Gå til innhold

Hmm. Nå blir jeg nysjerrig her.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden "alle" syns både ris på rompa, knips på fingrene, såpe i munnen (har dere noen gang hørt om noen som har gjordt det???) og skammekrok er feil.

Hva er da riktig?

Hvordan disiplinerer dere ungene deres?

Fri oppdragelse?

Jeg mener ikke at dette er greit altså, jeg bare lurer. Å "snakke fornuft" med de små funker i hvertfall ikke for alle små i min omgangskrets (egen tulle er bare et år enda, så på henne hjelper det i hvertfall ikke. Hehe :-D )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ris ER feil

Såpe i munnen ER feil (og, ja tydeligvis de som praktiserer det)

Knips over fingrene ER feil (OG vondt!!)

Skammekrok kan vel sammenlignes litt med timeout? Eller?

Synes det skal få konsekvenser når barna gjør noe galt, enten om de er stygge mot andre barn, andre voksne eller svarer stygt. I form av f.eks miste en gode som: "Hvis ikke du stopper å svare med sånne stygge ord, drar vi ikke i svømmehallen på onsdag. Vær snill å vis at du er flink nå." (eller noe i den duren)

Så MÅ man jo være konsekvente da, og virkelig gjøre det man sier. Barn lærer fort at tomme trusler bare er å "kjøre og tute" over....

Selv har vi ikke hatt de store fightene til nå, for vi har hele tiden vært klare på hva som tillates og ikke, og konsekvensene har ikke bare vært tomme trusler.... Så barna er trygge på hvor grensene går, og skeier ikke ut med hyl, skrik, slossing o.l om de ikke får det som de vil. Men selvsagt - det KAN jo komme det også.... =S

Skrevet

Og skammekrok var ille i mange år, til man begynte å kalle det "time out". Liksom mye bedre, men akkurat det samme, men ikke nødvendigvis en krok. Det kommer ny forskning, og da endres pedagogikken.

Skrevet

Nå har jeg faktisk sett folk her p DIB som mener at oppdragelse slik du gjør frøken blå, med å true med inndragelse av goder, er å stille seg i en maktposisjon ovenfor barnet, som kan være skadelig på lang sikt. Så jeg ville passet meg litt, hvis jeg var deg ;)

Skrevet

He, he. Tribal, du belyste poenget mitt perfekt. Kunne ikke gjort det bedre selv.

Skrevet

Det var et EKSEMPEL.... =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...