Gå til innhold

Noen her med psoriasis eller har erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva brukes for å bedre/lindre?

Vet om kortison, men det er vel begrenset hvor mye man kan bruke det.

Er det slik at det er verre om vinteren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en mann med det. Og du får resepter hos lege med salver og kremer som kan hjelpe bra. Han har i hodebunn og på føttene, og har god hjelpe av disse kremene. Husker ikke hva de heter...

Ja, det kan bli verre om vinteren. Men det kan og bli verre med stress.

Solbehandling hjelper noen.

Skrevet

hei.jeg har hatt det siden jeg var 2-3 år, men blitt mye bedre nå i voksen alder( har mye å si hvordan livssituasjonen er )

Jeg bruker innimellom en liminent, flytende, som heter betnovat 1mg/ml.Den kan ikke brukes over lengre tid,

Ellers er det viktig å holde huden fuktig med fuktighetskrem, opptil flere ganger pr dag.

Gå til legen,så kan de skrive ut det som passer til deg, er mange forskjellige kremer/salver.

Det er veldig mange som blir verre på vinteren, da en har mye mere klær på seg, og ikke får sol på kroppen.

Men nå er jeg ikke så ille lengre, men har vært innlagt på riksen 7 ganger pga dette.....( fra 6 års alderen til 18 år )

Skrevet

Zink er alfa omega for psoriassis. Du får en sånn zink-stift på apoteket! Den bruker jeg på røde psoriassis-liknende områder på guttungen. Zink tørrer ut, så når det er helt på slutten smører jeg godt med god fuktighetskrem - a-creme helst.

Gjelder det i hodebuinn på voksne finnes flere fine shampoer hos frisøren. Spør etter de med sink i. Tjære er også supert. Det er selvsagt ikke tjærekonsistens, men er tilsatt som alt annet. Shampoen har vanlig konsistens.

Skrevet

Takker for svar!

Det er en i familien som tror han har fått det.

Bare på hendene, så har til nå brukt kortison + en krem for ekstrem tørr hud.

Skrevet

jeg har psoriasis-utbrudd ved stress, og bruker helt vanlig hydrokortisoncreme på flekkene.. har vært mere plaget tidligere (spesielt tidlig i 20 åra) og da fikk jeg noe reseptbelagt til flekkene, og beskjed om å smøre meg med spenol til daglig.

ellers er det eneste som hjelper sol, varme og saltvann...

så søk om sydenturer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...