Gå til innhold

Bekkenløsning og skitur. Noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen som har erfaring med bekkenløsning og skitur?

Jeg skal på hyttetur i helgen og det er et stykke å gå på ski. Jeg har i det siste begynt å føle tendenser til bekkenløsning forran. Litt smerter når jeg går tur md bikkja ute, ikke noe på flatt gulv inne. Har hørt at det først og fremst er sideveis bevegelse som er ille, og skigåing er jo ikke mye sideveis. Noen som har erfaringer? Blitt bedre eller værre av skigåing?

Vi har tilgang på scooter, men greit å vite litt på forhånd hva man kan vente seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For noen er beveglse det som er bra , for andre gjør det gjerne ting værre. Her må du nok bare lytte til kroppen og ta pauser når det trengs, ikke presse på. et lite tips er å ikke ta så lange skritt med skiene. kos deg på skitur du:-) Håper det går bra og at det bare blir gøy!

Skrevet

Av en fysioteraeput har jeg fått vite at det er helt greit å gå på ski (fin bevegelse) MEN unngå følgende:

-Glipptak

-Å strekke ordentlig ut i beina.

Det betyr en litt sånn "bestemor" på tur-gange i forhold til Marit Bjørgen og co så vidt jeg kan forstå.

God tur!

Skrevet

Du må ikke tenke på å gå på ski!!!!!!!!!!!!!! Har hatt bekkenløsning i to vangerskap så jeg har litt erfaring. Du kan påføre deg selv MYE sterkere symptomer enn du har i dag.

Google på foreningen for kvinner med bekkenløsning, der kan du lese hva ekspertene sier.

Skrevet

Hei, jeg tror ikke jeg har bekkenløsning, men har vært endel plaget med smerter nederst i magen når jeg går på tur, litt sånn muskelstrekk-aktig vondt. Det kommer og går, men etter at jeg hadde gått en skitur, kun på ca. 4/5 km, svak helling oppover og så nedover, ble det mye verre i flere dager etterpå. Magen strammet seg også til det ubehagelige i disse dagene. (var da ca. 23 uker på vei) Et par andre jeg kjenner har også fått litt mer vondt av å gå på langrenn, så verdt å prøve seg litt forsiktig fram ihvertfall, før man legger ut på langtur!

Skrevet

Jeg har etter hvert forstått at jeg har bekkenløsning (og fått bekreftet det av manuell terapeut).... Trodde først at det bare var livmoren som strakk seg, men det var symfysen som gjorde vondt.

Gikk på ski for en stund siden, og da ble det MYE verre! Jeg stivnet helt i hele bekkenet og klarte nesten ikke sette meg inn i bilen etterpå. For min del er det noe av det verste jeg kan gjøre, blir det samme som å gå med lange skritt. Men må du så må du! Gå sakte, med små skritt og ikke "spark fra" så mye. Vil ikke anbefale deg lange skiturer bortsett fra den til og fra hytta :¤)

Skrevet

Og ikke gå i fiskebein i oppoverbakker! Det er visst helt feil belastning av bekkenet. :)

Skrevet

Jeg er i uke 23 jeg stod både alpint og gikk ski i helga. jeg har ikke hatt noen plager med bekkenet, men jeg må si at det var værre å gå langrenn en å stå alpint.. for når skia klipper strekker det fort i magen. . men det gjorde mest vondt i ski løyper så jeg stod over den turen. men vi gikk i "løs" snøen til hytta ca 500 meter, det gikk helt fint alle gangene opp og ned til bilen gjennom hele helga.. men eg brukte noe som heter snøfeller, det setter man under skia noe som forhindrer glipp tak! de er helt geniale, ritig nok om man trasker uten for løypa:):) ta på snøfeller (fåes i sportsbutikk eller lånes av noen som har) og gå som en bestemor så går det nok helt fint:) gikk bra med meg iallefall og jeg er ingen marit bjørgen:)

Skrevet

Fysioterapeuten sa til meg at bevegelsene man gjør når man går på ski i utgangspunktet er helt ok. Men det måtte være små turer, rolig tempo, mest mulig flatt terreng, og ikke harde, isete løyper. Glipptak var visst IKKE bra! Og i tillegg var det alfa og omega med pauser.

Jeg har imidlertid gått en skitur der jeg fulgte dette, men fikk likevel veldig vondt etterpå. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...