Gå til innhold

sykemeldt...rett til sykepenger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei..

er sykemeldt fra min deltidsjobb hvor jeg er ekstrahjelp.

det jeg lurer på er om hvilke rettigheter man har iforhold til sykepenger og slikt.

er student så er jo bare kveldstid jeg kan jobbe.men med bekkenløsningen nå har jeg desverre ikke mulighet.

hadde vært ansatt i fire uker når jeg ble sykemeldt....

har så dårlig samvittighet!!! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror det ja, men du må ha vært ansatt i 4 uker eller noe. Barnevakta vår på 17 fikk sykepenger da hun ble sykemeldt fra ekstrahjelpjobben i dagligvarebutikken.

Skrevet

hehe..hadde vært ansatt i 4 uker og 1 dag ;-)

satt å prøvde å søke på nettet om å finne noe ut om det,men var vanskelig å få noen konkrete svar..

men er det noe minimum på hva man må ha tjent i forkant??tror det evt er der jeg vil kunne stryke da jeg nesten ikke har jobbet... var hjemme med sønnen min til vi startet skolen nå i høst..så skulle være en hjelp til å få litt bedre økonomi som student dette samt et forsøk fo rå tjene seg rett til fødselspermisjon,men nå har jeg vært sykemeldt siden i november....ser heller dårlig ut til at jeg kommer meg tilbake i jobb,men hvem vet...har jo et håp,men...

Skrevet

kommer nok litt ann på...jeg jobber som butikksjef , og hos oss får ikke ekstrahjelpene sykepenger...dette kommer litt ann på kontrakten og om du har faste tider osv.

Les kontrakten din...står sikkert noe der ??

Skrevet

Står klart og greit i folketrygdloven hva du har krav på og hvordan de regner ut sykepengene dine. www.lovdata.no

Skrevet

De har da vel krav på sykepenger uansett så lenge de er satt på på en arb.liste?

Skrevet

hmm..

jaa....jo...må vel høre om jeg kan få en kontrakt... :-S

sukk..ble bare tull dette...

Skrevet

Du har rett på sykepenger uansett om du ikke er fast ansatt, det er ikke sikkert jobben din er pliktig til og betale ut sykepenger men da får du dem fra trygdekontoret..

Jeg ble sykemeldt fra min tilkallingsjobb og jobben jeg hadde nekta og betale ut penger (selv om de var pliktige stod i kontrakten min) og da snakka jeg med trygdekontoret og jeg fikk pengene fra dem...

Skrevet

Er du ekstrahjelp står du med andre ord ikke på en fast vaktliste og du har derfor ikke rett på penger fra arbeidsgiver. Står du på en fast vaktliste er du ikke ekstrahjelp.

Skrevet

Her tar du feil.. jeg jobber 50 prosent fast stilling men er fordet ekstrahjelp ifølge kontrakten. og i andre jobber har jeg vært ekstrahjeper når jeg har hatt faste vakter f eks hver lørdag. Hvis du ikke har noen faste vakter eller minste timeantall i kontrakten er du vel tilkallingshjelp eller vikar.

Skrevet

Da er din kontrakt feil. Er du ansatt i 50% fast stilling så sier det jo seg selv at det ikke er en ekstrahjelp-stilling. Du kan fint være deltidsansatt og ekstrahjelp i tillegg. Det blir noe annet.

Tilkallingshjelp og ekstrahjelp er det samme, lillegull. Ekstra/tilkalling = utenom det vanlige behovet.

Skrevet

takk for mange svar....

det står på nett at hvis man ikke har fast lønn vil de ta snittet av de fire siste ukene før man ble sykemeldt..og at trygdekontoret vil betale alt over 16 dager..

men..

må man ha tjent en viss sum for å ha disse rettighetene eller?

for tidsmessig skal det ikke være noe problem...er bare spm iforhold til tidligere inntekt???

Skrevet

Når jeg skrev kontrakt spurte jeg om dette da tittelen min var ekstrahjelp, men da sa sjefen min at det uansett står at jeg skal jobbe minimum 17 timer i uka, selv om de faste vaktene mine tilsier litt mer. og i de andre jobbene mine tidligere har jeg hatt faste vakter, og et minimums antall med timer jeg har krav på i måneden, og da var jeg også ekstrahjelp.

En annen plass fungerte jeg som tilkallingshjelp, da hadde jeg ingen faste vakter men de ringte etter behov.

så jeg har i hvertfall den erfaringen i praksis.

Skrevet

Om du er ekstrahjelp, sommerhjelp, sesongansatt, what so ever, har du uansett krav på sykepenger. Da skal sykepenger regnes ut fra den lønnen du vanligvis har jobbet inn månedene før du ble sykemeldt.

Hvor lenge du må ha vært ansatt varierer, men d på NAV står d 4 uker...Men på min arbeidsplass var d en som hadde vært ansatt 2måneder, og hun fikk ikke utbetalt sykepenger, fordi der måttte man ha vært ansatt 3måneder for krav på sykepenger.

Skrevet

hmm..ja okei...

er lov å håpe..

får jeg sykepenger vil jeg kunne tjene opp rett til permisjonspenger når jeg går ut ipermisjon...hvis ikke sitter jeg igjen med engangsstønaden...sukk...er vanskelig dette... er liksom alt eller ingen ting nå virker det som..

for som legen min sier så er det ikke sannsynlig at jeg vil kunne komme til å jobbe mer før jeg går ut i permisjonen...

jobber i hjemmesykepleieren så er ikke mye man kan gjøre..kan ikke tilrettelegge arbeidet heller da jeg har store smerter bare ved det å gå...det å bære eller gjøre løft har jeg ikke klart på..lenge...

selfølgelig er det noen dager som er bedre enn andre..men jeg kan ikke vite i forkant om jeg har en god dag eller ikke..

og har ikke samvittighet til å si ja til vakter når jeg vet at det er 90% sannsynlighet for at jeg ikke kan stille...

huff..liker virkelig ikke dette.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...