Gå til innhold

Noen som fullammer sin 10 kg tunge baby??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er bare straks 5 mnd, men han er veldig stor.

Var 9 kg og 70 cm på 4 mnd kontrollen. Jeg fullammer, og syns det er veldig greit. Har alltid hatt masse melk.

Men nå er han begynt å våkne mange ganger om natten, hver 2-3 time på det meste. Jeg begynner å stusse på om han er litt stor til å klare seg bare med min melk. De skal jo tross alt ha 10-15% (?) av kroppsvekten og det er jo MYE melk!

De fleste på den størrelsen er jo 8-10 mnd og spiser mye annet også..

Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en kraftig liten gutt vi også, ikke så tung som din men han var nesten 9,5 kg når han var 5 mndr for noen uker siden.

Han har alltid krevd mye mat så jeg ammet stort sett annenhver time frem til han var nesten 4 mndr.

Var oppe mye om natta også.Da bestemte vi oss til å begynne med tynn gröt og vi har gradvis ökt tykkelsen på den.

Han er strax halvåret og han får et gröt måltid på ettermiddagen og litt fruktmos på formiddagen ellers ammer jeg resten av tiden.

Er fortsatt oppe et par ganger om natta oxo men sover lengre ökter og det er så godt..Tydeligvis var han sulten og selv om jeg hadde / har mye melk så var det ikke nok..nesten 10 kg ved 5 mndr alder er MYE.

HS sa til meg at store barn vil som oftest kreve mye mat og det er lurt å begynne med gröt når dem blir 4 mndr.

Mitt råd til deg er å begynne med litt gröt..så ser du om det hjelper..

Vi har iallefall fått en mye mer fornöyd og mett baby!

Skrevet

Jeg har en stoor gutt (9.4kg-4mnd). Han begynte med litt grøt da han var 4 mnd fordi han trengte litt mer i magen utover natten (ble litt mye nattamming).

Jeg har prata en del med helsesøster om str og mat, men så lenge han ikke viser missnøye får han helt sikkert nok! og så lenge du begynner med grøt når han blir 6 mnd, så han får i seg jern, er pupp nok, ernæringsmessig!

Gutten min er nå 8 mnd (12 kg!) og han spiser to grøtmåltider om dagen og resten pupp (han får litt frukt og brød og div. smaksprøver, men ikke som fult måltid).

Det er ganske fantastisk hva den puppemelken inneholder!! :D

Skrevet

Vi har ei stor JENTE. 8 kg da hun var 3 måneder! (Hun er lang også da, så ikke SÅ tykk... hehe.) Nå er hun 4 mnd, vet ikke hvor mye hun veier, men vi har begynt med tynn velling nå altså.....

Skrevet

Jeg har en gutt på 5 mnd og 9 kg, og jeg fullammer. Og han får pupp ca annen hver time hele døgnet. Det er selvfølgelig slitsomt, men har allikevel ikke tenkt å begynne med grøt før 6 mnd. Er jo hjemme uansett, så kan jo sove litt på formiddagene. Og så lenge han er blid og fornøyd venter jeg med fast føde til 6 mnd slik anbefalingene sier, han har jo hatt veldig god vektoppgang til nå, så bekymrer meg ikke.

Skrevet

Min gutt er 8,7 kilo og 5 mnd. Han skal også ha pupp annenhver time om natten. Vi begynte derfor med grøt om kvelden, trodde han trengte mer mat. Men, desverre, ingen forbedring! Han skal ha pupp like mange ganger som før! Vi fortsetter med grøt slik at han skal venne seg til det, men det har ikke hjulpet i det hele tatt....

Skrevet

Uff kjedelig da:/

Får se litt an hva jeg gjør. Skal snart på kontroll så kan jo høre med hs der.

Skrevet

Forresten, jeg kjenner flere mammaer med 5 mnd gamle babyer hvor babyen plutselig har begynt å våkne mange ganger om natten, selv om de sov bra før. En av dem er kun 6,5 kilo tung. Så det kan også ha noe med alderen å gjøre.

Skrevet

jeg fullammet frem til "lillemann" var noe over 10 kg. Han er en stor gutt, som var 9 kg/69 cm på 3 mnd kontroll.. fullammet ca frem til 4,5 mnd, da begynte han å våkne så ofte at jeg introduserte grøt og nå sover han godt igjen. Legges 7, sover til 5.30, får pupp og sover til 7-8 tiden.

Skrevet

Tulla mi er straks 4 mnd, og nå veier hun 9.6 kg.

Hun var 8.9 kg og 67 cm lang på 3 mnd kontrollen.

Jeg fullammer, og det går åpenbart fint å lage nok melk, for hun er god og rund. Men jeg er veldig, veldig sliten. I tillegg til at hun må ha mat ofte (ca 2-3 hver time om dagen, 3 ganger om natten) sover hun veldig dårlig, spesielt om dagen. Om natten har hun en kjempegod soveperiode fra 18:30 til ca midnatt, men etter det er det mye pupp og mas og bleieskift. Om dagen sover hun som regel bare 30 minutter av gangen. Noen ganger klarer jeg å "hjelpe" henne til å sove lengre dupper ved enten å ligge sammen med henne i sengen vår eller trille tur. Men ingen av de metodene er sikre, hun kan like gjerne våkne etter 30 minutter uansett om hun sover alene, sammen med meg, eller i vogn på trilletur. Hun virker sjelden opplagt når hun våkner, det virker som om hun egentlig ønsker å sove mer, men ikke får det til. Og så gråter hun seg enda mer våken, stakkars liten.

Jeg får ofte råd om å begynne med grøt eller velling nå som hun blir 4 mnd, men jeg er skeptisk. Tror egentlig magen hennes har nok med å håndtere morsmelken, hun er en del urolig i magen og noen av hennes oppvåkninger skyldes mage-uro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...