Gå til innhold

Noen flere med Streptokokk B under fødsel..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk påvist streptokokk B i skjeden nå, er i uke 38.

Legen sa at da må jeg dra på sykehuset så fort veene starter, slik at jeg får antibiotika intravenøst under fødselen, dette for å forhindre at babyen skal få infeksjoner i etterkant.

Noen flere som har fått påvist sånne? Noen som har født med dem? Erfaringer?

Ble fortalt at ca 1 av 3 kvinner har disse bakteriene, men at det bare i veldig få tilfeller kan være farlig for babyen. Det er visst spesielt Vestfold spesielt som kjører antibiotika uansett, siden de har hatt dødsfall pga. det, og jeg bor i Vestfold. Syns det er rart at ikke hele landet har samme rutiner.. Leste etter litt googling at det var vanlig å teste for disse bakteriene og gi antibiotika under fødselen i mange andre land, bl.a. USA, men ikke i Norge (enda)...

Da jeg fødte førstemann i en annen kommune for 2 år siden hørte jeg ingenting om dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hatt det selv, men jeg husker det var mye snakk om dette i sommer. Noen hadde fremmet forslag om at alle kvinner skulle testes for dette i forbindelse med alle de andre testene som tas (HIV, rubella osv.). Men det ble visst for dyrt....

Skrevet

Jeg fikk påvist streptokokk B før fødsel. På mitt sykehus er det ingen rutiner for antibiotika ved påvist B. Fikk alikevel en antibiotika coctail ved ankomst til sykehuset. Selma ble i tilegg skjekket for respirasjon og en ting til som jeg ikke husker her...., hver tredje eller fjerde time i de dagene vi var på sykehuset.

Skrevet

Syns det er så rart at det skal avhenge av hvor man bor i landet om man blir testet eller ikke...

Noen flere?

Skrevet

De kan påvise det ved urinprøve da.

Og det er iallefall innført flere steder (søsteren var høygravid da flere av barna døde).

Dette var på Hadeland.

Vet om ei som fikk påvist dette, og fikk intravenøst med antibiotika hver 6 time, så lenge fødselen varte.

Dette var vel på A hus om jeg ikke husker feil.

Skrevet

Jeg fikk påvist dette sent i svangerskapet mitt nå med nr 3...fikk antibiotika under fødselen...han ble testet i munn,(svelg) ører, og nesa når han ble født...han hadde faktisk antydning til denne infeksjonen i nesa tror jeg det var..men ikke vært påvirket og syk av dette i ettertid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...