Gå til innhold

Hjemmelaga mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager dere middagen til barnet deres selv eller kjøper dere ferdig middagsglass? Sønen min er 6 mnd og han har foreløpig bare fått ferdigkjøpt glass. Er det bedre for barnet å fa hjemmelaga? Er det sunnere liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt sunnere er det vel kanskje. Da vet man jo helt sikkert nøyaktig hva maten inneholder. Jeg har hørt at babyer som får hjemmelaget mat blir litt mindre kresne enn de som bare får sånn middagsglass....vet ikke om det stemmer men. Det er jo mange (mg selv inkludert) som sliter veldig med å få i knøttene slike middagsglass (her er det bare grøss og grimaser hehe) og at de foretrekker hjemmelaget. Jeg hadde stor suksess med å putte kokte mandelpoteter og mais i blenderen, det eneste min baby har spist og gapet ivrig etter mer!

Skrevet

Mini fikk glass fra 4-6mnd, mest fordi jeg aldri kom meg inn i rutinen med å lage maten selv. Men nå har jeg anskaffet meg stavmikser og nå får han hjemmelaget mat. Dette fordi det smaker mye bedre- nlir flere ulike smaker fordi jeg ikke finmoser alt i en smørje, men hver for seg. Og fordi jeg vil ha litt bedre kontroll over hva han får i seg pga atopisk eksem. Han skal bla ikke ha erter sa legen og det er det i veeeldig mange av glassene. ikke er det tungvint heller - etter tips fra ei venninne så lager jeg for et par tre dager i slengen og obevarer det bare i kjøleskapet - superlettvint. :)

Skrevet

Tror jeg må kjøpe meg en sånn stavmikser. Hva slags mat lager du da Kosel? Hva slags kjøtt bruker du for eksempel?

Skrevet

Her lager vi ogsaa middagen selv. Fordi det er kjempegoey, utrolig lettvint (bruker stavmikser her ogsaa) og fordi tulla bare vil spise hjemmelaget mat.

Vi har forloepig laget diverse groennsaker og fisk.

Skrevet

Prøvde ut mange ting før gutten min ville ha hjemmelaget, men endelig ser det ut til at han har begynt å få smaken på det :o)

Eks. på hva jeg har brukt:

kylling, karbonadedeig, poteter, ris, gulrøtter, mais, squash, tomat, tomatpure + div. krydder og urter.

Bruker også stavmikser, men han aksepterer litt mer klumper i nå.

Lager også fruktmos selv. Veldig populært :o)

Skrevet

Lager all middagen selv... men skal begynne å venne henne til middagsglass nå, for vi skal reise til syden i 14 dager og da tenker jeg å ta med glass.

begynte å mose poteter med forskjellige grønnsaker, og litt MME og litt olje..... det falt veldig i smak.... har nå laget opp en liten rasjon med kyllinf, nudler, broccoli, gulrøtter, hvitløk, gressløk, timian og hvitløk.... dette er skikkelig nam :)

Ellers venter jeg på en skikkelig bra bok i posten som kan anbefales :

http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibeCCtpItmDspRte.jsp?item=3082506

Skrevet

Tja, det er vel sunnere. Mindre salt også vet man hva man har oppi.

Her har vi brukt søtpotet, mandelpotet, gulrot og basilikum blandet med stavmikser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...