Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 har aldri gjort det... kan det være farlig? spiser litt grønnsaker, men ikke mye. og aldri frukt... noen andre? litt bekymra.. men alt ser bra ut med vekst osv.,. han ble regnet til å bli ca 3600 ved fødselen.. er 28 uker nå..
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Hmmm. Sikkert ikke veldig farlig. Men de anbefaler jo dette med fem om dagen da. De maser mye synes jeg, alle steder. Noen er jo allergiske mot frukt, så det går nok bra om du ikke spiser. Jeg glemmer det jeg også. Spiser som regel en banan om dagen. Prøver å få i meg litt eple og pærer. Hvis du skjærer opp frukten i biter og har den i en skål, så kan du spise etterhvert. Er ofte lettere å spise den da, eller lag deg en fruktsalat. Best å lage selv, men hvis du ikke orker, kjøp slik hermetisk på boks. Inneholder sikkert en god del sukker det da. Men du får iallefall i deg litt frukt. Men hvis du heller synes grønnsaker er bedre så spis litt mer av det.
*En rosa og en blå* Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Og så frukt som er så godt??!! :-D Tror nok ikke det er farlig så lenge du får i deg vitaminene på andre måter - tilskudd eller juice, kanskje? Mmm... men det finnes jo så masse god frukt, og spesielt nå på vinteren! Eplene er kjempegode nå og pærene og kiwi og druene og appelsinene og... Mmmm....
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 alle sier dette:) men jeg liker det bare ikke.. har spyttet det ut helt fra jeg var liten.. ganske merkelig egentlig.. men jeg drikker masse juice og tar multi vitaminer.. så håper det går greit!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #5 Skrevet 30. januar 2008 Spiste mye frukt og grønt da jeg var gravid m nr 1, og hun elsker det. Hadde et dårlig kosthold da jeg var gravid m nr 2, og hun elsker junkfood og hater frukt og grønt. Går til kostholdsveileder i dette svangerskapet, for å holde vekta (er litt for tung). Voksne bør spise to frukter og tre grønnsaker om dagen. Multivitaminer kan ikke erstatte the real thing. Du bør ta hensyn til babyen i magen mens du er gravid, i alle fall. To glass juice om dagen (helst appelsin) er bra, men du får i deg mye sukker hvis du drikker mer juice og ikke spiser frukt. Rå varer er sunnere enn bearbeidede. Hva med rå gulrot? Melon? Jordbær? Er det ingenting som smaker?
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 30. januar 2008 #6 Skrevet 30. januar 2008 Synes ikke du må sitte med dårlig samvittighet fordi du ikke spiser frukt. Men det går an å prøve å tvinge i seg litt ja. Prøv deg frem med noe, og gjør det så delikat som mulig. Dette med å skjære opp i små biter gjør det ofte lettere og mer innbydende å få det i seg.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 Jeg levde så og si på fruk, grønnsaker og vann før jeg ble gravid... Kunne ikke tenke meg noe annet, synes det var så godt! Men så plutselig......Da jeg ble gravid hadde jeg bare IKKE lyst på lenger!? Synes det var så merkelig... Nå må jeg omtrent tvinge i meg to liter vann om dagen. Sliter ikke så mye med frukt og grønnsakene nå som på førsten. Men kjære vene så rart..... Flere som har hatt det sånn??
#Ariadne# Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 når man er gravid anbefales det ikke mer enn 2 frukt pr dag. ett glass juice regnes som en frukt
kaalrot Høygravid!:) Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 Er det en regel for hvor mye frukt en kan spise pr. dag i graviditeten?? Jeg spiser laangt mer enn 2 frukter til dagen.. trodde ikke det skulle ha noe å si jeg..?
Sara Maria Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 Jeg har lest at gravide skal ha "7 om dagen" ikke bare 5. Sto ikke noe om at det ikke måtte være mer enn 2 frukt. Men generelt anbefaler de vel mer grønnsaker i stedet for frukt fordi det er mindre sukker.
gullegget Skrevet 30. januar 2008 #11 Skrevet 30. januar 2008 Jeg har dilla på frukt, og jordmor sa at frukt er sunt, så det kan jeg spise det jeg orker. Har ikke hørt noe om å begrense inntaket.
Snart mamma til 3 Skrevet 30. januar 2008 #12 Skrevet 30. januar 2008 Hmm, bør vel prøve å få i seg litt... Visst du ikkje er så glad i frukt, har du prøvd smoothies? Eg har sjølv fått dilla på dette, og får samtidig i meg masse frukt og vitaminer:) Har prøvd meg litt fram, og synast følgande oppskrift er veldig god: Ca 3 dl yoghurt 1 1/2 dl frosne jordbær 1/2- 1 dl frosne blåbær 1 stk banan Kjør alt i ein food processor til du får ein kremete konsistens. Nam nam, kjempegodt! :-)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2008 #13 Skrevet 30. januar 2008 Akkurat hva jeg tenkte foreslå! Har nettopp satt til livs en stooooor smootie her, og jeg er heller ingen stor fruktspiser. Det var kjempegodt, så det skal jeg passe på å gjøre oftere. Men det går også fint å bare bruke frosne bær og f.eks vaniljeyoghurt i en blender. Er nemlig ikke noe glad i banan jeg. Hvis jeg skal spise frukt så må jeg ha den oppskjært og litt fristende, så se godt etter på butikken neste gang. Fruktsalat med vanilje-kesam er også ganske godt. Bruk litt kiwi, melon og ananas f.eks. så blir det litt "festligere" :-) Hvis du ikke får det til så er det sikkert ikke farlig. Litt juice og et par kapsler omega3 m/multivitaminer gjør samme nytte! Lykke til!
junijente fikk julijente Skrevet 30. januar 2008 #14 Skrevet 30. januar 2008 Jeg har et lite problem med smoothien, og det er yoghurten. Vanligvis er jeg glad i yoghurt, men liker det ikke i denne blandinga. Så er det noen som har oppskrift på smoothie uten yoghurt? Vet at det går an å bruke is, men det synes jeg fort blir vel søtt og for mye milkshake-aktig. Men begrensninga på frukt har jeg aldri hørt noe om, propper i meg mest mulig jeg...
lykkelig 3 BarnsMamma Skrevet 30. januar 2008 #15 Skrevet 30. januar 2008 hvilken yoghurt bruker dere??er det d samme hvilken??
lambchop Skrevet 30. januar 2008 #16 Skrevet 30. januar 2008 Er heller ikke særlig glad i yoghurt, så jeg synes det funker fint å bare erstatte den med litt eplejuice. Det blir jo en helt annen konsistens, men det gjør det bare enklere å drikke, og for min del smaker det så mye bedre!
Snart mamma til 3 Skrevet 30. januar 2008 #17 Skrevet 30. januar 2008 Eg bruker yoghurt naturell, synast det blir nok smak av bæra/ frukta som ein har oppi. Men dette er jo ein smakssak;) Går an å prøve seg litt fram;)
Krusemynthe Skrevet 31. januar 2008 #18 Skrevet 31. januar 2008 Høres rart ut...hvor har du det fra? Selv spiser jeg minst 3-4 hver dag og kan ikke skjønne at det skal være skadelig...???
Sikkertforgammel Skrevet 31. januar 2008 #19 Skrevet 31. januar 2008 Hehe, jeg spiste 3 appelsiner OG en banan i går kveld!! Ble så mett at jeg trodde magen skulle sprekke Frukt er sunt =)
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #20 Skrevet 31. januar 2008 Spiser masse frukt om dagen. Elsker frukt.... 2 om dagen har jeg aldri hørt om. Spis heller frukt enn godis sier nå jeg. Hvis du ikke liker noen spes rukt, så tror ikke jeg det er farlig. Ta kosttilskudd for gravide, så får du i deg vitaminer. Bebyen tar det den skal ha uansett. Tenk på gravide i andre land hvor det er skikkelig dårlig med mat ol, og barn som blir født der. Kommer mange velskape barn til verden der under helt andre mat forhold enn her. Er du veldig bekymra for dette, så prat med jordmor. Lykke til.
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 31. januar 2008 #21 Skrevet 31. januar 2008 Syntes virkelig du bør prøve å f¨å i deg litt frukt. Ikke minst litt Juice! Finnes jo mage gode alternativer: Blåbærjuice, appelsinjuice, eple, multijuice osv osv... Jeg spiser fem frukt pr dag pluss grønnsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå