Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det bare våres lille snuppe som ikke er noe spes interessert i fast føde???? hun er 6 mnd og 1 uke og begynte egentlig med grøt når hun var 4 mnd og det gikk kjempefint inntil romjul ca og etter det har vi bare såvidt fått i henne litt 6 mnd grøt og nå er det helt slutt. hun spiser frukt pure eller litt most banan om det passer henne men det er ikke hver dag.... noen i samme situasjon? eller har noen gode råd å komme med? hun bare kniper munnen sammen og snur seg vekk og blir skikkelig sint om hun ikke vil ha noe og det er jo det som stortsett skjer :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er omtrent like gammel, og bare sånn passelig interessert. Føler at alle andre unger eeeeelsker grøt og legger i seg svære porsjoner flere ganger daglig ;-)

Men jeg stoler på at han tar til seg det han trenger. Er ikke tynn eller noe, så han klarer seg fint på min melk fortsatt. HS sa på sist kontroll at hvis han virkelig hadde vært sulten og hatt behov for næringen i grøten, så hadde han nok spist den. Nå i starten er det viktigste å lære seg nye spiseteknikker og nye smaker.

Men de siste dagene har han begynt å fatte virkelig interesse for brød! Får bare pittesmå biter foreløpig (som litt store smuler) som jeg kniper av til han. Det digger han. Så du kan jo prøve med det. Noen barn liker ikke så godt most mat, de får mer interesse når de er store nok til å få større biter. Mange liker også å spise selv, du kan jo legge små biter av myk mat (moden banan, brødbiter, veldig kokt gulrot etc.) foran henne og la henne plukke de opp og putte i munnen selv? Bare pass på at hun ikke setter i halsen.

Synes du skal slappe av, med mindre hun er undervektig da. For all del ikke press henne, det blir hun iallfall ikke mer matglad av.

Skrevet

dytter litt jeg :-) flere i samme situasjon og samme alder?

Skrevet

min er 7 mnd i dag. han nekter å spise noe som helst. kniper munnen sammen. har hatt pause i å prøve noen dager nå, men laget litt grøt for en times tid siden. det endte med illsint skriking. jeg er veldig oppgitt, men siden han ikke er for tynn og sover natten igjennom satser jeg på at han klarer seg med det han drikker av mme. håper det ordner seg av seg selv etterhvert.

Skrevet

Jepp, er delvis i samme situasjon selv her. Snuppa er nettopp passert 7 mnd, men pupp er fortsatt veeeeeldig poppis! Får i henne noen teskjeer med grøt etter at jeg ga opp 4 mnd-grøten og tilbød henne 6 mnd-grøtene i stedet :-) Middagsmat er heeelt uaktuelt, da brekker hun seg bare. Men most banan er veldig godt! Ellers har jeg også opplevd at hun synes det er kjempestas å få spise brødskive med leverpostei. Deler opp i små biter (men ikke kjempesmå, for helsesøster sa det trengte jeg ikke - de blir så myke i munnen pga spytt osv), og hun storkoser seg med det. Går jo ikke unna mer enn 1/4 skive til lunsj, men synes det er bra, jeg!

Ikke stress med det, det kommer garantert til å gå seg til :-)

Skrevet

Dette høres veldig kjent ut! Lillemor her er 7 mnd i dag, og de siste ukene har vært et lite mareritt på matfronten! begynte med grøt når hun var 5 mnd...hun likte det godt og vi økte etterhvert til to porsjoner pr dag, og det gikk helt fint! helt til hun plutselig ikke ville ha mer...prøvde da andre typer grøt, men til ingen nytte. Frukten var heller ikke særlig interessant lenger, et par skjeer var greit, men ikke mer. Har prøvd ulike middager også, men heller ingen suksess der! Etterhvert knep hun igjen munnen bare hun så skjeen...vi tok da noen dager pause, og det så ut til å hjelpe, men gikk over igjen! begynte da med litt brødskive med leverpostei dyppet i mme, og det spiser hun noen biter av, men likevel ikke nok til å bli skikkelig mett.

Nå spiser hun bra noen dager, gjerne grøt med litt frukt i morgen og kveld og grønnsakspure til middag, mens andre dager vil hun ikke ha noe som helst, kun pupp! Dette begynner å bli ganske så frustrerende nå, for hun tar nemlig ikke flaske heller, så mamman føler hun holder på å spise opp puppene snart...! Det er ganske tydelig at hun trenger mer mat, for hun våkner med max(!) 3 timers mellomrom hver natt...og det er litt i meste laget spør du meg...

Ble et skikkelig langt syte-innlegg dette, beklager...men vi er i alle fall flere i samme båt! håper det er noen som kan komme med gode tips til oss her!:)

Skrevet

godt å høre ja at det er flere i samme situasjon:-) disse søte små er jo veldig rare da.... skjønner ikke hvorfor hun plutselig ikke vil ha grøt og frukt pure mer-det var jo så populært en stund men vi får håpe at lysten kommer tilbake snart for hun her tar heller ikke flaske og jeg begynner å føle meg litt låst:-/

skal prøve litt potet pure eller brødskiver snart men må bare vente til snuppa er bedre igjen etter sin første ordentlige forkjølelse. jenta er skikkelig pjusk om dagen-kjipt

Skrevet

Ja, slik er det her i gården også. Pupp hele natta, og sånn kan det jo ikke fortsette. I dg har hun fått tre fast-føde måltider, sånn passe lite interessert, og små porsjoner, men jeg håper likevel det er en start... Håper det kommer seg snart, og at nettene blir lange etterhvert!

God natt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...