Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Jeg har maxicosi bilstol, men synes ikke lille gullet mitt sitter så godt i den enda, hun er bare en uke gammel... bare gråter når vi setter henne i den... Hvor kan jeg få kjøpt nett til å ha over bagen til bilkjøring? eller selger di ikke d lenger, da det ikke er til å anbefale eller??
lisje marthemora Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 BABYBAG MED SIKKERHETSNETT Denne løsningen består av en spesiell bag som vanligvis er forsterket. Babyen legges løst i bagen og festes ikke med egne belter. De fleste løsningene innebærer imidlertid at babyen omsluttes av polstret materiale, som både skal holde barnet på plass og beskytte det mot skader ved en eventuell kollisjon. Selve bagen festes med et sikkerhetsnett, som både holder bagen på plass i setet og som forhindrer babyen i å falle ut av bagen ved kraftige kollisjoner eller rundvelt. Bagen monteres på tvers av kjøreretningen, med barnets hode inn mot midten av bilen. Stort flertall fraråder BABYBAG MED SIKKERHETSNETT: Et stort flertall av våre kilder fraråder bruk av babybag for transport av barn i bil. Det store flertallet av våre kilder fraråder bruk av babybag med sikkerhetsnett for normale barn. Hovedinnvendingen mot denne løsningen er at barnet ikke er fastspent og at dette kan være spesielt farlig ved sidekollisjon. Andre legger vekt på at plassering på tvers av kjøreretningen kan gi svært stor belastning på barnets nakke ved frontkollisjon. Den mest negative kilden gikk så langt som til å hevde at denne løsningen burde vært forbudt. Fare for feilmontering Den mest positive kilden hevder at babybag med sikkerhetsnett kan være en fullgod løsning, ikke minst for premature barn. Dette forutsetter imidlertid at man bruker godkjent utstyr, at polstringen er kraftig nok til å holde babyen godt på plass i bagen og at alle monteringsanvisninger følges. Kilden erkjenner imidlertid at det er et stort potensial for feilmontering av denne løsningen, noe som taler mot den. Vårt råd: Vi fraråder bruk av babybag med sikkerhetsnett. BOXETTE Boxette kan minne om et barnesete, fordi Boxette har et plastskall og at barnet festes med fempunktsbelte. Hovedforskjellen er at barnet har en liggende posisjon og at Boxette festes på tvers av kjøreretningen. Boxette er et typisk utleieprodukt og oppnådde relativt gode resultater i en test som nylig ble gjennomført av europeiske forbruker- og bilist-organisasjoner. Barnesete er bedre BOXETTE: Ekspertene vi har snakket med anbefaler ikke bruk av Boxette for spedbarn med normal størrelse. Våre kilder er ikke like negative til Boxette som til babybag med sikkerhetsnett. Kun én av våre kilder går så langt som til å fraråde bruk av Boxette. Men flere kilder uttrykker bekymring for barnets nakke ved frontkollisjon. Og samtlige kilder mener at barnesete er en langt bedre løsning. Enkelte kilder mener imidlertid at Boxette kan være en løsning de aller første ukene for premature barn. Disse kildene mener at Boxette tross alt er bedre enn babybag-løsningen, fordi barnet i Boxette festes med fempunktsbelte. Vårt råd: Vi fraråder i utgangspunktet bruk av Boxette. For premature barn fremstår imidlertid Boxette som den beste nødløsningen inntil barnet er stort nok til å benytte et barnesete. Kilder (i alfabetisk rekkefølge): Folksam, Forbrukerrådet, If, Statens vegvesen, Statens Väg- og transportforskningsinstitut, Tor Einar Calisch (overlege Barneintensiv avdeling Ullevål sykehus), Trygg Trafikk, Volvo Personvagnar.
Lamaungene 07 og 10 Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Vi leide sikkerhetsnett på Rene's barnebutikk her i Kristiansand..kostet 3-400 kr for 3 mndr og 3-400 i depositum Vi feiret jul i Stavanger, tulla kom 26.12, så med tanke på 3 timers kjøring hjem til Kristiansand synes vi sikkerhetsnett var beste løsningen...er jo begrenset hvor lenge de minste skal sitte i bilstoler... Vi bruker bilstolen på kortere turer. Du kan jo ringe noen barnebutikker å høre om utleie? Lykke til ihvertfall!
Tussa og Sofie Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Vi leide en boxette. Dvs en boks med 5-punkts sele, saa babyen ligger ikke loest, men er festet paa akkurat samme vis som i sete. Den er kanskje noe tryggere enn nett. Vi leide paa babyshop, 1000 kr i depositum og 100 kr i mnd leie, vi brukte denne til hun var 2,5 mnd, helt supert og hun sov godt i den. Det var ingen suksess med bilstol hos oss heller da hun var saa liten....
EnMamma Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Vær så snill, for barnets skyld ikke lei/kjøp nett. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/08/hvordan-sikre-de-minste-barna.html Hva velger vi? Bakovervendt barnesete, boxette eller sikkerhetsnett? Trygg Trafikk er klare i sine anbefalinger, bakovervendt bilstol er det aller sikreste alternativet. Sveriges svar på Trygg Trafikk, NTF, går så langt som å si at vognbag kun bør brukes hvis barnet har en form for funksjonshemning eller eventuelt andre spesielle grunner som gjør at barnet må ligge. De anbefaler da folk å forhøre seg med lege først. Myten om at bakovervendt barnestol er skadelig for ryggen til spedbarnet Det finnes ingen dokumentasjon på at det er skadelig for ryggen til de små å sitte i en bilstol. Noen velger bagnett/boxette på lengre bilturer fordi de er av den oppfatning at bilsete er skadelig for ryggen til barnet, men det stemmer altså ikke. Man skal uansett stoppe å ta pauser på lengre bilturer, det trenger både store og små. Overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus sier til Trygg Trafikk at man burde ta en pause ca. annen hver time, sover barnet trenger man ikke vekke det for å ta en pause. Lytt til barnets signaler, barnet sier som regel i fra om det har det ubehagelig.
Niem og Patrick Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Sovner hun ikke når bilen kjører heller? Er ikke alltid lillegutt (6 uker) liker å bli spent fast i stolen, men han roer seg når bilen begynner å kjøre:) Som sagt over her, nye bilstoler er konstruert slik at de ikke skal være skadelige for barnets rygg, men ta pauser ca annhver time. Barnet sier fort fra dersom det sitter ubehagelig. Selv har jeg kjøpt speil som er montert bak i bilen slik at jeg ser hvordan han sitter, og jeg kan stoppe og rette han opp om han 'siger sammen' Nett er livsfarlig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå