Gå til innhold

Kan NAV tvinge meg til å ha dagmamma??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg sånn at jeg er atter en gang sykemeldt, å jeg kan aldri gå tilbake til mitt nåværende arbeid. Det er meget innskrenket i hvilke typer jobber jeg kan jobbe med. Spørs om det finnes noen i det hele tatt.

Siden mitt barn er født på "feil" tid av året så har jeg ikke villet sendt han i barnehagen i løpet av min permisjonstid. Å få han i barnehage nå er umulig før høsten kommer.

Skal i møte med nav i dag, finne ut hvilket mål jeg skal ha, hvilken jobb jeg kan jobbe med etc etc. Jeg kan få prøve å jobbe praksis i forskjellige jobber for å teste dem om det er noe. De kan også sende meg på kurs eller ta kurs hjemme via nett hvis det er noe.

Problemet er at jeg har jo ikke barnehageplass til mitt barn før høsten! Å jeg vil ikke ha han til dagmamma. Kan de tvinge meg til det alikevel?

Hvis jeg nekter, og heller vil vente til høsten, mister jeg da retten til sykepenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan presse hardt, kansje du skal snakke med legen først og ha med et skriv fra ham/henne.. Leges ord veier tungt i hvertfall.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan du skal gå på kurs og ha praksisplasser hvis du er sykemeldt?

Skrevet

Ja de kan ''tvinge'' deg til å ha pass til barna. Hvordan type pass er ikke deres problem, men ditt.

Skal du være verdig deres penger, må du gå innunder deres kriterier, på lik linje med alle andre, de er ikke rund på det i det hele tatt. Egentlig greit det, for da blir det ikke urettferdig behandling.

Skrevet

Ja, det kan de - uten problemer. Om du ikke vil ha dagmamma og ikke har barnehageplass er du ikke tilgjengelig for arbeidsmarkedet og kvalifiserer dermed ikke til støtte.

Skrevet

Jeg går sykemeldt, er syk med andre ord. Kan de da kreve sånt da?

Hadde skjønt det hvis hadde vært arbeidsledig..Det er noe helt annet.

HI

Skrevet

Så lenge du er sykmeldt og ikke over på rehab. e.l tror jeg de må ha en lege til å vurdere hva du er i stand til. Dersom du ikke er i helsemessig stand til det de foreslår, er alt greit. Dersom hovedgrunnen til at du ikke vil ha tiltakene er at du ikke har barnepass, er det ikke greit. Men jeg er ingen NAV-ekspert, altså.

Skrevet

Tror nok de kan "tvinge" deg til det ja. Det er jo ikke sånn at man kan velge å utsette slike ting pga manglende barnehageplass. Det valget innebærer jo at man gir avkall på økonomiske goder; altså at man velger ulønnet permisjon, sier fra seg økonomiske ytelser for en periode.

Tenk så mange i din situasjon, som ikke ønsker å bruke dagmamma, men som MÅ, fordi permisjonen er over, og man ikke har fått barnehageplass.

Jeg forstår ikke hvorfor du tror at du er i en særstilling i forhold til alle andre som er i jobb....

Skrevet

Så lenge du er sykemeldt kan de ikke tvinge deg til å bruke dagmamma.

Sykepenger har du jo rett på i borti mot et år. Etter det kan det jo høres ut som om det blir yrkesrettet attføring og da er du vel avhengi av at noen kan ta hånd om barna hvis du skal på skole eller nettstudier eller praksis. Er ikke mulig å jobbe på nettskole med barn hjemme.

Jeg gjør det, og i dag har jeg to syke hjemme.... da er det bare å la studier være studier..'

Lykke til .

Skrevet

Du skal vel være reelt arbeidssøkende for å ha rett på dagpenger. Sykepenger kommer jo i stedenfor lønn. Skulle du hatt lønn måtte du jo ha en ordning med barnevakt. Du kan nok derfor ikke nekte kurs, oskoleringstiltak, behandling eller liknende med begrunnelse i at du ikke har barnevakt. Hvordan ville du ordnet dette om du ikke var syk?

Skrevet

Hvor hadde du gjort av barna om du ikke var sykemeldt?

Skal Nav hjelpe deg så må du jo stå i en slik situasjon at du er mulig å hjelpe, altså må du har barnepass til barna din.

Så ja de kan tvinge deg, og takk og lov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...