Gå til innhold

Hvor farlig er tv-titting for de aller minste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 3 mndr vrir seg alltid mot tvn og synes den er fryktelig spennende. Til tider slår jeg av tvn fordi jeg er redd for at han skal ta skade av det. Men er dette noe jeg bare tror, eller er det fakta? Hva er det som kan skje da? Vondt i hodet, dårlig syn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har ikke vondt av å se på TV.... Klart det er moro å se på alle fargene og ikke minst bevegelsene. Jenta vår gjør det ganske så ofte hun. Synes ikke det gjør noe. Hva slags skade skulle det gi liksom?

Skrevet

Nei, det er jo det jeg spør om da...? ;)

Skrevet

Litt tv kan de vel se, men tror det er litt ekkelt for øynene hvis de får se lenge. Mener å ha hørt at flimringen på tv kan gi epilepsianfall hvis man HAR epilepsi..å det vet man vel ikke om en baby har..men det er ikke noe jeg påstår er fakta, bare mener at jeg har hørt det. Leah får se bittelitt på tv, ca 10 min tilsammen på en dag..om det ikke er farlig å se på tv driter jeg i, vil ikke ha en unge som bare skal se på tv ;-)

Skrevet

INGENTING!!!!! Utrolig hvor "hysteriske" noen foreldre er... LA ungen din titte på TV du.

Skrevet

mener jeg leste ett sted at barn under tre mnd kunne ta skade av det på lang sikt eller noe men husker ikke hvorfor altså..

Mine gutter har tittet litt på tv begge to, nesten umulig at minstemann ikke ser på tv når han største ser på barnetv feks...

Skrevet

Ganske farlig!

Hjernen trænger ro de første to år til at udvikles og tv forstyrrer denne proces. Det er derfor ikke anbefalet at børn ser tv de to første leveår i det hele taget. Derefter må det begrænses da tv-brug tilsyneladende øger risikoen for ADHD

se for eksempel dette link for information:

http://www.whitedot.org/issue/iss_story.asp?slug=ADHD%20Toddlers

Jeg har selv fået det oplyst af en børnelæge. Der er desværre ikke så meget fokus på dette så du vil nok få forskellige svar afh. af hvem du spørger.

Skrevet

Hjelpe meg... Tror ikke akkurat det er SÅ farlig... Jenta mi er 3 år og har sett på tv siden hun var et par mnd gammel... Har nå en gutt på 8 mnd og han får også sitte å kikke litt på morgenen mens jeg steller meg på badet. Han syns det er kjempekjekt. Men det er snakk om sånn ca 10 min eller noe.

Har hørt at dersom det er VELDIG flimmring på skjermen, feks et program med masse blinkende lys, så kan det i værste fall fremkalle epilepsi hos noen.

Skrevet

Ahhhhhh..Gud ass.... Slutt å väre så hysteriske da!

Min lille sitter og ser på tv flere ganger om dagen, eneste som interesserer ham og jeg må få gjort noe husarbeid og lage middag.

Han er 6 måneder.

Skrevet

Leah bruker å se på meg hun mens jeg lager middag, sitter i vippestolen sin på kjøkkenet sammen med meg..selvsagt godt unna ovnen så ingenting kan sprute på henne:) Hun er også med på kjøkkenet hvis jeg vasker kopper, sitter i vippestolen og holder på med en leke og skravler med meg..så koselig:) At andre setter barna sine foran tv er ingenting jeg føler at jeg har noe med. Hovedgrunnen til at jeg ikke vil at Leah skal se så mye på tv er fordi jeg var dagmamma for en gutt på 5 år som ble helt rådvill da tv ble slått av, han ante ikke hva han skulle gjøre..da jeg sa at han kunne gå å leke så gikk han bort å så på lekene og så spørrende på meg..Jeg vil ha et barn med god fantsi:) Leah skal selvsagt få se på barnetv når hun blir eldre, men nå skjønner hun jo ikke hva tv er, bare at det er lys og spennende farger der..så da kan hun like gjerne se på meg ;-) Hun er snart 6 mnd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...