Gå til innhold

HJELP FORT!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg går på attføring å skla søke opp høyskole skal ta lærerutdanning....

men var på informasjonsmøte i dag å der ble det opplyst at for å gå på skole og diverse måtte jeg ha fylt 26 stemmer dette? dere som vet

pliis

jege r gravid så e rikek krise men er det virklig slik noen som vet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes veldig rart ut, kan ikke tenke meg at det kan stemme, da blir jo alle 30 før de er ferdigutdannet. Gikk da selv på lærerhøyskole når jeg var 19, ingen som sa noe på det. :)

Skrevet

ja, hørt noe om det fra ei venninne som var under attføring. Hun fikk kurs og arbeidstrening..men ikke vanlig skole/høyskole dekt.

Skrevet

jeg får det dekkt men måtte vente til jeg var 26 syns det var rart,,,,inntil 3år så dete r greit får prate med hu dama....

Skrevet

Å, sorry jeg misforstod. Du får jo ikke dekket utgiftene dine mens du tar utdanning såklart. Da ville jo 'alle' prøvd å trikse til seg det. Så vil du ta høyskole nå må du nok bite i det sure eplet og ta studielån slik som resten av oss.. :) Derimot kan du jo gå på en haug med diverse kurs da og likevel få penger fra staten.

Skrevet

jo jeg gjør det skjønner du inntil et visst beløp iforhold til skoleutgifter ogs emesteravgifter får jeg dekket det.

jeg går jo p yrkesrettet attføring.... å kan ikek jobbe i dne jobben jeg ahr å de har ingenting å tilby derfor søker jeg over til noe annet....

går da på attføringspenger... å viss beløpet komme rover det nav har så må jeg betale selv men de dekker 3års utdannelse å resten må jeg klare selv dete r klart..

men var det at jeg ikke kunne begynne før 26 jeg syns var rart....

det vard ette hu dama sa ogd ets tår slik i papirene så de kan ikek skrive det hvis de ikek er sant det skjønner vel du og

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Har du kommet inn på skolen pga den 25 års-regelen?

Skrevet

nei jeg har ikke søkt elelr noe men var på informasjonsmøte i dag å da sa de hadde jeg ikke kunne gåpå skole eller noe kurs eller noe før jeg var 26

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jeg skreiv uansett feil...er 23/5-regelen, og ikke 25. Men er det slik at du ikke har generell studiekompetanse?

Skrevet

nei det har jeg ikk men skal ta det på kveldstid hvis jeg ikke komme rinn å arbeidserfaring har 6år sammenhengde

Skrevet

Sitat fra NAV:

"Mange vil normalt befinne seg i en utdanningssituasjon opp til 26 år, og yrkeshemmede under 26 år må derfor anses for å være i en typisk utdanningsalder. Ungdom i vanlig utdanningsalder skal som hovedregel ikke ha dekket alminnelige utdanningskostnader gjennom folketrygden, men skal finansiere dem selv gjennom det ordinære utdanningssystemet.

I visse tilfeller gjør spesielle hensyn seg gjeldende, som medfører at utdanning likevel bør finansieres gjennom folketrygden. Målgruppen for unntaket er ungdom som er i en vesentlig annen utdanningssituasjon enn annen ungdom. Unntaket skal rettes inn mot særlig svake grupper som på grunn av deres sykdom, skade eller lyte bør tilstås tilpasset utdanning for å bedre deres utsikter til arbeid.

Aldersgrensen for å kunne motta attføringsytelser under skolegang ble hevet fra 22 til 26 år fra 1.1.2004, og formålet bak endringen var å øke fokus på at attføring skal føre til høvelig arbeid, og ikke til utdanning. I tillegg skulle endringen bidra til at ordinær utdanning i mindre grad blir finansiert av folketrygden. Det ble samtidig presisert at de svakeste gruppene med særlig behov for kvalifisering i form av skolegang fremdeles skulle få ytelser under skolegangen."

Er jo ganske så rettferdig dette, synes nå faktisk jeg da.

Skrevet

oki takk skl du ha. har en sykdom som gjør at jeg må ha en annen jobb å de på nav så at imitt tilfelle fikk jeg dekket det... men vi får nå se men blir noe ikke før 26 da.

takk skal du ha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...