Newton & Prinsessen på erten Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Kom over denne artikkelen og må si jeg syntes ikke det var så dumt nei . "Webkamera i barnehagen? En barnehage i London har nå installert webkamera i flere rom. Foreldrene kan så, via passordbeskyttete websider, følge med på barna samme hvor de er. Noe for norske forhold? "Jeg synes ideen er genial, jeg logger inn i lunchpausen og ser hvordan barna har det" sier en mor, som har to barn i barnehagen. Alle foreldrene har egen innlogging, og får bare tilgang til systemet når barnet deres er i barnehagen. Lederen i barnehagen har tilgang til å sperre webkameraer etter behov. "Mange foreldre føler de går glipp av dagen til barna. Hvis de forlater barnet gråtende i barnehagen, kan det være godt å sjekke webkameraet for å se at barnet har roet seg ned", sier lederen for den private barnehagen i London. Hun legger til: "Ingen har gitt oss negative tilbakemeldinger om systemet, alle synes det er en flott løsning". " Hva tenker dere om dette?
Tia med 2 ♀ Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Hva når du logger deg inn å ser fra midten eller slutten av en sitvasjon? Og totalt misforstår hva som foregår, tror faktisk det kan skape mer uro en godt. Det var en sak for noen år siden i usa hvor en barnehage prøvde ut det samme, og endte med å bli saksøkt fordi en mor bare hadde sett en halv sitvasjon og gjort seg opp sine egene meninger om hva som foregikk. Men tenk deg at du logger på å ser at barnet ditt får tilsnakk du vet ikke hvorfor for det har du jo ikke sett, hadde du følt deg mer rolig da? tror ikke det. Hvor mye tid må ikke da de ansatte bruke i telefonen fordi foreldre ringer å vil vite hva som egentlig skjedde for de de er sinte eller lei seg for de ikke har skjønt hva som egentlig skjedde i en sitvasjon. Eller om du logger på å ser at et barn slår ditt barn, du blir klart sint for at ditt barn blir slått, men du har ikke sett at for eksempel så har ditt barn ertet dette barnet eller slått dette barnet før du logget deg på. Tror ærlig talt at jeg som ansatt ikke hadde orket å jobbe under slike forhold, Konstant overvåket mener jeg. Hvordan hadde du følt det hvis du hele tiden var overvåket på jobben? Og jeg vet at jeg er profesjonell på jobben og gjør en god jobb så er ikke så at jeg har noe å bekymmre meg over sånn sett. Desutten er det en annen ting med det passordbekyttelse er ikke umulig å komme gjennom for utenforstående. Mange er flinke på data og kan komme utenom dette på noen få minutter og vips kan de også følge med. Og så har du også problemet med at det i en barnegruppe sikkert er minst en foreldre som gir passordet videre og slik kan det spre seg fort. Hva da med sikkerheten til barna og de som jobber der? Hva med om pedofile sitter der og ser på barna i ro å fred i sitt eget hjem? De vet jo hvor de er hvis de vil prøve å få tak i dem. Nei jeg syntes absolutt ikke det er en god løsning.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Ingen dum idé for oss foreldre som gjerne vil se hva ungene gjør på om dagene, men jeg stakkars ansatte. De vil nok føle seg overvåket. Jeg ville ikke hatt kamera i klasserommet mitt, for å si det sånn.
Ulldott Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Veldig enig med deg Tia har fått en jente! Barna har rett på personvern de også. Greit nok at en kan "overvåke" sitt eget barn, men en vil også ha full tilgang til alle andre barna i barnehagen. Tenk på de barna som feks har vansker med å tilpasse seg de sosiale reglene i barnehagen. De vil ligge ute på nettet "til spott og spe" for andre barns foreldre. Tror ikke web kamera i barnehagen er en god ide nei.
Himmel og hav Skrevet 30. januar 2008 #5 Skrevet 30. januar 2008 Jeg synes ikke det er noen god løsning verken som forelder eller barnehagesansatt. Jeg tror neppe det ville gjort at jeg følte at jeg "fikk med meg" dagen til barnet mitt..da måtte jeg i tilfelle ha sittet og fulgt med leeenge, og det er vel neppe populært hos arbeidsgiver! Dessuten så ser jeg også det med at det gir mulighet for mange misforståelser. Som barnehageansatt så ville jeg mislike det, og følt meg ubekvem. Ikke fordi jeg gjør eller sier noe på jobb som ikke tåler dagens lys, men fordi jeg ikke ville likt tanken på "er det noen som ser på nå?" hver gang jeg skal snyte meg, drikker et glass vann, rydder opp i en koflikt osv. Dessuten tror jeg det hadde blitt mye spørsmål som: " Jeg så på weben i dag at du og lillemor gjorde sånn, også tok du og løftet henne, og så...Hva skjedde egentlig da?" Og at mange foreldre da kanskje vektlegger noe som var et "komma" i barnehagedagen fordi det var det de så.
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #6 Skrevet 30. januar 2008 Nei, det synes jeg var en dårlig ide. Barn har rett til personvern, og for meg blir det feil at alle foreldrene på avdelingen kan se hva min gutt gjør f eks. Men en ide er at bhg har en spesiell tid satt av til web camera, f eks i samlingen eller noe sånt. Da blir det tidsbegrenset, samtidig som ungene kan lære om data med å "snakke" med foreldrene - eller noe sånt.
dansejentes mamma Skrevet 30. januar 2008 #7 Skrevet 30. januar 2008 Vi som har ungane i barnehage fordi vi sjølv skal jobbe har nok ikkje tid til det. Men dei som har ungane i barnehage fordi dei sjølv skal få meir tid på nettet ville kanskje ha glede av det. For ein idiotisk ide.
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #8 Skrevet 30. januar 2008 Signerer Storebror og lillebror! Mye bedre ide enn overvåkning hele dagen. Jeg hadde ikke villet jobbe i en barnehage der alle foreldrene kunne se alt vi sa og gjorde på nettet.
Mom2Two Skrevet 30. januar 2008 #9 Skrevet 30. januar 2008 Dette er jeg sterk motstander av. Jeg synes både barna (først og fremst) og de voksne som jobber har krav på personvern. Jeg ville aldri akseptert at det ble satt opp web kameraer i barnehagen. Noen kan jo også hacke seg inn. Dessuten er det sant det der med at barn som sliter litt blir lagt ut til spott og spe for alle, samt det faktum av at jeg ikke tror at man blir særlig beroliget av å se deler av en situasjon (barnet får kjeft for noe, men man vet ikke hva..) Ja til personvern, nei til webkameraer!!!
Espoir Skrevet 30. januar 2008 #10 Skrevet 30. januar 2008 Jeg e rogså imot det. For min egen del, som mor, hadde det selvsagt vær moro, men såpass respekt har jeg for de som har barnehagen som arbeidsplass, at jeg ikke vil overvåke dem dem på jobb - det skal de få slippe.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 30. januar 2008 Jeg er ikke 100% enig i den fom har skrevet artikkelen selv, men syntes ikke det var en dum i det med tanke på det som barnehagene snakker om nå ang. dokumentering av hverdagen. Jeg ser den der med at de ansatte kan føle seg overvåket, på en annen side, jeg ville ikke følt meg "overvåket" selv. Har ingenting å "skjule". Litt verre med barn i uheldige situasjonen. Mener ikke at man skulle ha dette hele dagen slik som i London. Men som foreldre så hadde det vært hyggelig å se hvordan det stod til 15 minutter i lunsjtiden.f.eks under en samlingsstund eller noe. Jeg har jobbet med barn selv og opplevde ofte at foreldre slet med å være bekymret hele dagen og ukonsentrerte på jobb fordi barnet hadde grått da mor el. far leverte på morgenen. Hos oss er det mannen som henter og leverer, og han er dårlig på å gi/få beskjeder og spør ikke om hvordan småen har hatt det, hva han har drevet med osv. (de gangene han har spurt har han glemt hva de sa før han er hjemme). Føler meg helt satt ut av guttens liv når det kommer til hvordan han har det mellom 0830 og 1530. Skjønner jo ikke bæret av hva han forteller om, noe som igjen er frustrerende for han.
Gjest Skrevet 30. januar 2008 #12 Skrevet 30. januar 2008 Hvis barnet gråter når en drar, er det da ikke like greit å ringe f.eks en halvtime etter man gikk for å høre hvordan det går nå? Du trenger da ikke se ungen på nettet for å vite at h'n har roet seg ned! Nei, webkamera blir for tåpelig spør du meg! Greit nok i en samlingsstund f.eks, men absolutt ikke hele tida!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå