litt om før jeg vekt la disse testene alt for mye:

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/best-i-test.html

De fleste bytter som regel over til et større bakovervendt sete når barnet vokser ut av babysetet. Eller så har du jo f.eks. Akta Graco DuoLogic som kan brukes fra de er nyfødte til de er ca. fire år gamle.

Skrevet

Det er ofte den neste bilstolen (altså fra 9 el. 13/15 kg ca) som koster rundt 3000 kr. Babybilstoler koster fra 899 til 2100 sånn ca, litt avhengig av tilbud du finner, merke osv.

Vi hadde acta graco med base til førstemann og har kjøpt tilsvarende stol denne gangen - bare nyere. Veldig kjekt med basen - da kan du bare klikke barnet og stolen på plass hver gang du skal inn og ut av bilen. Slippe å styre med selen hver gang ;o) Og stolen er relativt lett (kg) å bære. Vi kikket på HTS izi sleep, men den var gruuuelig tung! Husk at babyen etter hvert veier noen kg, så det kan blir tungt å drasse med seg! Har og en venninne som har izi'en, hun er veldig fornøyd mens den står i bilen, men syns den er tuuung!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...